Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Unit�rius Port�l


Magyar     Unit�rius     Egyh�z

Unit�rius Port�l

A   hit   Isten   aj�nd�ka

•   F�oldal  •  Szem�lyes adatok  •  Rovatok  •  H�rk�ld�s  •  F�rum  •  Hirdet�sek (Keres-k�n�l)  •
A F�oldalon
Unit�rius port�l
icon_home.gif Honlapok
tree-T.gif F�oldal
tree-T.gif Aj�nlj minket!
tree-T.gif GYIK
tree-T.gif Kapcsolat
tree-T.gif Keres�s
som_downloads.gif H�rek
tree-T.gif H�rek
tree-T.gif H�rek arch�vuma
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-L.gif Rovatok
icon_forums.gif K�z�ss�g
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif Szem�lyes �zenetek
tree-T.gif Tagok list�ja
tree-T.gif Unit�rius lista arch�v
tree-L.gif Unit�rius lista feliratkoz�s
icon_poll.gif Statisztik�k
tree-T.gif Statisztik�k
tree-T.gif Szavaz�sok
tree-L.gif Toplist�k
som_themes.gif Sz�rakoz�s
tree-T.gif Adom�k
tree-T.gif Egyh�zi anekdot�k
tree-T.gif Gondolatok �s mond�sok
tree-T.gif N�pi hiedelmek
tree-T.gif N�vkital�l�, c�merkirak�
tree-T.gif T�rt�netek Brassai S�muelr�l
tree-L.gif Unit�rius Teszt
icon_community.gif Tagok
tree-T.gif Napl�k
tree-L.gif Szem�lyes adatok
icon_connect.gif Web
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-L.gif Linkek

icon_news.gif Port�l tartalma
tree-T.gif C�m szerint
tree-T.gif Kateg�ria szerint
tree-T.gif Szerz� szerint
tree-L.gif Tartalom

icon_members.gif Felhaszn�l� egy�ttm�k�d�se
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-T.gif Linkek

icon_topics.gif 300 �v 1568-1868
petitrond.gif Le�r�s, �dv�zl�sek
icon_topics.gif 400 �v 1568-1968
petitrond.gif A k�nyv
icon_topics.gif 440 �v 1568-2008
petitrond.gif Vide�

