Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Unit�rius Port�l


Magyar     Unit�rius     Egyh�z

Unit�rius Port�l

A   hit   Isten   aj�nd�ka

•   F�oldal  •  Szem�lyes adatok  •  Rovatok  •  H�rk�ld�s  •  F�rum  •  Hirdet�sek (Keres-k�n�l)  •
FACEBOOK

Virtuális Unitárius Közösség

Névjegy létrehozása


Unit�rius Egyh�z

Rekl�mozd a saj�t oldaladat is
A F�oldalon
Unit�rius port�l
icon_home.gif Honlapok
tree-T.gif F�oldal
tree-T.gif Aj�nlj minket!
tree-T.gif GYIK
tree-T.gif Kapcsolat
tree-T.gif Keres�s
som_downloads.gif H�rek
tree-T.gif H�rek
tree-T.gif H�rek arch�vuma
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-L.gif Rovatok
icon_forums.gif K�z�ss�g
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif Szem�lyes �zenetek
tree-T.gif Tagok list�ja
tree-T.gif Unit�rius lista arch�v
tree-L.gif Unit�rius lista feliratkoz�s
icon_poll.gif Statisztik�k
tree-T.gif Statisztik�k
tree-T.gif Szavaz�sok
tree-L.gif Toplist�k
som_themes.gif Sz�rakoz�s
tree-T.gif Adom�k
tree-T.gif Egyh�zi anekdot�k
tree-T.gif Gondolatok �s mond�sok
tree-T.gif N�pi hiedelmek
tree-T.gif N�vkital�l�, c�merkirak�
tree-T.gif T�rt�netek Brassai S�muelr�l
tree-L.gif Unit�rius Teszt
icon_community.gif Tagok
tree-T.gif Napl�k
tree-L.gif Szem�lyes adatok
icon_connect.gif Web
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-L.gif Linkek

icon_news.gif Port�l tartalma
tree-T.gif C�m szerint
tree-T.gif Kateg�ria szerint
tree-T.gif Szerz� szerint
tree-L.gif Tartalom

icon_members.gif Felhaszn�l� egy�ttm�k�d�se
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-T.gif Linkek

icon_topics.gif 300 �v 1568-1868
petitrond.gif Le�r�s, �dv�zl�sek
icon_topics.gif 400 �v 1568-1968
petitrond.gif A k�nyv
icon_topics.gif 440 �v 1568-2008
petitrond.gif Vide�

icon_topics.gif Apologetika
icon1.png Unit�riusok - ismertet�
icon1.png Az unit�rizmus
icon1.png "Szabadelv�s�g"
icon1.png Dogma n�lk�li kereszt�nys�g?
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Biblia �s tanulm�nyok
icon4.png K�roli Biblia
icon4.png Biblia magyar�zat
icon4.png Tam�s evang�liuma
icon4.png Apokrif iratok
icon4.png TOV�BB ...
favicon.ico D�vid Ferenc
icon5.png 1510(20)-1579
icon5.png 400 �ves �nneps�g 1910-ben
icon5.png D�vid Ferenc biblicizmusa
icon5.png Bal�zs Mih�ly: D�vid Ferenc �let�tja
icon_topics.gif Egyebek
admin.png H�sv�ti szok�sok
admin.png Passi�
admin.png Temet�si szok�sok
admin.png A harang
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Egyh�zi besz�dek
icon2.png Alkalmi besz�dek
icon2.png �ltal�nos besz�dek
icon2.png �nnepi besz�dek
icon2.png Gell�rd Imre besz�dek
icon2.png Kelemen Mikl�s besz�dek
icon2.png Csif� Salamon besz�dek
icon2.png Pap Gy. L�szl� pr�dik�ci�k
icon2.png Besz�dgy�jtem�nyek
icon_topics.gif Egyh�zt�rt�nelem
bullet2.gif D�vid Ferenc el�t�l�se �s m�rt�rhal�la
bullet2.gif Egyh�zt�rt�net spanyol nyelven
bullet2.gif A Magyarorsz�gi Unit�rius Egyh�z t�rt�nete a mai Magyarorsz�g ter�let�n
bullet2.gif �tjelz� �vsz�mok az Unit�rius Egyh�z m�ltj�b�l
bullet2.gif Adorj�ni Rudolf: utols� p�rci�lis
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �letrajz
admin.png Bart�k B�la �letrajza
admin.png Berde M�zes
admin.png Brassai S�muel, 1797. j�nius 16 - 1897. j�nius 24.
admin.png D�vid Ferenc
admin.png Perczeln� Kozma Fl�ra
admin.png Szentkatolnai B�lint G�bor
admin.png Iv�n L�szl�
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Erk�lcstan
icon5.png Bal�zs Ferenc vall�sa
icon5.png Arany ABC
icon5.png Szab�lyok
icon5.png Hittan-Erk�lcstan
icon5.png J�zus erk�lcsi tan�t�sa
icon5.png V�laszd az �letet!
icon_topics.gif Esem�nyek
icon3.png Unit�riusok II. magyarorsz�gi tal�lkoz�ja
icon3.png Gell�rd Imre konferencia 2005. augusztus 26-�n
icon3.png Kelemen Mikl�s 80. sz�let�snapja
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Essz�k
icon1.png Bal�zs Ferenc
icon1.png Mi az, hogy unit�rius?
icon1.png Vall�sunknak a mai eszm�khez val� viszonya
icon1.png Sz�sz Ferenc: "�n Istenem"
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif H�rek
icon4.png Szejk�n elhangzott besz�dek
icon4.png Erd�lyi kir�ndul�s
icon4.png Ny�ri t�bor Magyark�ton
icon4.png Alf�ldi b�cs� F�zesgyarmaton
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Hitelvek
icon2.png Bal�zs F. hitvall�sa
icon2.png Hiszek Egy Istenben
icon2.png Hit �s vall�s
icon2.png Mit hisznek az unit�riusok?
icon2.png Online kis hittan
icon2.png Az Unit�rius Egyh�z hitelvei
icon2.png Unit�rius �sv�ny
icon2.png �sv�ny II.
icon2.png Az unit�rius vall�s alapelvei
icon2.png Az unitarizmus l�nyege
icon2.png Vallok a hitemr�l
icon_topics.gif Hitoktat�s
icon1.png Bibliai t�rt�netek
icon1.png Egyh�zt�rt�nelem
icon1.png �nekek
icon1.png Versek
icon1.png Im�ds�gok
icon1.png Versgy�jtem�nyek
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Homiletika
icon5.png Az istentisztelet alkot� elemei
icon5.png Az �rvacsorai �genda
icon5.png Az im�ds�g
icon5.png A pr�dik�ci� id�szer�s�ge
icon5.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Im�ds�gok
icon3.png �ld�sok
icon3.png Imak�nyv
icon3.png Unit�rius im�ds�gok
icon3.png Verses im�ds�gok kis gyermekek sz�m�ra
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Irodalom
icon1.png Bal�zs Ferenc mes�k
icon1.png D�vid Ferenc Brevi�rium
icon1.png Gesta Unitariorum
icon1.png K�z�rthet� Evang�lium
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif J�zus tanulm�nyok
icon4.png A jelenkor J�zusa
icon4.png J�zus emberarca
icon4.png J�zus evang�liuma a mai vil�gban
icon4.png J�zus gy�gy�t�sai
icon4.png J�zus t�rt�neti alakja �s annak ismerete
icon4.png Ki volt J�zus?
icon_topics.gif Katek�zis
icon2.png Unit�rius K�t�
icon2.png Konfirm�ci�
icon2.png Dr.Rezi Elek: Hit �s erk�lcstan
icon2.png K�t� t�bb nyelven
icon_camera.gif K�pt�r
bullet2.gif D�va-v�ri sikl�
bullet2.gif Eml�kt�bl�k
bullet2.gif Halottak-napi koszor�z�s
icon_topics.gif Liturgia
icon5.png Az EUE istentiszteleti �s szertart�si rend
icon5.png A MUE istentiszteleti �s szertart�srendje
icon5.png Az Unit�rius Egyh�z istentisztelete �s szertart�sai
icon_camera.gif M�dia
petitrond.gif M�sorok 2010-ben
petitrond.gif M�sorok 2009-ben
petitrond.gif M�sorok 2008-ban
petitrond.gif M�sorok 2007-ben
icon_topics.gif �kumenicit�s
icon3.png Az unit�rizmus hivat�sa a j�v�ben
icon3.png A ma �n holnap unitarizmus�r�l
icon_topics.gif T�j�koztat�k
icon1.png Fogalomt�r
icon1.png Sim�n Domokos: A csiksomly�i b�cs� eredet�r�l
icon1.png Szab� Gyula: Csiksomly�i b�cs�: m�g t�bb toleranci�val
icon1.png Mohay Tam�s: Egy �nnep alapjai: csiksomly�i b�cs�
icon1.png Dr. Szab� �rp�d: Mindenben szeretet
icon1.png dr. Czire Szabolcs: V�ge a reverz�lisnak?!
icon_topics.gif Tanulm�nyok
icon4.png Ami �r�kk�val� D�vid Ferenc �letm�v�ben
icon4.png D�vid Ferenc �s az unit�rius vall�s
icon4.png Egyseg�nk a k�l�nb�z�s�gben
icon4.png A nyilv�nval� Isten
icon4.png Tudom�ny �s vall�s
icon4.png Vall�sunkr�l – r�viden
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Teol�gia
icon2.png Bal�zs Ferenc teol�gi�ja
icon2.png D�vid Ferenc teol�gi�ja
icon2.png Hiszek egy Istenben
icon2.png J�zus Istenfogalma
icon2.png R�vid Magyar�zat
icon2.png TOV�BB ...
icon_topics.gif T�rt�nelem
bullet2.gif Az unit�rius egyh�z a magyar t�rt�nelemben
bullet2.gif Unit�rius vall�s��rt b�rt�nben volt Erzs�bet, angol kir�lyn� �sanyja.
bullet2.gif 1956 erd�lyi m�rt�rjai
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �nnepek, szertart�sok
icon5.png Kar�csony, �j�v
icon5.png H�sv�t
icon5.png P�nk�sd
icon5.png �szi h�laad�s
icon5.png Szertart�sok

icon_topics.gif Videofelv�telek
icon1.png M�rk� Laci videofelv�telei
icon1.png Unit�rius videofelv�telek
icon1.png Knut Heidelberg
icon1.png Gy�jtem�ny
icon1.png Google vide�k
icon1.png MTV vide� arch�vuma
icon1.png Duna Tv vide� arch�vuma

icon_topics.gif Foly�iratok
bullet2.gif Kereszt�ny Magvet�
bullet2.gif Unit�rius K�zl�ny
bullet2.gif Unit�rius �let 2000-t�l
bullet2.gif Unit�rius �let 1947-1999
bullet2.gif Unit�rius �rtes�t�
bullet2.gif Unit�rius Sz�sz�k

icon_topics.gif �n�ll� szakaszok
tree-T.gif De falsa et vera
tree-T.gif Egy az Isten
tree-T.gif Online kis hittan
tree-T.gif Unit�rius tud�s-t�r
tree-L.gif Unit�rius Panteon
UniKeres�
Unit�rius Webhelyek Keres�g�p
�S keres�s
VAGY keres�s
Kifejez�s keres�se
Mutass ennyit egy oldalon.
Okt�ber 15, 2006 05:05 CDT