icon_topics.gif Apologetika
icon1.png Unit�riusok - ismertet�
icon1.png Az unit�rizmus
icon1.png "Szabadelv�s�g"
icon1.png Dogma n�lk�li kereszt�nys�g?
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Biblia �s tanulm�nyok
icon4.png K�roli Biblia
icon4.png Biblia magyar�zat
icon4.png Tam�s evang�liuma
icon4.png Apokrif iratok
icon4.png TOV�BB ...
favicon.ico D�vid Ferenc
icon5.png 1510(20)-1579
icon5.png 400 �ves �nneps�g 1910-ben
icon5.png D�vid Ferenc biblicizmusa
icon5.png Bal�zs Mih�ly: D�vid Ferenc �let�tja
icon_topics.gif Egyebek
admin.png H�sv�ti szok�sok
admin.png Passi�
admin.png Temet�si szok�sok
admin.png A harang
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Egyh�zi besz�dek
icon2.png Alkalmi besz�dek
icon2.png �ltal�nos besz�dek
icon2.png �nnepi besz�dek
icon2.png Gell�rd Imre besz�dek
icon2.png Kelemen Mikl�s besz�dek
icon2.png Csif� Salamon besz�dek
icon2.png Pap Gy. L�szl� pr�dik�ci�k
icon2.png Besz�dgy�jtem�nyek
icon_topics.gif Egyh�zt�rt�nelem
bullet2.gif D�vid Ferenc el�t�l�se �s m�rt�rhal�la
bullet2.gif Egyh�zt�rt�net spanyol nyelven
bullet2.gif A Magyarorsz�gi Unit�rius Egyh�z t�rt�nete a mai Magyarorsz�g ter�let�n
bullet2.gif �tjelz� �vsz�mok az Unit�rius Egyh�z m�ltj�b�l
bullet2.gif Adorj�ni Rudolf: utols� p�rci�lis
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �letrajz
admin.png Bart�k B�la �letrajza
admin.png Berde M�zes
admin.png Brassai S�muel, 1797. j�nius 16 - 1897. j�nius 24.
admin.png D�vid Ferenc
admin.png Perczeln� Kozma Fl�ra
admin.png Szentkatolnai B�lint G�bor
admin.png Iv�n L�szl�
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Erk�lcstan
icon5.png Bal�zs Ferenc vall�sa
icon5.png Arany ABC
icon5.png Szab�lyok
icon5.png Hittan-Erk�lcstan
icon5.png J�zus erk�lcsi tan�t�sa
icon5.png V�laszd az �letet!
icon_topics.gif Esem�nyek
icon3.png Unit�riusok II. magyarorsz�gi tal�lkoz�ja
icon3.png Gell�rd Imre konferencia 2005. augusztus 26-�n
icon3.png Kelemen Mikl�s 80. sz�let�snapja
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Essz�k
icon1.png Bal�zs Ferenc
icon1.png Mi az, hogy unit�rius?
icon1.png Vall�sunknak a mai eszm�khez val� viszonya
icon1.png Sz�sz Ferenc: "�n Istenem"
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif H�rek
icon4.png Szejk�n elhangzott besz�dek
icon4.png Erd�lyi kir�ndul�s
icon4.png Ny�ri t�bor Magyark�ton
icon4.png Alf�ldi b�cs� F�zesgyarmaton
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Hitelvek
icon2.png Bal�zs F. hitvall�sa
icon2.png Hiszek Egy Istenben
icon2.png Hit �s vall�s
icon2.png Mit hisznek az unit�riusok?
icon2.png Online kis hittan
icon2.png Az Unit�rius Egyh�z hitelvei
icon2.png Unit�rius �sv�ny
icon2.png Az unit�rius vall�s alapelvei
icon2.png Az unitarizmus l�nyege
icon2.png Vallok a hitemr�l
icon_topics.gif Hitoktat�s
icon1.png Bibliai t�rt�netek
icon1.png Egyh�zt�rt�nelem
icon1.png �nekek
icon1.png Versek
icon1.png Im�ds�gok
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Homiletika
icon5.png Az istentisztelet alkot� elemei
icon5.png Az �rvacsorai �genda
icon5.png Az im�ds�g
icon5.png A pr�dik�ci� id�szer�s�ge
icon5.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Im�ds�gok
icon3.png �ld�sok
icon3.png Imak�nyv
icon3.png Unit�rius im�ds�gok
icon3.png Verses im�ds�gok kis gyermekek sz�m�ra
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Irodalom
icon1.png Bal�zs Ferenc mes�k
icon1.png D�vid Ferenc Brevi�rium
icon1.png Gesta Unitariorum
icon1.png K�z�rthet� Evang�lium
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif J�zus tanulm�nyok
icon4.png A jelenkor J�zusa
icon4.png J�zus emberarca
icon4.png J�zus evang�liuma a mai vil�gban
icon4.png J�zus gy�gy�t�sai
icon4.png J�zus t�rt�neti alakja �s annak ismerete
icon4.png Ki volt J�zus?
icon_topics.gif Katek�zis
icon2.png Unit�rius K�t�
icon2.png Konfirm�ci�
icon2.png Dr.Rezi Elek: Hit �s erk�lcstan
icon2.png K�t� t�bb nyelven
icon_camera.gif K�pt�r
bullet2.gif D�va-v�ri sikl�
bullet2.gif Eml�kt�bl�k
bullet2.gif Halottak-napi koszor�z�s
icon_topics.gif Liturgia
icon5.png Az EUE istentiszteleti �s szertart�si rend
icon5.png A MUE istentiszteleti �s szertart�srendje
icon5.png Az Unit�rius Egyh�z istentisztelete �s szertart�sai
icon_camera.gif M�dia
petitrond.gif M�sorok 2009-ben
petitrond.gif M�sorok 2008-ban
petitrond.gif M�sorok 2007-ben
icon_topics.gif �kumenicit�s
icon3.png Az unit�rizmus hivat�sa a j�v�ben
icon3.png A ma �n holnap unitarizmus�r�l
icon_topics.gif T�j�koztat�k
icon1.png Fogalomt�r
icon1.png Sim�n Domokos: A csiksomly�i b�cs� eredet�r�l
icon1.png Szab� Gyula: Csiksomly�i b�cs�: m�g t�bb toleranci�val
icon1.png Mohay Tam�s: Egy �nnep alapjai: csiksomly�i b�cs�
icon1.png Dr. Szab� �rp�d: Mindenben szeretet
icon1.png dr. Czire Szabolcs: V�ge a reverz�lisnak?!
icon_topics.gif Tanulm�nyok
icon4.png Ami �r�kk�val� D�vid Ferenc �letm�v�ben
icon4.png D�vid Ferenc �s az unit�rius vall�s
icon4.png Egyseg�nk a k�l�nb�z�s�gben
icon4.png A nyilv�nval� Isten
icon4.png Tudom�ny �s vall�s
icon4.png Vall�sunkr�l – r�viden
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Teol�gia
icon2.png Bal�zs Ferenc teol�gi�ja
icon2.png D�vid Ferenc teol�gi�ja
icon2.png Hiszek egy Istenben
icon2.png J�zus Istenfogalma
icon2.png R�vid Magyar�zat
icon2.png TOV�BB ...
icon_topics.gif T�rt�nelem
bullet2.gif Az unit�rius egyh�z a magyar t�rt�nelemben
bullet2.gif Unit�rius vall�s��rt b�rt�nben volt Erzs�bet, angol kir�lyn� �sanyja.
bullet2.gif 1956 erd�lyi m�rt�rjai
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �nnepek, szertart�sok
icon5.png Kar�csony, �j�v
icon5.png H�sv�t
icon5.png P�nk�sd
icon5.png �szi h�laad�s
icon5.png Szertart�sok

icon_topics.gif Videofelv�telek
icon1.png M�rk� Laci videofelv�telei
icon1.png Unit�rius videofelv�telek
icon1.png Knut Heidelberg
icon1.png Gy�jtem�ny
icon1.png Google vide�k
icon1.png MTV vide� arch�vuma
icon1.png Duna Tv vide� arch�vuma

icon_topics.gif Foly�iratok
bullet2.gif 2009. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif 2008. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif 2007. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif Arch�vum

icon_topics.gif �n�ll� szakaszok
tree-T.gif De falsa et vera
tree-T.gif Egy az Isten
tree-T.gif Online kis hittan
tree-T.gif Unit�rius tud�s-t�r
tree-L.gif Unit�rius Panteon
UniKeres�
Unit�rius Webhelyek Keres�g�p
�S keres�s
VAGY keres�s
Kifejez�s keres�se
Mutass ennyit egy oldalon.
�prilis 03, 2006 01:17 CDT

Ki volt J�zus?

G�lfi L�rinc: Kereszt�ny Magvet�, 1911. Szeptember-Okt�ber sz�m�ban, 265-273. old.

Szerz�: . 1190 Olvas�s
  Oldal nyomtat�sa   PDF-be ment�s   K�ld�s bar�tnak


K�r�lbel�l 1880 esztend�vel ezel�tt t�rt�nt, hogy egy J�nos nev� embert vagy pr�f�t�t Her�des Antipas elfogatott, mert ez neki nem tetsz� dolgokat mondott, �s Josephus nev� t�rt�net�r� szerint bez�ratta egy Machaerus nev� v�rba, a Holt-tengert�l keletre.

Minek�ut�nna pedig J�szos t�ml�cbe vettetett, egy J�zus nev� valaki kez�dette hirdetni az Isten orsz�g�t, �s az emberek elcsod�lkoztak az � tan�t�s�n, mert �gy tan�tja vala �ket, mint akinek hatalma van �s nem �gy, mint az �r�stud�k. E tan�t�sokat J�zus Kapernaumban �s a Genez�ret tava k�r�l v�gezte, hova sz�l�hely�r�l N�z�retb�l k�lt�z�tt azon meggy�z�d�sben, hogy egy pr�f�ta sincs tisztess�g n�lk�l, kiv�ve a saj�t haz�j�ban s t�n az�rt, mert ott egy sz�zados lakott, ki rokonszenvezett a zsid� nemzettel �s nekik Kapernaum-ban zsinag�g�t is �p�tett. Tan�t�s�nak �sszege az volt, hogy bol�dogok a szeg�nyek, mert az �v�k az Istennek orsz�ga; boldogok, akiket az emberek gy�l�lnek, szidalmaznak �s kirekesztenek, mert jutalmukat megkapj�k Istent�l ; de jaj azoknak, akik beteltek �s m�sokat �ld�znek. Szeress�tek ellens�geiteket �s �ldj�tok azokat, akik titeket �tkoznak. Amint akarj�tok, hogy az emberek veletek cselekedjenek, ti is �gy cselekedjetek m�sokkal. Igy az Istennek fiai lesztek A vak nem vezetheti a vil�gtalant, mert mindketten a verembe esnek. Hanem legyetek t�k�letesek, mint a ti mennyei aty�tok t�k�letes. Ne a m�s szem�ben keress�tek a sz�lk�t, hanem a magatok�b�l vess�tek ki a gerend�t. Rossz fa az, amely rossz

gy�m�lcs�t terem. A t�visr�l nem szednek f�g�t, sem a szeder�ind�r�l sz�l�t. A j� sz�vb�l csak j� j�het el�, a gonoszb�l pedig csak gonosz.

Az �gy vetett magvak n�melyike j� f�ldbe tal�lt esni. J�zus�nak nemcsak hallgat�i, hanem seg�t� t�rsai is akadtak. A n�p vak vezet�inek az �gy megindult mozgalom nem tetszett. J�zust el�sz�r c�folgatni, azut�n �ld�zni kezdt�k �s v�g�l keresztf�ra fesz�tett�k. De a J�zus tan�t�sai m�gsem haltak meg. Az emberis�g t�rt�nelm�nek utols� k�tezer esztendeje mindig csak k�zeledett a J�zus tan�t�sainak megval�s�t�sa fel�, azoknak igazs�g�t ma ink�bb �rti �s �rzi, mint ezel�tt �rtette, de megval�s�t�s�t�l m�g nagyon messze van.

Azoknak elhangz�sa �ta e tan�t�sok nemhogy vesztettek volna erej�kb�l �s �rt�k�kb�l, hanem folyton er�s�dtek. Ott voltak az emberis�g k�tezer esztendein t�rt�net�ben �s azon uralkodtak. az emberek cselekedeteit ir�ny�tott�k, csin�lt�k mag�t a t�rt�nelmet, �talak�tott�k a f�ld nagy r�sz�t, megv�ltoztatt�k az emberek �zl�s�t, elj�r�sait �s ott vannak ma is mindennapi �let�nkben, gondolko�z�sunkban, �t�leteinkben, �s csaknem abszol�t tekint�llyel ir�ny�tj�k cselekedeteinket, �rz�s�nket �s gondolatunkat. Erk�lcsi fens�g�kben csaknem az �r�kk�val�s�g jelleg�t viselik magukon, szemben mindazzal ami ezeken k�v�l m�g az emberi lelket �rdekli, legyen az b�rmilyen fontos gazdas�gi, politikai, eg�szs�gi vagy tudom�nyos k�rd�s.

A theol�giai gondolkoz�snak �pen napjainkban legfontosabb, leg�ltal�nosabb �s legdivatosabb k�rd�se az, hogy ki volt az a J�zus, aki tan�t�saival e nagy lelki, szellemi vagy erk�lcsi mozgal�mat megind�totta. T�n az eg�sz tizenkilencedik sz�zad theologiai gondolkoz�it e k�rd�s foglalkoztatta els� sorban, de az ut�bbi k�t �vtized csaknem kiz�r�lag ezzel foglalkozott �s foglalkozik. �s a k�rd�s ma nem dogmatikus vita, hanem komoly tudom�nyos, �rvekkel bizony�tott, tapasztalatokon, hegfigyel�seken, k�vetkezte�t�seken alapul� �s �gy meggy�z� kutat�s, mely pozit�v eredm�nyek�ben nyilv�nul meg legal�bb azok sz�m�ra, akik nem menek�lnek a bizony�t�s el�l a vakhit vagy a tekint�ly l�gv�raiba, hov� ember�nek bejutnia nem tehet. A k�rd�s feltev�se ma teh�t nem arra az emberi gyarl�s�gra vall; hogy a J�zus tan�t�sait nem �rtj�k �s �gy tekint�lyt keresn�nk a k�rd�shez, hogy ki volt J�zus �s az erre adott v�lasszal fedezetet magunknak, hogy mi�rt hirdetj�k a J�zus tan�t�sait. Hanem a c�l tudom�nyos �s minket csak az�rt �rdekel�het, mert a Mester helyes megismer�se, a tan�t�sok helyes megismer�s�t is el�seg�ti.