Temet�si szok�sok a maros-k�k�ll�i unit�rius egyh�zk�rben

Adorj�ni Rudolf

Szerz�: . 3769 Olvas�s
  Oldal nyomtat�sa   PDF-be ment�s   K�ld�s bar�tnak


Adorj�ni Rudolf Temet�si szok�sok a maros-k�k�ll�i unit�rius egyh�zk�rben A hal�lt �s a temet�st k�l�n�s szok�sok �s hiedelmek veszik k�r�l, melyeket r�szben a f�lelem, r�szben az �sszetartoz�s egym�s ir�nti tisztelete �s szeretete teremtett meg. Szellemi h�tter�k az, hogy „a halott a m�svil�gon tov�bb folytatja �let�t. Ez�rt mindenre sz�ks�ge van. Nem lehet semmivel megr�vid�teni, ha nem akarj�k", "hogy visszat�rjen �s k�rt okozzon, bajt, betegs�get z�d�tson a hozz�tartoz�kra".1 Ebb�l a felfog�sb�l erednek egyh�zunk keret�n bel�l a ma is l�tez� temet�si szok�sok. Minden t�jegys�g, ter�let az egys�ges vil�gk�pb�l m�s �s m�s jellegzetess�get �rz�tt meg, Ami az egyik helyen megmaradt, az a m�sik helyen feled�sbe mer�lt. A maros-k�k�ll�i egyh�zkor egyh�zk�zs�gei a k�vetkez� t�jegys�gekbe tartoznak: Mez�s�g: Szab�d; Maros-Ny�r�dk�ze: Ikland, Iszl�, Sz�kelyk�l, Marosv�s�rhely; Fels�-Ny�r�dmente, Ny�r�dszentm�rton—Cs�kfalva, Vadad, Jobb�gyfalva; K�z�ps�-Ny�r�dmente: Ny�r�dg�lfalva, Ny�r�dszentl�szl�, Szenth�roms�g-Kisadorj�n, Nyom�t, Szentgerice; Fels�-Kisk�k�ll�mente: Csokfalva, Kis- �s Nagyk�k�ll� k�ze: B�z�d�jfalu, B�z�d, Rava, Bordos, Zs�kod, Pipe; K�z�ps�-Kisk�k�ll�mente: K�k�ll�sz�plak, D�sfalva, Harangl�b, Sz�kefalva, Dics�szentm�rton, S�ros, K�k�ll�domb�, Ad�mos; Nagy-K�k�ll�mente: K�k�ll�s�rd, Segesv�r, Medgyes. A hal�llal �s temet�ssel kapcsolatos szok�sokat l�nyeges mozzanatai szerint csoportos�tva mutatjuk be, ahogy az egyh�zk�r�nkben kialakult. Hal�lj�sl�s A hal�lnak sz�mtalan el�jelt tulajdon�tanak, melyek k�z�l egyh�zk�r�nk h�vei k�z�tt az al�bbiak ismeretesek, A kutya hal�lt meg�rz� �s j�sl� �llat. Ha a k�sz�b mellett kapar �s von�t, meghal valaki; ezt jelenti Ny�r�dszentm�rtonban, Szentgeric�n, Csokfalv�n, Rav�ban, D�sfalv�n, K�k�ll�domb�n, �d�moson. A bagoly huhog�sa hal�lt jelent Ny�r�dszentm�rtonban, Szenth�roms�gon, Csokfalv�n, Rav�ban, K�k�ll�sz�plakon, Sz�kefalv�n, Dics�szentm�rtonban, �d�moson, K�k�ll�domb�n. A ty�kot, ha kakas m�dra kukor�kolni kezd, Ny�r�dszentm�rtonban lev�gj�k, mert hal�lt jelez; Ny�r�dszentl�szl�n h�zhoz h�vogatja a hal�lt; Szentgeric�n, ha szemben �ll a k�sz�bbel, ah�nyat kukor�kolt, annyi napon bel�l meghal valaki. Dics�szentm�rtonbon is az ilyen ty�kot lev�gj�k, hogy ezzel is megakad�lyozz�k a szerencs�tlens�get. Egy�b hal�ljelek: Ny�r�dszentm�rtonban az ablak titokzatos meg-kopogtat�sa; K�k�ll�domb�n �lomban val� fogh�z�s, �rokba es�s, faloml�s; Szentgeric�n, ha valaki b�z�val �lmodik. A hal�l maga is rossz jelnek sz�m�t: K�k�ll�sz�plakon, ha esk�v� alkalm�val meghal valaki, az �j p�rnak nem lesz szerencs�je. Rav�ban azt tartj�k, hogy amerre a halott feje �ll a ravatalon, a k�vetkez� halott arr�l fel�l lesz. Ha a ny�jt�pad takar�t nem j�l �s nem hamar hajtj�k fel, m�g meghalhat valaki a csal�db�l. Ny�r�dg�lfalv�n, Szentgeric�n, Rav�ban, ha temet�skor a harangok „visszas�rnak", �jra meghal valaki. A haldokl�s megk�nny�t�se Ismeretes az a felfog�s, hogy a hal�lt egy rossz szellem okozza, ezt kell elt�vol�tani, ellenkez� esetben az �l�t is megronthatja. Elt�vol�t�s�t r�olvas�ssal lehet el�rni, mert a sz�nak m�gikus ereje van. Ezt a cselekm�nyt olyan szem�ly v�gezheti el, aki a szellemekkel �rintkezni tud. Ezt a hiedelmet r�szben a kereszt�ny egyh�z is �tvette a maga temet�si szertart�s�ba. Itt a r�olvas�st az im�dkoz�s v�ltotta fel, mint az utols� �tra val� felk�sz�t�st. A haldokl�s megk�nny�t�s�nek a k�vetkez� mozzanatait ismerj�k. Az �rvacsora, melyet h�veink �ltal�ban a beteg r�sz�re ig�nyelnek. Marosv�s�rhelyen, Ny�r�dg�lfalv�n, Ny�r�dszentl�szl�n, B�z�d�jfaluban, Pip�n, Ad�moson rendszeresen adnak �rvacsor�t a hal�los betegnek; Szab�don, Vadadon, Jobb�gyfalv�n, Szentgeric�n, Csokfalv�n, K�k�ll�domb�n csak ritk�n. Ny�r�dszentm�rtonban az �rvacsorai keny�rb�l egy morzs�t a beteg r�sz�re f�lretesznek. B�z�d�jfaluban a beteg az �rvacsorai keny�rb�l egy darabot a p�rn�ja al� rejt. K�k�ll�sz�plakon, Sz�kefalv�n a beteg r�sz�re az �rasztal�r�l zsebkend�be t�ve egy darab kenyeret �s egy kis �vegben bort visznek haza. Szok�sban van egyes helyeken, hogy a beteg�rt im�dkoztatnak. Lelk�sz n�lk�l im�dkoznak K�k�ll�domb�n. �regasszonnyal im�dkoztatnak Ny�r�dszentm�rtonban, Ny�r�dszentl�szl�n. K�k�ll�sz�plakon a haldokl�hoz r�gen �regasszonyt h�vtak, aki a Bibli�b�l olvasott fel. Ny�r�dszentm�rtonban a lelk�sz a haldokl�nak �rvacsor�t oszt �s az ut�na k�vetkez� istentiszteleten im�dkozik �rette. Az istentisztelet keret�ben rendszeresen im�dkoznak a hal�los beteg�rt Ny�r�dszentm�rtonban, Szenth�roms�gon, Szab�don, B�z�d�n, Dics�szentm�rtonban; sz�rv�nyosan Vadadon, Szentgerie�n, Csokfalv�n,, K�k�ll�domb�n. A lelk�sz szolg�lat�t eszerint ink�bb a Ny�r�dment�n veszik ig�nybe. A Kisk�k�ll�ment�n m�s vall�s� lelk�szeket is felk�rnek szolg�latt�telre. A halott el�k�sz�t�se a temet�sre Egyh�zk�r�nkben a k�vetkez� erre vonatkoz� szok�sok maradtak fenn: F�ldre tev�s. Ny�r�dszentm�rtonban, az els� h�zban, ahonnan minden b�tort kihordtak, pokr�cot ter�tenek a f�ldre, erre tiszta als�leped� ker�l, amire a m�r megmosott halottat helyezik, l�bbal a kij�rat fel�. Dics�szentm�rtonban deszkapadl�ra teszik, hogy egyenesen merevedj�k meg; Ad�moson a puszta f�ldre, l�bbal a k�sz�b fel�; Vadadon rendszerint az el�szob�ba viszik a megmosott halottat. �ll-felk�t�s. Ny�r�dszentm�rtonban a halott �ll�t n�i fejkend�vel k�tik fel; Csokfalv�n fekete fejkend�vel, majd fekete szalaggal cser�lik ki �s a kopors�ba teszik. Szemlez�r�s. Rav�ban a halott arc�ra fekete kend�t ter�tenek. Ny�r�dszentm�rtonban az �regek eml�kezete szerint, amikor a szem�reg igen m�lynek t�nt, a szemgoly�ra f�mp�nzt helyeztek. Szenth�roms�gon, ha a szem nem akar lecsuk�dni, p�nzt tesznek r�. Sz�j�t, f�l�t fonalb�l sodort goly�csk�val vagy vatt�val dugj�k be, hogy ne v�rezzen. Csokfalv�n a halott szem�t az egyik rokon z�rja le; a szem�re p�nzt tesznek, ami a kopors�ban marad, sz�j�ba �s f�l�be vatt�t helyeznek. �d�moson a halott szem�t a testet lemos� szem�lyek z�rj�k le. T�zkiolt�s. Hav�ban a hal�l bek�vetkez�se ut�n a t�zet kioltj�k. A csal�d tagjainak nem szabad �telhez ny�lni. Seg�t�k ter�tenek asztalt �s osztj�k ki az �telt. K�k�ll�sz�plakon a hal�l be�lltakor a t�zet abban a szob�ban kioltj�k. Am�g a halott a h�zban van, a csal�dtagoknak nem szabad �telhez ny�lni, f�z�ssel foglalkozni, mert esetleg k�zzel meg�rinthett�k a holttestet; sz�mukra is idegenek f�znek. Vadadon a t�zet szint�n kioltj�k; az asztalt az elhunyt, r�sz�re is megter�tik, helye a temet�s napj�ig �resen �ll. �lt�ztet�s. Dics�szentm�rtonban �s K�k�ll�sz�plakon a „hal� g�nya" (halotti ruha) r�gebben feh�r als�nem� volt, Ny�r�dszentm�rtonban csak a szeg�nyeket �lt�ztett�k �gy. Fiatal le�nyt ma is feh�rbe �lt�ztetnek Szab�don, Ny�r�dszentm�rtonban, Jobb�gyfalv�n, Rav�ban, Sz�kefalv�n, fej�re menyasszonyi f�tyolt is tesznek Sz�kefalv�n. A halott l�bait fekete szalaggal k�tik �ssze Sz�kefalv�n, Dics�szentm�rtonban, Szenth�roms�gon, Szentgeric�n, Csokfalv�n, Hav�ban, Ravataloz�s. R�gebben a fel�lt�ztetett halottat ny�jt�padra helyezt�k s onnan tett�k a kopors�ba. Ma a k�t elj�r�st �sszevont�k �s az �gyr�l vagy a f�ldr�l egyenesen a ravatalra helyezett kopors�ba teszik. Ny�r�dszentm�rtonban 1947 el�tt az �gyb�l kiemelt halottat az els� h�zban elhelyezett ny�jt�padra tett�k �t, �j k�zimunk�it ter�t�k seg�ts�g�vel. A n�k menyasszonyi kelengy�j�k legszebb kend�it teszik f�lre �s �rzik egy eg�sz �leten �t. s magukkal viszik a s�rba is.2 K�k�ll�domb�n r�gebb „feh�r ravatal" volt. Szok�sban van Szab�don, Ny�r�dszentm�rtonban, Szenth�roms�gon, Szentgeric�n, Csokfalv�n, Sz�kefalv�n, D�sfalv�n, hogy a halott has�ra keresztbe tett sarl�t helyeznek, mely a felf�v�d�s ellen szolg�lna, de a sarl�t nem temetik el a halottal. A ravataln�l haszn�lt t�rgyak k�z�tt Szentgeric�n, Csokfalv�n, Hav�ban, K�k�ll�sz�plakon, Sz�kefalv�n, a halott, ill. a ravatal al� tett vizes ed�ny, cseber vagy veder szerepel a felf�v�d�s ellen. A ravatalra vagy a kopors�ba helyez�s a f�rfiak dolga, �s legt�bb helyen erre a c�lra sz�tt h�zi kend�vel t�rt�nik. �gy van ez ma is Ny�r�dszentm�rtonban, Szab�don, Csokfalv�n, Rav�ban, Pip�n. A kend�t a kopors�ban hagyj�k, �gy, hogy az k�t oldalon kil�tszik bel�le. A kopors�bat�tel Szab�don, Ny�r�dszentm�rtonban, Ny�r�dg�lfalv�n harangsz� mellett t�rt�nik. A hal�leset h�r�lad�sa. Csokfalv�n a halottas h�z kapuja k�r� fekete kend�t tesznek; Dics�szentm�rtonban r�gen a kapura fekete lobog�t tettek; D�sfalv�n a templomi gy�szlobog�t helyezik a kapura. Egyes helyeken a hal�leset k�zl�se nemcsak harangsz�val t�rt�nik, hanem az un. halotti t�rsulat �ltal is. Ilyen van K�k�ll�domb�n, �d�moson, Segesv�ron, S�roson. Segesv�ron a temet�si seg�lyalap �s a szomsz�ds�gok tagjait k�rzetenk�nt �r�sban �rtes�tik a hal�lesetr�l. Halottl�t�s. A r�gi felfog�s szerint a halottl�t�s, ami aj�nd�koz�ssal p�rosul, a halottnak sz�lt, aki �j �letre indulva elb�cs�zik �v�it�l, akik ell�tj�k �traval�val. A halottat addig nem temett�k el m�g az eg�sz rokons�g �ssze nem gy�lt. A halottl�t�s napjainkban �jabb �rtelmez�st kapott. Ny�r�dszentm�rtonban, ahogy a hal�lt jelz� ha- rangsz� megkondul, a halottas h�z fel� megindul a v�ndorl�s. „Adjon az Isten csendes nyugodalmat elt�vozott kedves�knek, a h�tramaradottaknak vigasztal�st" — mond�ssal k�sz�nnek. Kezet fognak a gy�szol�kkal, felaj�nlj�k seg�ts�g�ket, �tadj�k aj�nd�kaikat �ltal�ban lisztet, toj�st, szalonn�t, ty�kot, burgony�t, z�lds�get visznek aj�nd�kba. Ez a szok�s ismeretes a Ny�r�dment�n, tov�bb� Vadadon, Jobb�gyfalv�n, �s a Kisk�k�ll�mente valamennyi egyh�zk�zs�g�ben. Minden�tt az asszonyok viszik a rokonok r�sz�r�l az �lelmet, melyet a halotti torra haszn�lnak fel. Sz�kefalv�n az aj�nd�koz�k nev�t �s t�rgy�t jegyz�kbe foglalj�k, hogy adott esetben tudj�k, hogyan viszonozz�k. A sirat�. A halottkultusz legmegr�z�bb k�s�r�je. Az �sz�vets�g is eml�ti: „H�vj�tok a sirat� asszonyokat" (Jer 9,17). Kod�ly Zolt�n szerint a sirat� az �skorba ny�lik vissza: „Az eg�sz vil�gon, ahol megvan, az asszonyok dolga, [. . .] a n�p �l�nken figyel r� s ut�na megbesz�li; [. . .} egyetlen p�ld�ja a pr�zai recit�l� �neknek �s szinte egyed�li sz�ntere a r�gt�nz�snek"3. Az �ltalunk gy�jt�tt sirat�kban az �l� besz�l a halottal. A halott �rdemeit emlegeti, de legink�bb a sirat� asszony a maga panasz�t mondja el, gyakran mag�t sajn�ltatja. �zen a halott�l a kor�bban elhaltnak. Lejegyz�se neh�z, temet�s alatt profaniz�l�snak venn�k, temet�s ut�n a halott zavar�s�nak tekintik. Horv�th Istv�n sz�l�faluj�ban, �zdon, csak rejtve tudta r�gz�teni.4 Az �desany�t siratva, a r�mek is megcsend�lnek; „Hal�l, hal�l, m�rges hal�l, / Kif�rtad e h�znak fal�t, / Elvitted a j� �desany�t / �t�t �rv�nak gondoz�j�t"5. Testv�r panaszolja testv�r�nek �lete sor�t: „Mondd meg lelkem, j�; testv�rem, / �des any�mnak, �des ap�mnak / Mondd meg lelkem az �n nyomor�s�gim, / Hogy ne feledkezzenek el r�lam / Keressenek fel, vigyenek ingem is oda, / Mert �n oda sz�vesen megyek"6. �desanya le�ny�ra eml�kezve mag�t siratja; „Ilonka, lelkem, Ilonka, �desany�m�, / M�tt hatt�l itt ingemet. / Kihez j�jjek m�g Ilonka lelkem, l Hogy kipanaszoljam magamat"7. A halottnak sz�l az �zenet a k�k�ll�domb�i sirat�ban is: ,,�des any�m lelkem, ha igaz, hogy a lelkek tal�lkoznak, mondja meg, hogy elrendezem a le�nyk�kat". Ad�moson is �zennek: „Mondd meg J�nosomnak, am�g �lek siratom". A sirat� szok�sban van Ny�r�dszentm�rtonban, Vadadon, Szentgeric�n, Pip�n az �regek m�g eml�keznek r�: s�r�, elny�jtott hangon, f�lig �nekl� form�ban hangzottak el. A halott tetteit dics�rt�k. Dics�szentm�rtonban m�r kiveszett, de itt id. Bartha S�ndor, 1977-ben �gy eml�kezett: „A legk�zelebbi hozz�tartoz�k sirat�ztak. Anya mellett le�nya, any�s mellett menye, le�nyt n�v�re vagy h�ga. F�rfi nem sirat�zhatott. A hal�l be�llt�val azonnal megkezdt�k, ahogy j�ttek a halottn�z�k. Minden �rkez�n�l k�l�n felhangzott. Koldus�nek m�dj�ra, jajsz�val val� mondogat�sb�l �llott. A halott �rdem�t emlegett�k, sz�p�tett�k is. �zentek a r�gebben elhaltaknak. A kopors� lez�r�sakor, a h�zb�l val� kivitelkor �s a temet�ben is sirat�ztak.” A Kisk�k�ll�ment�n ma minden�tt szok�s. D�sfalv�r�l id�zz�k: n�z�skor sz�l�, f�leg asszony siratja gyermek�t, f�rj�t, le�nygyermek sz�leit. Virraszt�skor csak az sirat�zik, aki nagyon ki akarja mutatni f�jdalm�t. Temet�s napj�n a lelk�sz oda�rkeztekor van a legnagyobb sirat�z�s. 1949 el�tt a szertart�s alatt is sirat�ztak. [. . .] Temet�ben a s�rbat�tel alatt �s a kor�bban elhaltak s�rj�n�l is elhangzik. Mindig r�gt�nz�tt sz�vege van."8 Virraszt�s. �ltal�nos felfog�s volt, hogy am�g a halott a h�zban van, virrasztani kell, nem szabad elaludni, mert az alv� ember lelke kisz�ll a testb�l, az �res testet pedig elfoglalja a halott lelke. K. Kov�cs L�szl� felt�telezi, hogy a virraszt�snak k�zjogi �s �r�k�s�d�si oka is lehetett. A rokonok az�rt gy�lhettek �ssze, hogy a hal�l be�llt�r�l meggy�z�djenek s az �r�ks�get �tvegy�k. Erre eml�keztet, hogy virraszt�s alkalm�val �ll�tj�k �ssze a nemzets�g levelet, vagyis a b�cs�ztat�t9. Egyh�zk�r�nkben a virraszt�s minden�tt �l� szok�s. Ny�r�dszentm�rtonban �s Ny�r�dg�lfalv�n t�ln�tte a csal�di h�z keret�t, a m�vel�d�si otthont is ig�nybe veszik erre a c�lra. A virraszt�s r�gen Hav�ban �gy t�rt�nt, hogy a falu n�pe n�h�ny j� �nekes vezet�s�vel be�lt a halottas h�zba, ahol egyh�zi �neket �nekeltek a ravatal k�r�l. Azut�n a f�rfiak kivonultak egy m�sik szob�ba �s ott k�rty�z�ssal �s mes�l�ssel t�lt�tt�k az id�t. �gyeltek arra is, hogy senki el ne aludj�k, ha m�gis megt�rt�nt, hogy valaki elszender�lt, azonnal felk�lt�tt�k. Ezalatt az asszonyok a hozz�tartoz�kkal egy�tt a ravatalt �lt�k k�r�l �s csendesen besz�lgettek a meghalt �rdem�r�l, �let�r�l. �jf�l ut�n az idegenek hazamentek. A hozz�tartoz�k a halott f�l�tt �rk�dtek, nem hagyv�n egy pillanatra sem mag�ra.10 1962-t�l a virraszt�sban, m�r nem �nekelnek, nem is mes�lnek, csak k�rty�znak. �jf�lkor a jelenlev�ket p�link�val �s keny�rrel k�n�lj�k meg, majd az idegenek hazamennek. Miut�n mindenki elment, a h�ziak a szomsz�d szob�ban lefek�sznek, a halott mag�ra marad. Pip�n a virraszt�ba a k�zeli hozz�tartoz�k mennek, m�sok nagyon ritk�n vesznek r�szt. A virraszt�s 11 �r�ig, esetleg �jf�lig tart A virraszt�kat keny�rrel �s borral k�n�lj�k. Egyh�zk�r�nkben a virraszt�skor v�gzett szertart�s k�vetkez� form�i ismeretesek: Egyh�zi �nekl�s van Ny�r�dszentm�rtonban, Jobb�gyfalv�n, Szentgeric�n, Nyom�ton, Csokfalv�n, Sz�kefalv�n �s K�k�ll�s�rdon. Egyh�zi �nekl�s �s im�dkoz�s a lelk�sz jelenl�te n�lk�l �d�moson, K�k�ll�domb�n. Lelk�szi szolg�lat egyh�zi �nekkel Ny�r�dg�lfalv�n, Szenth�roms�gon, Csokfalv�n, B�z�d�n, Pip�n, Segesv�ron. B�cs�ztat�. A b�cs�ztat�ban a halott b�cs�zik az �l�t�l, rokons�gi �s �r�kl�si sorrendben, �gy az eg�sz nagy csal�dot mag�ba foglalja. Arra vonatkoz�an, hogy a b�cs�ztat� eredetileg verses, �nekes vagy pr�zai volt-e, a rendelkez�s�nkre �ll� adatokb�l kitetsz�en megjegyezz�k, hogy egyh�zk�r�nkben a Kisk�k�ll�ment�n hagyom�nya lehetett verses �s �nekes b�cs�ztat�nak. Az 1813-as egyh�zi �ssze�r�s szerint: „D�sfalv�n a halott felett val� b�cs�ztat�s�rt a mesternek 24 p�nz j�rt.", Harangl�bon �s Kiss�roson 3 m�ri�s11. �d�moson a b�cs�ztat� �nekl�s�rt 4 sust�g.12 R�gebben a k�k�ll�i k�rh�z tartozott Bethlenszentmikl�son a halottak �nekkel val� b�cs�ztat�s��rt 3 m�ri�s j�rt a mesternek. Hasonl�k�ppen Szentbenedeken is.13 Zs�kodon az 1940-es �vek el�tt verses-�nekes b�cs�ztat� volt szok�sban. A hozz�tartoz�k �ltal �ssze�ll�tott n�vsor alapj�n az �nekvez�r a halott �rdemeit, �let�t versbe foglalta �s saj�tos dallammal a templomi szertart�s ut�n, orgonak�s�ret mellett el�nekelte, ami�rt egy v�ka b�z�t kapott.14 A verses b�cs�ztat�t az 1643. �vi ny�r�dszentl�szl�i zsinat betiltotta. „A pap a halottat az �l�kt�l ne