Maga a k�rd�s nem �j, hanem ott volt a kereszt�nys�g t�r�t�nelm�ben �lland�an. Felvet�d�tt a reform�ci� kor�ban �s sz�lte a Socinianus �s unit�rius mozgalmat. Ott volt a negyedik sz�zad vit�iban �s sz�lte az �gynevezett egyetemes zsinatok k�l�n�sen a niceai zsinat hat�rozatait. Ott volt a zsid�-kereszt�ny �s pog�ny-�kereszt�ny gondolkoz�sban �s l�trehozta az �gynevezett p�li leve�lek, k�z�ns�ges levelek, a negyedik evang�lium �s J�nosi levelek theologiai felfog�sait. Ott volt maguknak az apostoloknak �s k�ve�t�iknek lelk�ben �s kifejez�st nyert az �gynevezett synoptikus evang�liumokban. Azonban mindezek a feleletek csak az illet� kor�nak, zsinatnak, k�vet�nek vagy tan�tv�nynak n�zet�t t�rja el�nk. A mai tudom�nyos gondolkoz�s ezekkel nem el�gszik meg, hanem egyenesen azt akarja meg�rteni, hogy J�zus minek �s kinek tartotta mag�t �s �gy a J�zus �ntudat�nak kikutat�s�ra v�llalkozik tudom�nyos m�dszereivel.

�n is ez el�ad�ssal ilyen n�z�pontb�l akarok foglalkozni a k�rd�ssel, hogy ki volt J�zus. T�vol van teh�t t�lem minden dog�matikus felfog�s �s felekezetiesked�s �s m�g t�volabb az, hogy valakinek egy�ni hit�t akarjam megd�nteni. C�lom csak az, hogy a k�rd�sr�l egyen-egyen gondolkozzunk, elm�lkedj�nk, mert meg�gy�z�d�sem, hogy egy�ni gondolkoz�s n�lk�l mindenkinek hite csak el��t�let �s elfogults�g, mely az �rtelmes ember m�lt�s�g�val nem egyezik meg.

A J�zus �ntudat�ba, valamint b�rmely �ntudatba beletekinteni csak k�zvet�tett �ton lehet. Az �ntudatnak meg kell nyilv�nulnia, kifejez�sre kell jutnia valamelyes alakban, hogy az szeml�lhet� legyen. A J�zus �ntudata az � tan�t�saiban nyilv�nult meg s ha e megnyilv�nul�sban nagyot, sz�pet vagy igazat l�tunk, �gy az � lelke volt nagy, sz�p �s igaz. E tan�t�sok a h�rom els� evang�lium�ban tal�lhat�k meg legf�k�ppen; amelyeket �ppen az�rt neveznek synoptikus evang�liumoknak, mert meglehet�s egyform�ban �s csaknem azonos tartalm� tan�t�sokat k�z�lnek mag�t�l J�zust�l. E tan�t�sok sz�nvonala olyan magas, hogy az �r�kt�l nem sz�rmazhattak, mert nagy ellent�tet mutatnak azon r�szekkel szemben, amiket az �r�k a saj�t gondolkoz�sukb�l, vagy csak m�sokt�l toldottak m�veikbe. Igy k�rd�s�nkre is, hagy ki volt J�zus, nem nagy vil�goss�got vetnek azok a r�szek, amelyek azt t�rgyalj�k, fogy m�sok kinek tartott�k J�zust ; hanem ink�bb ott kell keresn�nk a feleletet, ahol J�zus maga mondja mag�t valaminek. A dolog ter�m�szet�b�l is �nk�nyt �rthet�, hogy minden sz�t �s minden mond�st, amit a synoptikus �r�k J�zussal elmondatnak, nem tekinthe�t�nk felt�tlen�l hitelesnek �s �pen a hitelesek kiv�laszt�s�ban kell ig�nybe venn�nk minden tud�st �s eszk�zt, amelyet az emberi �rtelem kital�l �s c�lravezet�nek elfogadhat. Ugyanis az �ntudat meg�nyilv�nul�s�t m�g k�z�ns�ges dolgokban is f�lre�rthetik, egy�nileg foghatj�k fel s annak le�r�s�n�l az �r� beviheti a saj�t fogalm�t �s szavait, s�t c�ljait is. Mennyivel k�nnyebben megt�rt�nhet ez egy nagy l�lek megnyilv�nul�s�n�l, melyet �t�rteni is sokkal nehezebb! J�zus maga is sokszor panaszkodik, hogy �t nem �rtik meg s igyekszik mag�t megmagyar�zni m�g tan�tv�nyai el�tt is.

J�zus mag�t a legt�bb alkalommal �s legsz�vesebben az ember fi�nak nevezte. Saj�ts�gos jelens�g, de mindenesetre fontos �s jellemz�, hogy azon sz�mos mond�sban, melyben e kifejez�s el��fordul, mindig csak J�zus nevezi mag�t ember fi�nak �s m�s senki, valamint az is, hogy J�zus m�st senkit sem nevez ember fi�nak, hanem csak saj�t mag�t. M�sok nevezhetik �t m�s r�ven, tarthatj�k pr�f�t�nak, Illy�snek, Jeremi�snak, D�vid fi�nak, felkentnek, Krisztusnak, kir�lynak, Isten fi�nak stb., � azonban sohasem nevezi mag�t m�snak mint ember fi�nak, vagy pedig e nevet a szem�lyes n�vm�s alakjaival helyettes�tve. Egy m�sik igen fontos jelens�g az, hogy J�zus az ember fia kifejez�s haszn�lat�ba mintegy beleszokott. Tan�t�sai kezdet�n nem haszn�ba gyakran. Szerepl�s�nek els� fel�ben csak ritk�n haszn�lja e kifejez�st, an�nyira, hogy k�rd�sess� teszi, hogy vajon nemcsak a k�s�bbi gya�kori haszn�lat szugger�lta-e az �r�knak, hogy azt a J�zus kor�bbi tan�t�saiba is belevigy�k. Az evang�liumok n�melyike �pen a szem�lyes n�vm�st is teszi az ember fia helyett. De szerepl�s�nek v�ge fel� e kifejez�s haszn�lata mind gyakoribb, s�t csaknem kiz�r�lagos lesz. Gondolatom szerint, ha meg akarunk felelni a neh�z k�rd�sre, hogy ki volt J�zus, vagy legal�bb, hogy � mag�t kinek tartotta, �gy az ember fia kifejez�sr�l kell kikutatnunk, hogy a J�zus tudat�ban annak milyen jelent�se lehetett �s mi�rt v�lt az neki kedvenc kifejez�s�v�.