b�cs�ztassa, versifik�l�st ne tegyen." Ezt a tilt� rendelkez�st er�s�ti meg az 1774-� zsinat, amely a lelk�szt �ll�s�b�l val� felf�ggeszt�s terhe alatt eltiltja a verses b�cs�ztat�st�l. A tilt� rendelkez�sek ellen�re a b�cs�ztat� megmaradt. A mesterekt�l, az �nekvez�rekt�l a lelk�szek vett�k �t. Az egyh�zk�r ter�let�n napjainkban csak Pip�n mond a lelk�sz verses b�cs�ztat�t, A b�cs�ztat�st a nevek rokons�gi felsorol�s�ban m�g v�roson is — Segesv�r, Medgyes, Dics�szentm�rton — gyakorolj�k. Az eltemet�s A szok�s �s szertart�s itt �ll el�nk egys�gesen. A kopors�ba tev�ssel kapcsolatos szok�sok k�z�l csak egy neh�nyat emel�nk ki. N�lunk is, mint annyi m�s helyen a kopors� lez�r�sa el�tt a szemfedelet felhas�tj�k, a gombokat kigombolj�k, a halott l�b�n �s �ll�n a k�t�seket kioldj�k. Ny�r�dszentm�rtonban, Ny�r�dg�lfalv�n az �ll- �s l�bk�t� szalagot a kopors� gyaluforg�csa k�z� teszik. Dics�szentm�rtonban az ingnyak�n lev� gombokat is kigombolj�k. Hav�ban a halott �lt�zet�n nincs gomb vagy egy�b k�tel�k. Az �ll- �s l�bk�t� szalagot itt is kioldj�k �s a kopors�ban hagyj�k. E t�rgyak eltemet�s�nek szellemi h�ttere: azok a halott�i, vigye mag�val, mert �rt� szelleme benn�k lehet �s a h�ziakra ront�st hozhatnak. Mindent el kell k�vetni, hogy a halott szelleme a h�zb�l min�l hamar�bb elt�vozz�k. Ezt c�lozza a h�zban val� zajcsap�s, a kopors� kivitele ut�n a bakkok feld�nt�se, mint pl. Dics�szentm�rtonban �s Sz�kefalv�n. A kopors�t a legk�zelebbi hozz�tartoz�k veszik k�r�l, de ennek szab�lyos, meghat�rozott rendje m�r sehol sincs meg egyh�zk�r�nkben. A kopors� k�r�l�ll�s�nak n�mi rendj�t csak Rav�b�l ismerj�k, a templomb�l val� temet�s alkalm�val. Itt a kopors�t �gy helyezik el, hogy a halott feje szembe legyen a sz�sz�kkel. Fej�n�l bal oldalt vannak az asszonyok: �desanya, n�testv�rek; jobb oldalt a f�rfi hozz�tartoz�k: �desapa, fi�testv�rek. Az udvaron t�rt�n� szertart�s alkalm�val a gy�lekezet f�rfi tagjai a lelk�sz m�g�tt, a n�k vele szemben �llnak. Kiv�tel K�k�ll�domb�, ahol a lelk�sz az udvaron a kopors� jobb oldal�n �ll, t�le balra a f�rfiak, jobbra a n�k vannak. A h�zban t�rt�n� szertart�s alkalm�val a lelk�sz a halott l�b�n�l, az udvaron �s a temet�ben pedig a fej�n�l �ll. A temet�s ideje minden�tt a hal�l be�llta ut�n harmadnap, rendszerint d�lut�n 2—3 �ra k�z�tt Harangoz�s: A hal�l be�llt�t, a temet�s kezdet�t minden�tt harangsz� jelzi. A hal�l be�llt�t�l a temet�s v�gezt�ig naponta h�romszor harangoznak: reggel, d�lben �s este. A harangoz�s h�r�l adja a halott nem�t. A leg�ltal�nosabb az, hogy f�rfinak nagy haranggal kezdik, kicsivel folytatj�k, v�g�l mind a kett�t �sszeh�zz�k, A n�kn�l a kicsivel kezdik, naggyal folytatj�k majd �sszeh�zz�k. Vadadon, Ny�r�dg�lfalv�n, Rav�ban, amikor az idegenben elhalt, de haza hozott kopors�ja a falu hat�r�hoz �r, azonnal harangoznak. A haranggal val� h�r�lad�st minden�tt szaggat�snak nevezik, Szab�don „gy�l�t" h�znak a temet�s kezdet�n, „k�s�r�t", m�g a menet a temet� fel� tart, �s „takar�t" mialatt a kopors�t behantolj�k. Itt minden egyes harangoz�s id�tartama �t perces megszak�t�sokkal k�t �ra. K�k�ll�domb�n „g�d�rnekval�t" h�znak, mikor a s�r k�szen van. Ny�r�dszentm�rtonban „papindul�" jelzi a bels�emberek elindul�s�t. Szentgeric�n, Hav�ban, a „gy�l�t" kett�vel h�zz�k, majd ut�na egyes harangsz� jelzi a bels�emberek elindul�s�t. T�bb vegyes lakoss�g� tahiban, mint Sz�kefalv�n, D�sfalv�n, Harangl�bon, �d�moson, Ny�r�dg�lfalv�n, K�k�ll�s�rdon, Csokfalv�n, Jobb�gyfalv�n minden felekezet templom�ban harangoznak. A kopors� lez�r�sa. A kopors�ba olyan t�rgyakat tesznek, amelyeket a halott �let�ben haszn�lt. Rav�ban a halott jobb kez�be tiszta zsebkend�t tesznek; f�rfi mell� a kalapj�t. AZ 1960-ban elhunyt Berecki Imr�n� Hank� Juli�nna 79 �ves �zvegyasszony mell� odatett�k imak�nyv�t, f�rj�nek h�bor�b�l �rt leveleit, menyasszonyi jegykend�j�t, gyermekek, unok�k, d�dunok�k f�nyk�peit. Az 1975-ben elhalt F�l�p M�zes mell� lez�rt �vegbe tett�k �letrajz�t, b�cs�ztat�j�t, a betegs�ge ok�t ismertet� �r�st. Ennek az a magyar�zata, hogy Rav�ban a s�rokat 50—60 �v m�lva �jra�ss�k, az ut�dok hadd tudjanak t�j�koz�dni, hogy melyik csal�dhoz tartoznak. A kopors� lez�r�s el�tt a h�zban �nekkel v�geznek egyh�zi szertart�st Ny�r�dszentm�rtonban, Jobb�gyfalv�n, Vadadon; el�foh�sszal, �ri im�val �s �nekkel Szab�don �s K�k�ll�sz�plakon. Lez�r�s ut�n a kopors�t kiviszik az udvarra, legt�bb helyen l�bbal el�re ,hogy a bajt, betegs�get vitess�k el a halottal. Fejjel el�re csak Vadadon, Ny�r�dg�lfalv�n �s Pip�n viszik. Az udvaron a kopors�t az el�re elk�sz�tett bakkokra teszik szint�n l�bbal el�re a kapu fel�. Fej�n�l egy kis asztalka �ll, innen v�gzi a lelk�sz a szertart�st, A csal�di h�z udvar�n v�gzik a szertart�st Ny�r�dszentm�rtonban, Jobb�gyfalv�n, Vadadon, Szenth�roms�gon, Ny�r�dg�lfalv�n, Ny�r�dszentl�szl�n, B�z�d�n, Pip�n, D�sfalv�n, Harangl�bon, S�roson, Dics�szentm�rtonban, K�k�ll�domb�n, �d�moson, Sz�kefalv�n �s r�szben Rav�ban. Az udvaron t�rt�n� temet�si szertart�snak egy �rdekes form�ja alakult ki Szentgeric�n, Szenth�roms�gon, Ny�r�dszentl�szl�n, Rav�ban: a kopors� a h�zban van a hozz�tartoz�kkal, a lelk�sz az udvaron szolg�l fekete abrosszal letakart asztal mellett. E szok�s eredet�t nem ismerj�k. Temet�i k�poln�ban, ill. ravataloz� helyen t�rt�nik a szertart�s Marosv�s�rhelyen, 1976 �ta Segesv�ron �s Dics�szentm�rtonban. A templomb�l val� temet�s r�gebb �ltal�nos lehetett. Erre utal K�rm�czi J�nos p�sp�k 1829. okt�ber 11-i k�rlevele, melyben k�zli a f�korm�nysz�k rendelet�t: „A gubernium el�tt kivil�gosodv�n, hogy a megholtak testeit n�mely helyeken a Templomokba vitetn�nek �s az Isteni tisztelet alatt is ott tartatn�nak, minden jurisdictiohoz rendel�s t�tetett az er�nt, hogy ezen vissza�l�s elt�r�ltess�k s az ez er�nt fels�ges rendel�snek nem engedelmesked�k, ha colonusok15 12 p�lca testi b�ntet�s, ha Nemesi szabads�ggal b�r�k, Constitution�lis b�ntet�s al� vettessenek". Ad�moson 1813-ban m�g templomb�l temettek. Dics�szentm�rtonban 1905 el�tt minden halottat a templomb�l temettek. K�ktill�domb�n az els� vil�gh�bor� el�tt szint�n a templomb�l temettek; a spanyoln�tha j�rv�ny vetett v�get a szok�snak. Ny�r�dg�lfalv�n mindenkit a templomb�l temettek, ma nagyon ritk�n. Ma is a templomb�l temetnek Szab�don, ahol odavisznek minden megkonfirm�ltat vagy t�rv�nyes h�zass�gban elhunytat; Csokfalv�n minden halottat k�l�nbs�g n�lk�l; Zs�kodon csak a megkonfirm�lt halottat; Hav�ban csak azokat, akik j� templombaj�r�k voltak �s ilyen ir�ny� k�v�ns�gukat m�g �let�kben kifejezt�k. Ha az id�j�r�s rossz vagy sz�k a csal�di h�z udvara, akkor is a templomb�l temetnek. A temet�si menet. A szertart�s befejez�se ut�n a kopors�t rudakra emelik vagy szek�rre teszik, a koszor�kat elhelyezik �s temet�si �neket �nekelve megindul a mertet, El�l viszik a fekete z�szl�t, melyet Szab�don �s Szentgeric�n mindig f�rfiak visznek. M�shol az egykor�ak �s egynem�ek, f�rfinak f�rfi, n�nek n�. K�k�ll�sz�plakan a haldokl� m�g �let�ben felk�ri, hogy ki legyen az � z�szl�viv�je. A z�szl� ut�n a lelk�sz �s �nekvez�r halad, m�g�tt�k az �nekkar, a f�rfiak csoportja �letkor szerint, majd a kopors�. Ut�na a legk�zelebb gy�szol�k, v�g�l az asszonyok sorai z�rj�k be a menetet. A halottviv�s �si form�ja a kopors� r�don val� viv�se. Ma �gy van egyes esetekben Vadadon, Csokfalv�n, ha a temet�h�z k�zel�ll� h�zb�l temetnek. Hav�ban a r�don val� viv�s a gyakoribb, szek�rre csak azt teszik, aki a falu als� v�g�n lakott. Sz�kefalv�n nem r�g kezd�d�tt a r�don viv�s elterjedni; addig itt is szek�rrel vitt�k a kopors�t. Ny�r�dszentm�rtonban r�gebben �kr�s szek�rrel vitt�k, az �kr�k szarvait fekete kend�vel d�sz�tett�k. D�sfalv�n a szek�r alj�ra szalm�t tesznek, amit a temet�ben el�getnek. Harangl�bon, D�sfalv�n, Sz�kefalv�n, K�k�ll�domb�n az id�sebb asszonyok fel�lnek a szek�rre �s sirat�znak. A menet r�gi form�ja �rv�nyes�l ma is, ha fiatal l�nyt vagy leg�nyt temetnek. Ez a halott lakodalm�ra eml�keztet. Ny�r�dszentm�rtonban ilyen esetekben lovas leg�nyek �s feh�r ruh�s le�nyok vonulnak a kopors� k�t oldal�n a temet�ig. Zen�szek is r�szt vesznek �s zenesz�val a temet�ig k�s�rik. Csokfalv�n az 1930-as �vekben csecsem� hal�la eset�n a fi� kopors�j�t egy leg�ny, a le�ny�t egy fiatal l�ny vitte h�na alatt. Fiatal le�ny halottat k�tfel�l hat-hat leg�ny k�s�rte, guzsalyakra k�t�tt fekete kend�vel. Fiatal asszonyt r�don hathat fekete fejkend�s asszonyt�rsa vitt. Ma m�r ez nincs szok�sban, K�k�ll�domb�n r�gebben a fiatal halottat hat fi� �s hat le�ny vitte. Ut�bbiak kibontott hajjal, fekete szalaggal �tk�tve k�s�rt�k le�nyt�rsuk kopors�j�t. A le�nyok h�zilag k�sz�tett guzsalyt vittek nyel�re tett fekete �s feh�r kend�vel. D�sfalv�n fiatal le�ny �s leg�ny temet�s�n t�rsaik kend�kkel d�sz�tett vir�gcsokrokkal kett�s sorokban meneteltek. Leg�nyek a kopors� el�tt, le�nyok a kopors� ut�n. Zene kedvel�kn�l zenekart is fogadtak. K�k�ll�sz�plakon fiatal le�ny hal�lakor t�z le�ny feh�rbe �lt�zik, rojtos kend�kb�l z�szl�t k�sz�tenek �s t�bbsz�n� szalaggal kid�sz�tik, tetej�be �l� vir�gcsokrot t�znek. A kopors�t leg�nyek viszik rudakon. Hav�ban r�gebben minden temet�sre k�l�n k�sz�tettek z�szl�t. Guzsaly nyel�re feh�r abroszt k�t�ttek �s r� fekete selyemkend�t. Ez a fiatalokn�l ma is szok�s. A fekete kend�re m�g egy s�rga selyemkend�t, a r�d v�g�re csokorba k�t�tt fekete szalagot tettek. Temetkez�si helyek. A templom mell� temetkeznek Szab�don, ahol a temet� k�zvetlen�l a templom k�r�l ter�l el. Ny�r�dszentm�rtonban a r�gi betelt temet� a templom k�r�l, a falu k�zep�n volt. Szentgeric�n is a leggyakoribb temetkez�si hely a cinterem. Zs�kodon a k�z�s unit�rius �s katolikus temet� a katolikus templom mellett van. Pip�n a r�gi temet� a r�gi templom felett volt. D�sfalv�n az 1813-as egyh�zk�zs�gi vagyon�ssze�r�s megeml�ti, hogy az „unit�riusoknak temet�j�k ezel�tt volt a Czinterem". Itt ma is vannak r�gi s�rok, �d�moson az 1700-as �vek el�tt felhagyt�k a templom mell� val� temetkez�st. Dics�szentm�rtonban is a templom 1972—73. �vi jav�t�sakor az �szaki fal m�g�l emberi csontok ker�ltek napvil�gra. A csal�di kertbe val� temetkez�s k�vetkez� form�it ismerj�k: a. Telken bel�li csal�di kertbe: B�z�d�n, Rav�ban, �d�moson. b. Telken k�v�li csal�di kertben: Ny�r�dszentm�rtonban a „Csorg�" nev� d�l�ben van a kihalt Rozsnyay csal�d s�rkertje. B�zah�z�n a hat�rban sz�tsz�rtan fekv� csal�di kertekbe temetkeznek. Ny�r�dg�lfalv�n a Csiki �s Fekete csal�dok egyes tagjai a sz�l�ben lev� csal�di s�rokba temetkeznek. Csokfalv�n van mintegy �t n�pesebb csal�di temet�, kilenc-t�z pedig egy-k�t s�rral. B�z�d�n a falut k�r�l�vez� dombos �s lank�s vonulatok oldal�ba temetkeznek, egykori f�ldjeik v�g�be. Rav�ban csal�di s�rkertek vannak a k�z�s temet� k�r�l, az Andr�si, Kozma, Tam�si, Kecsk�s kert, ezen csal�dok s�rjaival �s a Pap kert a bels�emberi s�rokkal. K�z�s temet�t minden egyh�zk�zs�gben tal�lunk, helyenk�nt t�bbet is. Ny�r�dszentm�rtonban a r�gi temet� a 12. sz�zadban �p�lt templom mellett ter�lt el s val�sz�n�leg az�ta haszn�lt�k. Ny�r�dg�lfalv�n a r�gi temet�ben 400 �ves, Szentgeric�n a templom mellett l�v� r�gi temet�ben 300 �ves s�rok is tal�lhat�k. A Kisk�k�ll�ment� egyh�zk�z s�gekben a sz�kefalvi temet�t kiv�ve mind ISIS el�ttiek, amint ezt a m�r eml�tett �ssze�r�sban feljegyezt�k. Pip�n az �j temet� az 1920-as �vekb�l val�. K�z�s temet�ink n�ha k�l�n nevet is viselnek. Az elnevez�s utalhat t�rsadalmi tagoz�d�sra is. Sz�kelyk�lon „Nemes" temet� van; K�k�ll�dombon r�gebben azokat, akiknek senki hozz�tartoz�juk nem volt, a „Szeg�nyek" temet�j�be temett�k. A n�v a ter�let adom�nyoz�j�nak nev�t is �rizheti. Vadadon a T�r�k temet�t egy �vsz�zaddal ez el�tt egy ilyen nev� csal�d adom�nyozta. Sz�kefalv�n a reform�tusok tulajdon�ban van a K�roly temet�, melyet az 1920-as �vekben R�kosi K�roly nev� birtokos adom�nyozott. Ugyanebben a faluban a Nagy P�l temet�t az 1940-es �vekben egy hasonnev� csal�d adom�nyozta sz�r�s kertj�b�l. Mind a k�t temet�be unit�riusokat is temetnek. Pip�n a r�gi temet�t K�lp�ny-nek h�vt�k. Az �j temet� egykori hat�rneve Kerek sz�l� volt, valamikor e helyen sz�l�t termesztettek. K�z�s temet�ink az egyh�zk�rben mindenhol dombos oldalon fek�sznek. Ezeket a Kiskuk�ll�ment�r�l a m�r t�bbsz�r id�zett 1813. �vi �ssze�r�s r�szletesen felsorolja; D�sfalva: „ most a t�bb vall�son lev� atyafiakkal k�z�sen temetkeznek a „Krutsa" nev� helyen, a falun k�v�l, mely ker�tetlen �s egy nagy hegy oldal, — ennek hossza: 100 �l, �szaki v�ge: 34 �l, d�li: 24 �l." Harangl�b: „temet�j�k a falun k�v�l van a t�bbi vall�son lev�kkel k�z�s, s ker�tetlen. Szomsz�di: Napkeletr�l Boszt�n Tam�szi: Tktes M�t� Is�k �r embere f�lde, �szakon a f�ldek v�gein, nap nyugatr�l: Tktes M�t� Farkas �r sz�nt�f�ldje. D�lr�l tktes Vita S�muel kasz�l�ja. Hossza: d�lr�l: 53, �szakr�l: 55 �l, Napkeletr�l: 44 �l, Napnyugot-r�l 22 �l." Kiss�ros (S�ros): „Temet�je az ecciesi�nak k�t helyt van. 1-sz�r a Halmokn�l lev�, mely h�rom darabban van h�rom hegyetsk�n. Az Els�nek szomsz�di Napnyugot fel�l a Faluban lev� sessiok16 s kertek v�gei r�gnak re�. D�l �s Napkelet fel�l a Samos Sz�ll�. �szakra kender f�ldek, ker�tetlen s mind a h�rom vall�son lev� magyarok elegyesen temetkeznek benne. Ennek hossza 46 �l Napnyugot fel�l. A sz�le 18 �l Napkeletr�l pedig a harang alatt tsaponolag 38 �l. A m�sodik �s harmadik egym�s mellett lev� halmok vagynak a Samos Sz�ll� mellett. Szomsz�di a kett�nek: Napkeletr�l a Samos Sz�ll�, D�lr�l a kert Sz�ll�. Napnyugotr�l a Galambfalvin� Asszony j�sz�ga. �szakr�l egy darabig a Sz�ll�be j�r� �t �s azon t�l a kender f�ldek. Hossza a k�t halomnak 110 �l, sz�le az als�nak Napnyugotra 32 �l, ahonnan kihegyes�l. A 2-ik temet� helye van a B�rsony nev�. erd� alatt, ez is ker�tetlen s temetkeznek a reform�tusok �s katolikusok is bel�. Szomsz�di �szakr�l a falu kertjei, Napnyugotr�l �s D�lr�l a B�rsony erd�, Napkeletr�l a falu kertjei �s a Vadveremb�l lej�v� �rok. Ennek Napkeleti oldala 100 �l, D�li 150, �szaki a falu megett 136, Napnyugoton pedig 23 �l." Ad�mos: „A Temet�j�k van a falun k�v�l, a falu d�li sz�liben ker�tetlen s megengedik ugyan az Unit�riusok m�s magyaroknak is oda temetkezni, de a hely tulajdonosai csak az unit�riusok s az Unit�rius Pap haszn�lta vagy kasz�lta, s ma is mikor nem esik nyom�sba a Pap kasz�lja. Szomsz�di D�lr�l az erd�re j�r� �t, Napnyugotra a tekintetes P�sztai Ferentzn� Asszony cs�r�s kertje, melynek nagyobb r�sze a temet�b�l van elfoglalva. �szakr�l a Csegezi Elek posterit�sai17 Curialis18 Telkek. Napkeletr�l a falu szabad �tja. Ennek �szaki sz�le 26 �l, k�z�p sz�less�ge pedig kereszt�l m�rve 47 �l. Hossza nyugoti v�giben 67 �l, k�zepin pedig 91 �l. A d�li v�ge az �t miatt kerek". K�k�ll�domb�: „Az Unit�riusoknak k�l�n van Temet�j�k a Falu napkeleti �s �szaki r�sz�ben, vagy Sz�liben ker�tetlen, de megengedik a faluban lev� Reform�tusoknak is az ide val� temetkez�st s mid�n nincs nyom�sban az �-temet� f�vit a Pap haszn�lja. Szomsz�dja a k�t temet�nek az Ujj Hegy nev� Sz�ll�, Napkeletr�l a papi f�ld. D�lr�l a Mesters�g kertje �s az �rok, Napnyugotra egy darab puszta kopacz oldal k�t r�szben l�v�n: az egyik � �s a m�sik �jj, az �-temet�nek (kasz�ltatik mid�n nincs nyom�sban) D�li v�ge 56 �l, �szaki is 56 �l, Hossza: 90 �1." Dics�szentm�rton; „Temet�je az itt lev� Unitaria Ecclanak vagyon kett�, de mind a kett� a faluban lev� m�s vall�suakkal k�z�s. Egyik Temet� van a falunak fels� v�gibe, ker�tetlen, Szomsz�djai: Napkeletr�l a rom�n templom, Napnyugotr�l �s d�lr�l az orsz�g uttya, �szakr�l a bel� r�g� sz�nt�f�ldek v�gei. Ennek Napkeleti v�ge: 10 �l, Napnyugoti v�ge 51 �l, Hossza 66 �l. M�sik Temet� van a falu als� v�gibe ez is ker�tetlen, szomsz�djai Napkeletr�l a Reform�tusok temploma, Napnyugotr�l a mesteri fundus, �szakr�l az Egyh�z-Szere Sz�ll�se, d�lr�l az orsz�g uttya, ez h�romsz�g figur�j�, melynek d�li oldala 85 Napkeleti 57, Napnyugoti 57 �l." Sz�kefalva: „Temet�j�k k�l�n nints, hanem a Reform�tusokkal