E k�rd�s k�r�l ma m�r eg�sz nagy irodalom �ll az �rdekl�d�k rendelkez�s�re, sajnos azonban, nem magyar nyelven.

Az ember fia kifejez�s a J�zus kor�ban nem volt �j, azt nem J�zus tal�lta ki. Az a k�r�lm�ny, hogy J�zus gyakran haszn�lta, de annak magyar�z�s�ba nem kezdett, sem tan�tv�nyai annak jelent�s�t nem k�rdezt�k meg t�le vagy legal�bb az evang�liumok ilyen nagy fontoss�g� dologr�l egy�ltal�n eml�t�st sem tesznek, azt l�tszik bizony�tani, hogy J�zus idej�ben e kifejez�s k�zkelet� volt s jelent�s�t a J�zus hallgat�i ismert�k. Az �testamentumi irodalomban e kifejez�s m�r ismeretes �s eredeti jelent�s�ben embert jelentett. �gy a nyolcadik zsolt�r azt k�rdi:

Micsoda az ember, hogy megeml�kszel r�la? �s az embernek fia, hogy gondod van re�.

A M�zes 4. k�nyve az embert �ppen e szavakkal �ll�tja szembe Istennel: Nem ember az Isten, hogy hazudj�k �s nem embernek fia, hogy megv�ltozz�k. Igy haszn�lja a J�b k�nyve (16. 21 ; 25. 6) �s �zsai�s (51. 12) is.

Ez eredeti jelent�s azonban m�r az �testamentumban n�mi v�ltoz�st is mutat. Istennek angyalai rendesen ember alakot �lte�nek, amikor emberekkel �rintkeznek �s az apokalyptikus irodalom�ban az ilyen isteni megb�zat�st teljes�t� l�ny ember fi�nak van elnevezve. Ez�kielt Isten mindig ember fi�nak sz�l�tja �s �gy adja neki tudt�ra a maga akarat�t. Ez �rtelemben teh�t az ember fia m�r t�bb volt az embern�l, mert isteni megb�zat�st kapott embert jelentett. �gy a zsid�nyelv haszn�latban �ppen nem a gyenge �s gyarl� embert jelentette Istennel szemben, hanem olyan embert aki isten akarat�t teljes�ti.

A zsid�k �ltal v�rt Messi�s is ilyen Isten akarat�t teljes�ti, Isten lelk�t�l �thatott �s Istent�l nyert hatalommal elj�vend� l�ny volt s �gy lehetetlen volt, hogy neki is ne adj�k a nyelvtudatban megtev� “ember fia" elnevez�s�t. A D�niel �s �nok k�nyv�ben a Messi�st t�nyleg ember fi�nak is nevezik, ki az Isten orsz�g�t megalap�tja e f�ld�n. Most m�r teh�t az a k�rd�s, hogy vajon J�zus, ki az �testamentumi irodalmat ismerte �s t�bbsz�r magyar�zta, azonos�totta-e mag�t e Messi�ssal �s az�rt nevezte ember fi�nak?

A synoptikus evang�liumok mindenike meg�rizett egy jelene�tet a J�zus �let�b�l, amely e k�rd�ssel szoros �sszef�gg�sben van �s a J�zus �ntudat�ra e k�rd�sben vil�got vet. Tal�n �ppen ma (ez el�ad�s a h�sv�t el�tti hetekben tartatott) de mindenesetre a h�sv�tot megel�z� hetekben 1881 �ve annak, hogy J�zus tan�tv�nyaival egy�tt elment Kapernaumt�l �szakra Caesarea Filippi falvaiba, amely vid�ken fely�l m�r tudom�sunk szerint nem is j�rt. A h�rom evang�lium szerint “�tk�zben meg�k�rd� az � tan�tv�nyait, mondv�n nekik : Kinek mondanak engem az emberek? �k pedig felel�nek: Keresztel� J�nosnak; �s n�me�lyek Ily�snek, n�melyek pedig egynek a pr�f�t�k k�z�l. �s � monda n�kik : Ti pedig kinek mondatok engem? Felelv�n pedig P�ter, monda neki : Te vagy a Krisztus." �s r�jok parancsola, hogy senkinek se sz�ljanak fel�le. �s kezd� �ket tan�tani, hogy az ember fi�nak sokat kell szenvedni �s megvettetni a v�nekt�l �s a f�papokt�l �s �r�stud�kt�l �s meg�letni, �s harmadnapra felt�madni." Ez a M�rk le�r�sa. mely legr�videbb s mellyel Luk�cs is �ltal�ban megegyezik. Csak M�t� sz�nezi ki a dolgot kiss� �leseb�ben. De mindh�rom tud�s�t�s szerint J�zus feltette a k�rd�st �s az erre adott feleletek is nagyj�ban azonosak. Nincs teh�t semmi okunk arra, hogy e jelenetet megt�rt�nt esem�nynek ne tekints�k. Milyen vil�got vet ez esem�ny a J�zus �ntudat�ra? Mi�rt tette fel a k�rd�st tan�tv�nyainak? Az�rt, mert a k�rd�s J�zust is �rdekelte, mert maga is k�v�ncsi volt re� s mert maga sem tudta, hogy m�sok �s a tan�tv�nyok milyen feleletet adnak a k�rd�sre. N�h�ny nappal, vagy legfennebb p�r h�ttel a nagy p�ntek el�tt, amelyen keresztre fesz�tett�k, teh�t J�zus m�g sohasem tan�totta volt tan�t�v�nyainak azt, hogy � kicsoda, vagy hogy � a Messi�s. J�zus itt nem leck�t k�rdez tan�tv�nyait�l, amelyet � m�r nekik azel�tt tan�tott s most csak kik�rdez, hanem inform�ci�t k�r t�l�k a m�sok v�lem�ny�r�l �s azut�n az �k v�lem�ny�t is megk�rdi. A M�rk �s Luk�cs le�r�sa szerint J�zust mag�t is meglepte a P�ter �ltal adott felelet, att�l meg is ijed �s megparancsolja a tan�tv�nyoknak, hogy senkinek se sz�ljanak fel�le. E tilt� parancs kiad�s�t a M�t� evan�g�liuma is elismeri. Mit jelent e tilt� parancs? Semmi esetre sem azt, hogy a J�zus bels� tudat�ban a P�ter felelete mer� ellent�mond�sra tal�lt. Mert ekkor J�zus ny�ltan megmondotta volna, hogy: t�vedsz P�ter, mert �n nem vagyok a Messi�s. De azt sem jelentheti, hogy J�zus igazat adott P�ternek. S�t �ppen azzal szem�ben foglal �ll�st �s mondja tan�tv�nyainak, hogy az ember fi�nak sokat kell szenvednie, megvettetnie a v�nekt�l �s a f�papokt�l �s �r�stud�kt�l �s meg�letnie �s harmadnapra felt�madnia.