egy hellyre temetkeznek. A Temet� a Reform�tusok tulajdona, �k haszn�lj�k a f�vit is, a m�lt Esztend�ben mikor a Reformata Ecclak vagyo-naikat is conscrib�ltak19, ez akkor szomsz�dos�ttatott s felis m�retett”. Sz�plok (K�k�ll�sz�plak): „Temet�jek az Unit�riusoknak k�l�n van, a m�s vall�suakkal nem k�z�s, a f�vit is mikor tsak terem valamit az Unit�rius Pap kasz�lja, de sov�ny volta miatt term�ketlen, s enn�lfogva nints beker�tve. Fekszik a falun k�v�l �szakr�l a Sz�ll� oldal�ban. Szomsz�dgyai, D�lr�l �s Napkeletr�l Rom�n Gy�rgy Mgs. Horv�th D�niel �r embere sz�nt�f�ldje, Napnyugotr�l a Sz�ll� mellett kij�r� �t �szakr�l kihegyes�l a Sz�ke Istv�n Mgs. Horv�th K�roly �r embere, s m�s emberek sz�nt�f�ldjeibe, Sz�less�ge 25, Hossz�s�ga 80 �l, a fekv�se ov�lis kereks�g�."20 A temet� beker�t�se. A temet�ket ma minden�tt beker�tik. A Kisk�k�ll�ment�n 1813 el�tt sehol sem volt a temet� elker�tve. Az�ta ezeket is beker�tett�k. K�k�ll�domb�n �l�s�v�ny — orgona — veszi k�r�l. Pip�n a r�gi temet�t a K�lp�ny �rka hat�rolja, az �j temet�t beker�tett�k. Szab�don �l� gyep�, Vadadon is �l� s�v�ny veszi k�r�l. Rav�ban �l� s�v�ny �s �rok hat�rolja. Csokfalv�n n�melyik csal�di temet�t �res �rokkal vett�k k�r�l. A temet� n�v�nyvil�ga. A r�giek a halott fej�hez vagy l�b�hoz f�t �ltettek. Ennek magyar�zata val�sz�n�leg az �si hitvil�gban oly fontos szerepet j�tsz� „�letfa" lehetett. Temet�ink ma is tele vannak gy�m�lcs- �s d�szf�kkal vagy m�s haszonf�kkal �s vir�gokkal. Ezeket m�r nem tudatosan �ltetik fejhez vagy l�bhoz, hanem �res A temet� szigor� tilalom al� esik. F�t kiv�gni vagy vir�got let�pni nem szabad. Pip�n �s Rav�ban az�rt, mert az innen t�pett vir�gnak „halott" szaga van. A temet� beoszt�sa t�kr�zi a falu eredeti k�p�t. A csal�dok abban a szomsz�ds�gi rendben temetkeznek, ahogy a faluban �ltek. Sz�kefalv�n, az egyh�zk�zs�gek tulajdonjoga szerint k�l�n van unit�rius, reform�tus, katolikus �s ortodox temet�. K�k�ll�sz�plakon a m�r eml�tett 1813-i �ssze�r�s az unit�riusok k�l�n temet�j�t eml�ti, mely a Kilia nev� hat�rr�szen volt. Ide temetkezett a patronus P. Horv�th csal�d. Ebbe a temet�be az id�k folyam�n a cig�nyok temetkeztek felekezeti k�l�nbs�g n�lk�l. Ma Cig�ny temet�nek is h�vj�k. Az unit�riusok a reform�tus temet�be temetkeznek. Az ortodoxoknak k�l�n temet�j�k van. Van zsid� temet� is, ahov� a szomsz�d falvak zsid� csal�djai temetkeznek. A kereszteletlen�l elhalt gyermeket Hav�ban a temet� k�l�n sark�ba temetik el. A csal�d rendj�b�l kiindulva felt�telezhet�, hogy a halottnak a temet�ben is rokons�gi foka, kora, neme szerint meghat�rozott helye volt. Ennek nyomait egyh�zk�r�nkben ma is megtal�ljuk. Az egy csal�dhoz tartoz�kat igyekeznek egym�s mell� temetni. Ez tapasztalhat� azokban a temet�kben, ahol a s�rokat nem sorban, hanem csoportosan �ss�k, mint pl. Rav�ban. A szab�lyos sor� temet�kben a halott csal�dtag s�rja mellett az �l�knek is meghagyj�k a hely�t, mint pl. Sz�kefalv�n, �d�moson. A csal�dtagokat egym�s mell� temetik Szab�don, Ny�r�dszentm�rtonban, Vadadon, Ny�r�dg�lfalv�n, Szenth�roms�gon, Nyom�ton, Rav�ban, Pip�n, Zs�kodon, K�k�ll�sz�plakon, D�sfalv�n, Harangl�bon, S�roson, K�k�ll�donib�n, Dics�szentm�rtonban, Segesv�ron �s K�k�ll�s�rdon. Egyh�zk�zs�geink temet�iben �ltal�nos szok�s, hogy a s�rokba a f�rfi kopors�j�t jobb, a n��t bal oldalra helyezik. A nagycsal�d rendje az egym�s f�l� val� temetkez�sben is megnyilv�nul, amikor egym�shoz tartoz�kat egy s�rba temetnek. �gy van Pip�n, Rav�ban, D�sfalv�n. Itt �lett�rsakat, sz�l�t, gyermekkel, gyereket sz�l�k s�rj�ba oldalpadmalyba21 temetnek. Az egym�s f�l� temet�s p�ld�j�t k�zli F�ris G�za lelk�sz Pip�r�l: „A temet�ben csal�dok szerint temetkeznek; f�rj �s feles�g egy s�rhelyet kapnak. El�z�leg meghalt gyermeket oldal padmalyba helyeznek. Meg�ss�k a rendes s�rt, alj�n�l oldalra egy kopors�helynyit �snak s oda helyezik a gyermek kopors�j�t. Ezt az oldalny�l�st cserefa h�dl�sokkal lefedik. A k�vetkez� halott kopors�ja a h�dl�sra j�n az el�z� f�l�. �ltal�ban n�gy halott van egy s�rban. Kett� oldalt a padmaly alatt, kett� a rendes s�rveremben egym�s f�l� ker�l." A s�rok ir�nya. Egyh�zk�r�nkben a Kelet-Nyugat ir�nyba val� temetkez�s a gyakori. Ett�l elt�r� szok�ssal csak Ny�r�dg�lfalv�n �s Rav�ban tal�lkozunk, ahol �szak-D�l ir�nyban temetkeznek. A s�rok fekv�s�n�l a templom is ir�nyad�. Ny�r�dszentm�rtonban a r�gi temet�ben (a templom mellett lev�) a s�rok a templom fal�val p�rhuzamosak. Az 1800-as �vekb�l val� �j temet�be is eleinte a templom ir�ny�ba temetkeztek. Ide tartozik Cs�kfalva is, mint t�rsegyh�zk�zs�g. Itt a temet� r�gi s�rjait �gy �st�k, hogy a halott l�ba a ny�r�dszentm�rtoni templom fel� mutasson. �d�moson fejjel keletre, a templom hosszanti tengely�vel egy ir�nyba temetkeznek. H�veink kisebb vagy nagyobb m�rt�kben m�svall�s�akkal egy�tt �lnek. Helyenk�nt minden vall�sfelekezetnek k�l�n temet�je van. A protest�ns �s katolikus felekezetek eset�ben ez csak tulajdonjogi megoszt�s. A gyakorlatban a vegyes csal�dok tagjai egym�s mell� temetkeznek. �gy van ez Ny�r�dg�jfalvan, Szenth�roms�gon, Csokfalv�n D�sfalv�n, Sz�kefalv�n, K�k�ll�s�rdon. A s�r�s�s m�dja t�jegys�genk�nt v�ltozik. Ny�r�dszentm�rtonban fogadott s�r�s�k vannak. Fizet�s�k a temet� gy�m�lcs- �s f�term�se. Esetenk�nt keny�r �s p�linka, valamint a torba val� megh�v�s. Fogadott emberek �ss�k a s�rt a Ny�r�dmente t�bbi egyh�zk�zs�geiben �s Szab�don is. Csokfalv�n, B�z�d�n, B�z�d�jfaluban, Rav�ban, Borsodon, Zs�kodon, Pip�n �s a Kisk�k�ll�ment�n a rokonok, j�bar�tok kal�k�ban �ss�k meg. Fizets�g�k a munka alatt az eb�d �s a vacsora, valamint a torba val� megh�v�s. K�k�ll�domb�n a s�r�s�st a halotti t�rsulat tagjai v�gzik. Mindig h�rom szem�lyt jel�lnek ki. A s�r�s�kat a csal�d �tellel �s itallal l�tja el �s torba h�vja. A b�cs�ztat�ban k�l�n megeml�keznek r�luk. A s�r�s�s helyenk�nt k�l�nb�z� id�ben t�rt�nik. A hal�l be�llta ut�n azonnal megkezdik a s�r�s�st Szenth�roms�gon, Vadadon, Szab�don, Rav�ban, D�sfalv�n. M�snap kezdik K�k�ll�domb�n, Dics�szentm�rtonban, Sz�kefalv�n. Segesv�ron �s Pip�n a temet�s napj�n kezdik. Szertart�s a s�rn�l. Rendj�re n�zve egyh�zk�zs�genk�nt nagy az elt�r�s. A szertart�s akkor t�rt�nik, mikor a kopors� a s�r fenek�n fekszik: D�sfalv�n, Segesv�ron, B�z�d�n, Csokfalv�n. A padmaly berak�sa ut�n Sz�kefalv�n. Hantol�s ut�n Ny�r�dg�lfalv�n, Szentgeric�n, K�k�ll�domb�n, Rav�ban. A temet�si szertart�s bez�r� mozzanata a r�gdob�s, melynek val�sz�n� eredete a nem k�v�natos szellemek el�z�se.22 Mikor m�r a kopors�t leeresztik, a f�st�l�shez sz�ks�ges szemfed�l darabot let�pik, a s�rnak sz�nt t�rgyakat, vir�g stb. elhelyezik, megkezd�dik a R�gdob�s. Vadadon, Ny�r�dszentl�szl�n, Sz�kefalv�n el�sz�r a lelk�sz kezdi. Ny�r�dg�lfalv�n, Csokfalv�n, Rav�ban, Szab�don, D�sfalv�n, K�k�ll�domb�n, Szentgeric�n csak a hozz�tartoz�k dobnak f�ldet, akik a s�rhoz k�zel �llanak. Dics�szentrn�rtonban m�r kivesz�ben van ez a szok�s. Itt r�gebben el�sz�r a csal�dtagok kezdt�k, majd m�sok is folytatt�k, mindenki h�romszor egym�s ut�n egy-egy mar�k f�ldet dobott a s�rba. Szab�don a r�giek eml�kezete szerint 60—70 �vvel ezel�tt m�g szok�sban volt a s�rba l�v�s, val�sz�n�leg a gonosz szellemek el�z�se c�lj�b�l. Hantol�s. A r�gdob�s ut�n Ny�r�dment�n a fogadott s�r�s�k, Kisk�k�ll� ment�n a rokon �s j�bar�t f�rfiak a s�rt behantolj�k. A kopors� leereszt�se, r�gdob�s �s hantol�s k�zben a gy�lekezet f�rfi tagjai vagy az �nekkar v�gig temet�si �nekeket �nekelnek. A s�rt halomszer�en felhantolj�k majd vir�gkoszor�val bor�tj�k. A hantol�s befejez�se ut�n Szentgeric�n, Ny�r�dszentl�szl�n, Rav�ban, D�sfalv�n, Sz�kefalv�n, Dics�szentm�rtonban, �d�moson, K�k�ll�sz�plakon, K�k�ll�s�rdon. egy-egy �regember megk�sz�ni a lelk�sz szolg�lat�t. K�k�ll�domb�n ez a t�rsulati gazda tiszte. S�rjelek. A felhantolt s�rt minden�tt megjel�lik. A s�rjel az �si hitvil�gra utal. �j testet kell a halott s�rj�ra k�sz�teni, hogy a l�lek oda t�rjen meg. Ez az �j test a fejfa vagy b�lv�ny, erre eml�keztetnek temet�ink r�gi fejf�i. Ezek alakja, d�sz�t�se jelezte a halott nem�t, kor�t, rangj�t, foglalkoz�s�t. Az �r�stud�s elterjed�s�vel ker�ltek r� pr�zai vagy verses feliratok. Egyh�zk�r�nkben a s�rjelek h�romf�le anyag�t ismerj�k: a fa, term�sk�, a csiszolt vagy betonk�. Legr�gibb a f�b�l k�sz�lt s�rjel. Kecsk�s Lajos k�zl�se szerint saj�tosan �si, szab�di s�rjel a cserefab�lb�l kifaragott s�rfa, mely a f�jdalomba roskadt, megt�rt ember csendes al�zat�t, szel�d megad�s�t szimboliz�lja. A s�rfa egyenesen felfel� halad� r�sze az ember t�rzse, a tetej�n el�rebuk� r�sze a lehajtott feje. Ezekr�l az �si s�rf�kr�l akkor is le lehetne olvasni, hogy mi volt a foglalkoz�sa az alatta pihen�nek, ha �r�s egy�ltal�n nem volna rajtuk, mert mindeniken ott �keskedik a jel, ami a foglalkoz�sr�l besz�l. Ezeket az �si s�rjeleket sajnos teljesen kiszor�tott�k a beton s�rkeretek �s a f�ldbe �p�tett betonkript�k. D�sfalv�n is van s�rfa. Ezt hozz��rt� rokonok vagy j� bar�tok faragj�k cseref�b�l vagy ak�cf�b�l. Rendszerint a temet�s napj�ra elk�sz�l �s azonnal fel�ll�tj�k. Egyh�zk�r�nkben a r�gi s�rjeleken a felirat �ltal�ban k�v�l, az �jakon pedig bel�l van. Ny�r�dszentm�rtonban 1946 �ta a s�rk�avat�s is szok�sban van. Halotti tor. �si form�j�ban a s�rn�l �lik meg. Itteni r�sztvev�i ma a s�r�s�k. Szab�don a s�rhoz kenyeret �s p�link�t visznek s a hantol�s ut�n megk�n�lj�k azokat, akik a halottas h�zhoz nem hivatalosak. A megmaradt italt visszaviszik, a kenyeret odaadj�k az arra v�r� cig�nyasszonynak. Vadadon, Sz�kefalv�n, Csokfalv�n a hantol�s ut�n a s�r k�r�l �ll�kat keny�rrel, p�link�val vagy borral k�n�lj�k meg. Ny�r�dszentm�rtonban, Ny�r�dg�lfalv�n, Szenth�roms�gon, Szentgeric�n, Nyom�ton a temet� kapuj�ban k�n�lj�k meg azokat, akik nem mennek el a torba. Rav�ban a s�r�s�kat a s�rn�l mindig megk�n�lj�k. Ha a halottat idegenb�l hozz�k haza, a gy�lekezet tagjait a temet� kapuj�ban k�n�lj�k meg. A toroz�s �ltal�nos form�ja a h�zn�l val� toroz�s. Ez k�zvetlen�l a temet�s ut�n t�rt�nik. A tor eredetileg a halottnak sz�lt. Solymossy S�ndor meg�llap�t�sa szerint „a halott v�gs� lakom�jak�nt szerepelt, akinek a lelke szint�n jelen volt �s r�szt vett a mulats�gban"23. A tor ma a temet�sen r�sztvev�k megtisztel�s�t c�lozza. A torba val� megh�v�s m�r a temet� kapuj�ban megt�rt�nik. Rav�ban el�sz�r az idegeneket �ltetik le; azut�n a csal�d megb�zottja a falut elj�rva, torba h�vja a kijel�lt szem�lyeket. Az Unit�rius Egyh�z a toroz�s ellen �vtizedek �ta k�zd. A k�zdelem azonban nem hozta meg a k�v�nt eredm�nyt. A tor rendtart�sa: vil�gi r�szr�l egy-egy �regember im�dkozik D�sfalv�n, K�k�ll�sz�plakon, K�k�ll�domb�n; besz�det mond Sz�kelyk�lban, Jobb�gyfalv�n, Szentgeric�n, Csokfalv�n, Rav�ban �s Pip�n. A lelk�sz im�dkozik Ny�r�dszentm�rtonban, Jobb�gyfalv�n, Sz�kefalv�n, Rav�ban, Pip�n; besz�d�t mond Szab�don, Vadadon, Ny�r�dg�lfalv�n, Pip�n, Segesv�ron. A lelk�sz csak jelen van Csokfalv�n. Egyh�zi �neket �nekelnek Pip�n. A toroz�snak �rdekes szok�sa alakult ki Szab�don. „Egyik el�z� lelk�sz el akarta t�r�lni a tort, de a gy�lekezet kifogott rajta. Temet�s el�tt eb�dre h�vt�k meg �s h�vj�k ma is a lelk�szt. A temet�s befejez�s�t k�vet�en megtartj�k a hagyom�nyos tort a megh�vott gy�lekezeti tagok r�szv�tel�vel. Ma m�r k�t tor van: temet�s el�tt �s ut�n is." (Kecsk�s Lajos k�zl�se). Ny�r�dg�lfalv�n a tort m�g az els� vil�gh�bor� ut�n el akart�k t�r�lni. Az egyh�zk�zs�g anyagi t�mogat�s�t aj�nlotta fel azon h�veinek, akik nem tartanak tort. A feljegyz�sek �s a h�vek eml�kezete szerint ezt egyetlen alkalommal sem vett�k ig�nybe, m�g a legszeg�nyebbek sem. A halottk�s�rt�ssel kapcsolatos hiedelmek az �si hitvil�ghoz tartoznak. A halott lelk�nek kib�k�t�s�t, �rt� sz�nd�k�nak t�voltart�s�t, a hazaj�r� l�lek k�s�rt�s�nek az elker�l�s�t egyh�zk�r�nkben a k�vetkez� szok�sok �rzik: Dics�szentm�rtonban a kopors� deszk�j�b�l egy forg�cs darabot kiv�gnak, a szemfed�lb�l egy darabot let�pnek �s ezekkel f�st�lnek. A f�st�l�s a Kisk�k�ll�ment�n ma is �l� szok�s. Rav�ban is gyakorolj�k azzal, hogy a halott haj�b�l lev�gott tinccsel vagy a ruh�j�b�l let�pett darabbal f�st�lnek. Aki f�l a halott�l, egy lap�tra parazsat tesz s erre helyezi a lev�gott tincset, illetve ruhadarabot, mag�ra egy leped�t ter�t s �gy r�hajol a f�st�lg� lap�tra. Csokfalv�n a halott hozz�tartoz�ja a halott mos�sa k�zben adakozik a szeg�nyeknek, hogy a halott nyugodtan pihenjen, s az � �lm�t ne zavarja. K�k�ll�sz�plakon az �lomban megjelent halottnak ruh�j�t, cip�j�t a szeg�nyeknek adj�k, s az t�bbet nem zavarja �lmukat. Rav�ban �gy v�dekeznek, hogy aki f�l a halott megjelen�s�t�l, a b�trabb hozz�tartoz� el�tte a halottat egy c�rnagomoly�val megm�ri, azt a l�b�hoz teszi s az mag�val viszi a f�lelmet. A halott szellem�nek t�voltart�s�ra vonatkozik a szentgericei szok�s, mely szerint a keny�rs�tetb�l egy cip�t a cig�nyn�nak adnak, mik�zben azt mondj�k: „akkor l�ssam meg a halottat, mikor ezt a cip�t." A gy�szid� mai �rtelme a halottr�l val� megeml�kez�s. A r�gi �rtelmez�s szerint, am�g a test el nem porlad, a halott lelke az �l�kkel �lland� �rintkez�sben van, teh�t gy�szol�ssal kell t�vol tartam. A gy�sz id�tartama egybeesik a test elporlad�s�nak idej�vel. Ez az �ghajlatt�l �s m�s t�nyez�t�l f�gg�en k�l�nb�z�. N�lunk a test elporlad�s�nak ideje egy �v. Eddig tart a gy�sz is. „A l�lek v�gleges elk�lt�z�s�vel megsz�nik a gy�sz is" — �rja Solymossy S�ndor24. A gy�sz f� k�vetelm�nye a vid�ms�gt�l val� tart�zkod�s. Id�tartama a halott kor�t�l, a rokons�gi fokt�l f�gg�en hat h�t, hat h�nap vagy egy �v. Szab�don a k�zelieket, sz�l�t, testv�rt, gyermeket egy �vig, any�st, ap�st hat h�napig, els� unokatestv�rt hat h�tig kell gy�szolni. A gy�szruha sz�ne minden�tt fekete. A temet�s ut�ni vas�rnap a gy�szol�k elmennek a templomba, ahol a lelk�sz megeml�kezik a halottr�l. Rav�ban a halott eml�k�re a legk�zelebbi alkalommal �rvacsorai jegyeket adom�nyoznak. A halottak eml�k�re adj�k az �rvacsorai jegyeket Sz�kelyk�lban, Medgyesen, Segesv�ron, Jobb�gyfalv�n, Ny�r�dg�lfalv�n, Csakfalv�n, S�roson, D�sfalv�n, K�k�ll�s�rdon; ritk�bban K�k�ll�domb�n �s Vadadon. A s�rt t�megesen halottak napj�n keresik fel, �s ma m�r egyh�zk�r�nkben minden�tt vil�g�tanak �s istentiszteletet tartanak. Pip�n, Sz�kefalv�n �s Segesv�ron a temet�ben, m�shol a templomban. A temet�s az egyetlen szertart�s, ahol a gy�lekezet tagjai a lelk�sszel egy�tt tev�legesen r�szt vesznek. A haldokl� mellett im�dkoznak, Bibli�t olvasnak, a virraszt�ban egyh�zi �neket �nekelnek. A vegyes felekezeti csal�db�l sz�rmaz� halott eset�n a k�l�nb�z� vall�s� h�vek egy�tt vannak, �s a le-k�szek k�z�sen szolg�lhatnak, mint Segesv�ron, Sz�kefalv�n, Ny�r�dg�lfalv�n. JEGYZETEK 1 K. Kov�cs L�szl�: A kolozsv�ri h�st�tiak temetkez�se. Kolozsv�r, 1944, 8. 2 Sim� Attila ny�r�dszentm�rtoni lelk�sz k�zl�se. 3 Magyars�g n�prajza. Bp. 1941. IV. k. 38—39. 4 Magyar�zdi toronyalja; �r�i falurajz. Kolozsv�r, 1971. 197. 5 Gergely J�nosn� Gergely Zsuzsanna sz�beli k�zl�se. 6 �zv. Gergely Mih�lyn� Kerekes Anik� sz�beli k�zl�se. 7 Hajd� P�tern� S�s Moln�r M�ria sz�beli k�zl�se. Az 5, 6 �s 7 sz�m alatti sz�beli k�zl�seket lejegyezte Adorj�ni Rudolf sz�kefalvi-k�k�ll�sz�plaki lelk�sz. 8 L�rinczi Gergely d�sfalvi lelk�sz k�zl�se 1978-ban. 9 K. Kov�cs L�szl�: i.m. 124. 10 K. Kov�cs L�szl�: i.m. 118. 11. 3, 9/17 r�nes forint �rt�k� p�nzegys�g. 12 1/10 r�nes forint �rt�k� p�nzegys�g. 13 A k�k�ll�i egyh�zkor egyh�zk�zs�geinek vagyon�ssze�r�sa 1813-b�l: 9, 14, 20, 27, 31, 34, 40. 14 �zv. P�terffy Mih�lyn� Gvid� Katalin sz�beli k�zl�se, lejegyezte Adorj�ni Rudolf lelk�sz. 15 Jobb�gy. 16 Jobb�gy telek. 17 Ut�d. 18 Nemesi udvarhoz tartoz�. 19 �ssze�rni. . 20 A k�k�ll�i egyh�zkor egyh�zk�zs�geinek vagyon�ssze�r�sa 1813-b�l: 8, 13, 18, 26, 39, 48, 52. 21 A s�rg�d�r oldal�ba �sott �reg a kopors� sz�m�ra. 22 K. Kov�cs L�szl�: i.m. 374. 23. Magyars�g n�prajza. IV. 345. 24. Uo. 348.. Megjelent a Kereszt�ny Magvet� 1986 / 4. sz�ma 214-230 oldalain.