K�ts�gtelen, hogy az az �ltal�nos emberi gyarl�s�g, mely a megt�rt�nt dolgot szereti el�re megmondottnak �s el�re l�tottnak t�ntetni fel, a M�rk r�vid le�r�s�ba vitt be idegen elemeket. Ilyen post eventum, vagyis ut�lagos j�sl�snak kell tekinten�nk t�n a meg�let�st is, de mindenesetre a harmadnapi felt�mad�st. De a megvettet�sr�l �s szenved�sr�l sz�l� tan�t�st val�ban elmon�dottnak vehetj�k, mert azokat J�zus t�bbi tan�t�saiban is megta�l�ljuk. S�t a v�nek, t. i. synhedrist�k, f�papok �s �r�stud�k is benne lehettek J�zusnak okkor mondott szavaiban.

A M�rk r�vid, de val�sz�n�leg legr�gibb, leghitelesebb �s legmegb�zhat�bb le�r�sa pontos r�szletez�ssel m�g azt is elmondja, hogy J�zus e tan�t�st nyilv�n mondotta �s az a nagyrat�r� P�ter�nek nem tetszett, J�zust f�lreh�vta mag�hoz �s megdorg�lta. Jegyez�z�k meg j�l : P�ter J�zust megdorg�lta, kit csak azel�tt az � h�res vallom�s�val Messi�snak mondott, Mi�rt? Nyilv�n az�rt, mert J�zus nem fogadta el a Messi�s nevet s �gy nem t�mogatta az � nagyra-�v�gy� �tlet�t. “�s � megfordulv�n �s az � tan�tv�nyaira tekintv�n megfedd� P�tert, mondv�n : T�vozz t�lem S�t�n, mert nem gon�dolsz az Isten dolgaira, hanem az emberi dolgokra”.

E r�vid, klasszikus t�rgyilagoss�ggal el�adott �s meghitt k�zvetlens�gr�l tanuskod� el�ad�s a M�rk eg�sz le�r�sa ir�nt olyan bizodalmat kelt fel, hogy az ember alig tud megszabadulni a k�s�rt�st�l, hogy n�la ne csak a meg�let�st, hanem m�g a harmad�napi felt�mad�st is ne vegye J�zust�l sz�rmaz�nak. Pedig �gy ezek, mint az ezek ut�n k�vetkez� kereszt felvev�s csak a J�zus hal�la ut�ni suggestio �ltal ker�lhettek a J�zus szavai k�z�. Term�szetes, hogy az eg�sz jelenettel nem vagyunk a felt�tlen bizo�nyoss�g, hanem csak a val�szin�s�g birodalm�ban, mint csaknem minden egy�b tud�sunkkal. De e val�sz�n�s�g azt mutatja., hogy J�zus az � Messi�ss�g�t nem tan�totta �s m�g tan�tv�nyai gondolat�b�l is ki akarta irtani azt, hogy �t a zsid�k �ltal v�rt politikai vagy nemzeti Messi�ssal azonos�ts�k.

Azonban a J�zus t�bbi tan�t�saib�l rucijuk, hogy � az Isten orsz�g�nak k�zeli elj�vetel�t hirdette, abban nemcsak hitt, hanem meg volt gy�z�dve arr�l, hogy ez orsz�g elj�vetel�ben Isten neki k�l�n�s szerepet adott �s �ppen �t tette els� hirdet�j�v� �s meg�alap�t�j�v�. Mi�rt nem tartotta �s mi�rt nem hirdette teh�t mag�r�l ny�ltan, hogy � a Messi�s ? Gondolatom szerint e k�rd�sre adhat� helyes feleletben tudjuk megoldani, hogy ki volt J�zus �s mi�rt nem nevezte mag�t Messi�snak, hanem ink�bb emberfi�nak.

J�zus a zsid�knak a Messi�sr�l alkotott �s m�r megcsonto�sodott felfog�s�t nem osztotta, hanem mint egy�b fogalmaikba, �gy ebbe is �j �s m�lyebb jelent�st vitt be. Erre szint�n egyenes bizo�ny�t�kot tal�lunk a J�zus tan�t�saiban. Kora a Messi�st a D�vid fi�nak tartotta, J�zus ellenben az �r�stud�kkal folytatott besz�lget�s�ben vagy vit�j�ban mindh�rom synoptikus szerint a maga n�ze�t�t szembe�ll�totta az �r�stud�k�val �s szok�sa szerint a szent�r�s�sal bizony�totta is. Bizony�t�sa szerint maga D�vid nevezte a Messi�st ur�nak; mi m�don fia h�t neki? �s M�rk szerint “a nagy sokas�g �r�mest hallgatja vala �t" (12. 35. s k�v. 11. 20. 41-44; M�t� 22. 41-46). Kora felfog�sa szerint a Messi�snak az�rt kel�lett a vil�gra j�nnie, hogy azon uralkodj�k: a J�zus felfog�sa sze�rint az embernek fia nem az�rt j�tt a vil�gra, hogy neki szolg�l�janak, hanem hogy � szolg�ljon �s adja �let�t v�lts�gul azok�rt (M�rk 9. 35 ; 10. 44-45; M�t� 20. 20-23 ; Luk�cs 22,27).