Serz�i jog Unitárius Portál
Minden jog fenntartva.


Kateg�ria: Egyebek
Cimk�k: Semmi
K�nyvjelz�: Share/Save/Bookmark

[ Vissza ]



______________________________________________________________________________________________________________

Virtu�lis Unit�rius K�z�ss�g UniGy�r�je
[ El�z� | Gy�r� f�oldala | Feliratkoz�s | V�letlenszer� oldal | K�vetkez� ]


 

Unitárius Háló
(VUK)

Unitárius
Keres�

Unitárius
Képtár

Unitárius
Linktár

Unitárius
Média

Unitárius
Napló

Unitárius
Naptár

Unitárius
Társalgó

UniPédia


freestat.hu


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek és hozzászólások szerz�ik tulajdonai, minden más tartalom: © 2002-2010 Magyarországi Unitárius Egyházé.

googlePR.hu - ingyenes PageRank


Weboldalunk hírei a backend.php és az ultramode.txt fájlokkal is elérhet�ek.
**

You can syndicate our news using the file backend.php

Distributed by Raven PHP Scripts
New code written and maintained by the RavenNuke™ TEAM


(Original PHP-Nuke Code Copyright © 2004 by Francisco Burzi)
oldal gener�l�sa: 2.28 m�sodperc


:: fisubsilver shadow phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by coldblooded (www.nukemods.com) ::

按揭計算機| 買樓| 上車盤| 搵樓| 屋苑| 樓盤| 地產| 租樓| 租盤| 二手樓| 新盤| 一手樓| 豪宅| 校網| 放盤| 樓價| 成交| 居屋| 貝沙灣| 美孚新邨| 嘉湖山莊| 太古城| 日出康城| 九龍站 | 沙田第一城| 西半山 樓盤| 樓市走勢| 青衣| 西貢 樓盤| 荃灣 樓盤| Grand Austin出售的樓盤

推荐一个卖雪茄的网站| 雪茄网购| 雪茄哪里买| 雪茄| 哈瓦那雪茄| 雪茄网| 雪茄专卖| 雪茄价格| 雪茄烟网购| 雪茄专卖网| 雪茄专卖店| 网上哪里可以买雪茄| 买雪茄去哪个网站| 雪茄怎么抽| 雪茄烟| 雪茄吧| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 大卫杜夫雪茄| 保利华雪茄| 古巴雪茄品牌| 古巴雪茄价格| 古巴雪茄| 古巴雪茄多少钱一只| 古巴雪茄专卖网| 烟斗烟丝| 烟丝| 小雪茄| 金特罗雪茄| 帕特加斯d4 | 蒙特雪茄| 罗密欧朱丽叶雪茄|

噴畫| banner| banner 價錢| Backdrop| Backdrop 價錢| 易拉架| 易拉架 價錢| 橫額| 印刷| 橫額印刷| 印刷 報價| 貼紙| 貼紙印刷| 宣傳單張| 宣傳單張印刷| 展覽攤位| 書刊 印刷| Bannershop| Ebanner| Eprint| 印刷 黃店| 印刷公司| 咭片| 海報| 攤位| pvc板| 易拉架設計| 海報印刷| 展板| 禮封| 易拉架尺寸| foamboard| pvc| printer| label| print shop| poster| business card| postcard| print services| printing company| name card| hk print| hong kong printing| Leaflet| Printing|

邮件营销| Spread| Email Marketing 電郵推廣|

wms| vending machine| barcode scanner| QR code scanner| SME IT| it solution| rfid tag| rfid| rfid reader| it outsourcing| printing labels| IRLS| IT Support| system integration| software development| inventory management system| label printing| digital labelling| barcode label| Self Service Kiosk| Kiosk| Voice Picking|

Luxury Travel| Six Senses Travel| Six Senses Zighy Bay| Vietnam Travel| Morocco Travel| Park Hyatt| Peninsula| Automatic Label Applicator| 度身訂造 旅遊| 峴港 旅遊| 芽莊 旅遊| 北海道旅遊| 越南旅遊| 杜拜旅遊| 摩洛哥旅遊| 六善| KLook| Travel 旅遊| 旅行| KUONI 勝景遊| 郵輪| Luxury| Aman| Silversea| Luxury Cruises| Six Senses| 峴港| 芽莊| Abu Dhabi| Private Tours| AmanTokyo| Amanyangyun| Cuba Private Tours| 古巴私人包團| Jetour| Amanemu| 定制旅游| 高端旅游| Luxury Travel Agency Hong Kong| 銀 海 郵輪| Tailor Made Travel| Tailor Made Trips| 豪華 旅遊|

Tomtop| Andoer| LEMFO| Anet A8| Xiaomi Roborock S50| Xiaomi M365 Scooter| MXQ PRO| MJX Bugs 5W| Hohem Isteady Pro| Hubsan H501s X4| Anet A6| Dobby Drone| ILIFE V7s| Creality Ender-3| Hubsan H501s| Hohem Gimbal| Trumpy Bear| Amazfit Bip| Hubsan H501s| Vernee T3 Pro| DJI Mavic Air| Anet A8 3d Printer Review| Populele| SONOFF| Homekit| JJPRO X5| LEMFO LEM7| Anet| Koogeek| Hubsan Drone| Wltoys| Feiyu| Zeblaze| Lixada|

electric bike| best electric bike| electric bikes for adults| e bike| pedal assist bike| electric bikes for sale| electric bike shop| electric tricycle| folding electric bike| mid drive electric bike| electric bike review| electric fat bike| fat tire electric bike| electric bicycle|