J�zus mag�t az � lelk�ben Messi�snak tartotta, amennyiben �let�t az Isten orsz�g�nak megalap�t�s�ra szentelte. E c�lra vette maga mell� tan�tv�nyait is �s hitte, hogy munk�ja teljess� is lesz. Isten�ben �s a maga meggy�z�d�s�ben annyira hitt, hogy mikor e f�ldi �let �nz�s�n �s k�z�ny�ss�g�n terveit megt�rve l�tta, s�t �rezte, hogy neki is �ppen �gy el kell vesznie, mint el�tte a t�bbi emberfi�nak, ki az Isten orsz�g�t munk�lta: rem�nys�g�t � is az Isten hatalm�ba vetette �s hirdette, hogy “az �g �s a f�ld elm�l�nak, de az �n besz�deim semmik�ppen el nem m�lnak (Luk�cs 21. 37. v. �. M�t� 5. 18; 24. 34-36).

�gy az ember fia �s a Messi�s a J�zus tudat�ban nem volt k�t k�l�n�ll� �s egym�st�l elt�r� fogalom. Ez�rt vallat�sain�l, mikor a f�pap a M�rk r�vid el�ad�sa szerint megk�rdezte �t : “Te vagy-e a Krisztus, az �ldott Isten fia?" J�zus �gy felelt: .,�n vagyok. �s megl�tj�tok majd az embernek fi�t �lni a hatalomnak jobbj�n �s elf�ni az �g felh�ivel". (14. 6l-62.)

N�zete csak a Messi�s fogalma k�r�nek meghat�roz�s�ban t�rt el kor�nak felfog�s�t�l. � a Mes�si�st �ltal�nos emberi Messi�snak tekintette, de nem k�ls� politikai hatalom megteremt�j�nek, hanem az erk�lcsi vil�g, az Isten orsz�ga. megalap�t�j�nak. Ez �rtelemben mag�t Messi�snak tekintette, de a fogalomzavar kiker�l�se v�gett nem nevezte annak, s�t tan�tv�nyai�nak is megtiltotta, hogy �t Messi�snak nevezz�k. Ink�bb v�lasztotta teh�t mag�nak az emberfia nevet, mely az � n�zete szerint jobban kifejezte az � szerep�t �s hivat�s�t az emberek k�z�tt. E n�vvel emberi volt�t akarta hangs�lyozni, de nem gyarl�s�g�t �s gyenge�s�g�t Istennel szemben, amint ezt n�melyek �rtelmezni akarj�k, hanem �ppen azt a hatalmat �s m�lt�s�got, mely m�r a nyolcadik zsolt�r gy�ny�r� mond�s�ban is ki van fejezve: Mikor l�tom egeidet, a te ujjaidnak munk�j�t, a holdat �s a csillagokat, amelyeket terem�tett�l : Micsoda az ember, mondom, hogy megeml�kezel r�la �s az embernek fia, hogy gondod van re�. Hiszen kev�ssel tetted �t kissebb� az Istenn�l �s dics�s�ggel �s tisztess�ggel megkoron�ztad �t ! �rr� tetted �t kezeid munk�in, mindent l�bai al� vetett�l�.

E hatalom �s m�lt�s�g vagy dics�s�g �s tisztess�g a J�zus tuda�t�ban m�g nagyobb lehetett, mint a zsolt�r�r��ban, mert az J�zus�re�l nemcsak a k�ls� vil�gra, hanem a bels�, lelki �s erk�lcse vil�gra is kiterjedt olyan intenz�v m�rt�kben, amilyenr�l a zsolt�r��r�nak aligha volt fogalma. Ez �rtelemben az ember fi�nak nem�csak arra van hatalma, hogy a szombatot helyesen �rtelmezze, vagyis ura legyen a szombatnak (M�rk 2. 28), hanem arra is, hogy a b�n�ket megbocs�ssa e f�ld�n , (M�rk 2. 10 ; Luk�cs 5. 24 ; M�t� 9. 6). E m�lt�s�g �s hatalom nem a k�ls� vil�gi f�nyben �s tekin�t�lyben nyilv�nul meg a J�zus szem�ly�t illet�leg, hanem erk�lcsi fens�gben. E f�ld�n az ember fi�nak sokat kell szenvednie �s meg�vettetnie, nincs fej�t hova lehajtania (Luk�cs 9. 58 ; M�t� 8. 20), s�t t�n �let�t is el kell vesz�tnie (M�rk 9. 31}, az erk�lcsi vil�gban azonban � a gazda (Luk. 13. 25), ki beereszt, vagy kirekeszt, � a b�r�, ki elj� az � dics�s�g�ben �s be�l az � dics�s�g�nek kir�lyi sz�k�be (M�t� 25. 31) �s elv�lasztja a n�peket egym�st�l, mik�nt a p�sztor elv�lasztja a juhokat a kecsk�kt�l �s vall�st tesz Isten el�tt az emberekr�l (M�rk 8. 38 ; Luk�cs 9. 26 ; 12. 9 ; M�t� 10. 33). Ellene mondani olyan nagy h�n, hogy ann�l nagyobb csak a szent l�lek k�roml�sa lehet (M�rk 3. 29: Luk�cs 12. 10: M�t� 12. 31-32).

�gy az ember fia a J�zus tudat�ban azonos volt a Messi�s�sal, de nem k�ls� vil�gi �rtelemben, hanem bels�, lelki �s erk�lcsi �rtelemben. � volt a Messi�s, aki megalap�totta az Isten igaz�g�t �s azon uralkodni is fog a vil�g v�gezet�ig, am�g t. i. Isten fog uralkodni ember f�l�tt. De ennek idej�r�l senki semmit sem tud, sem az �gben az angyalok, sem a fi�, hanem csak az Atya. (M�rk 13. 32.)



Serz�i jog Unitárius Portál
Minden jog fenntartva.


Kateg�ria: J�zus tanulm�nyok
Cimk�k: Semmi
K�nyvjelz�: Share/Save/Bookmark

[ Vissza ]



______________________________________________________________________________________________________________

Virtu�lis Unit�rius K�z�ss�g UniGy�r�je
[ El�z� | Gy�r� f�oldala | Feliratkoz�s | V�letlenszer� oldal | K�vetkez� ]


 

Unitárius Háló
(VUK)

Unitárius
Keres�

Unitárius
Képtár

Unitárius
Linktár

Unitárius
Média

Unitárius
Napló

Unitárius
Naptár

Unitárius
Társalgó

UniPédia


freestat.hu


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek és hozzászólások szerz�ik tulajdonai, minden más tartalom: © 2002-2009 Magyarországi Unitárius Egyházé.

Weboldalunk hírei a backend.php és az ultramode.txt fájlokkal is elérhet�ek.
**

You can syndicate our news using the file backend.php

Distributed by Raven PHP Scripts
New code written and maintained by the RavenNuke™ TEAM


(Original PHP-Nuke Code Copyright © 2004 by Francisco Burzi)
oldal gener�l�sa: 1.52 m�sodperc


:: fisubsilver shadow phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by coldblooded (www.nukemods.com) ::

按揭計算機| 買樓| 上車盤| 搵樓| 屋苑| 樓盤| 地產| 租樓| 租盤| 二手樓| 新盤| 一手樓| 豪宅| 校網| 放盤| 樓價| 成交| 居屋| 貝沙灣| 美孚新邨| 嘉湖山莊| 太古城| 日出康城| 九龍站 | 沙田第一城| 西半山 樓盤| 樓市走勢| 青衣| 西貢 樓盤| 荃灣 樓盤| Grand Austin出售的樓盤

推荐一个卖雪茄的网站| 雪茄网购| 雪茄哪里买| 雪茄| 哈瓦那雪茄| 雪茄网| 雪茄专卖| 雪茄价格| 雪茄烟网购| 雪茄专卖网| 雪茄专卖店| 网上哪里可以买雪茄| 买雪茄去哪个网站| 雪茄怎么抽| 雪茄烟| 雪茄吧| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 大卫杜夫雪茄| 保利华雪茄| 古巴雪茄品牌| 古巴雪茄价格| 古巴雪茄| 古巴雪茄多少钱一只| 古巴雪茄专卖网| 烟斗烟丝| 烟丝| 小雪茄| 金特罗雪茄| 帕特加斯d4 | 蒙特雪茄| 罗密欧朱丽叶雪茄|

噴畫| banner| banner 價錢| Backdrop| Backdrop 價錢| 易拉架| 易拉架 價錢| 橫額| 印刷| 橫額印刷| 印刷 報價| 貼紙| 貼紙印刷| 宣傳單張| 宣傳單張印刷| 展覽攤位| 書刊 印刷| Bannershop| Ebanner| Eprint| 印刷 黃店| 印刷公司| 咭片| 海報| 攤位| pvc板| 易拉架設計| 海報印刷| 展板| 禮封| 易拉架尺寸| foamboard| pvc| printer| label| print shop| poster| business card| postcard| print services| printing company| name card| hk print| hong kong printing| Leaflet| Printing|

邮件营销| Spread| Email Marketing 電郵推廣|

wms| vending machine| barcode scanner| QR code scanner| SME IT| it solution| rfid tag| rfid| rfid reader| it outsourcing| printing labels| IRLS| IT Support| system integration| software development| inventory management system| label printing| digital labelling| barcode label| Self Service Kiosk| Kiosk| Voice Picking|

Luxury Travel| Six Senses Travel| Six Senses Zighy Bay| Vietnam Travel| Morocco Travel| Park Hyatt| Peninsula| Automatic Label Applicator| 度身訂造 旅遊| 峴港 旅遊| 芽莊 旅遊| 北海道旅遊| 越南旅遊| 杜拜旅遊| 摩洛哥旅遊| 六善| KLook| Travel 旅遊| 旅行| KUONI 勝景遊| 郵輪| Luxury| Aman| Silversea| Luxury Cruises| Six Senses| 峴港| 芽莊| Abu Dhabi| Private Tours| AmanTokyo| Amanyangyun| Cuba Private Tours| 古巴私人包團| Jetour| Amanemu| 定制旅游| 高端旅游| Luxury Travel Agency Hong Kong| 銀 海 郵輪| Tailor Made Travel| Tailor Made Trips| 豪華 旅遊|

Tomtop| Andoer| LEMFO| Anet A8| Xiaomi Roborock S50| Xiaomi M365 Scooter| MXQ PRO| MJX Bugs 5W| Hohem Isteady Pro| Hubsan H501s X4| Anet A6| Dobby Drone| ILIFE V7s| Creality Ender-3| Hubsan H501s| Hohem Gimbal| Trumpy Bear| Amazfit Bip| Hubsan H501s| Vernee T3 Pro| DJI Mavic Air| Anet A8 3d Printer Review| Populele| SONOFF| Homekit| JJPRO X5| LEMFO LEM7| Anet| Koogeek| Hubsan Drone| Wltoys| Feiyu| Zeblaze| Lixada|

electric bike| best electric bike| electric bikes for adults| e bike| pedal assist bike| electric bikes for sale| electric bike shop| electric tricycle| folding electric bike| mid drive electric bike| electric bike review| electric fat bike| fat tire electric bike| electric bicycle|