Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Unit�rius Port�l


Magyar     Unit�rius     Egyh�z

Unit�rius Port�l

A   hit   Isten   aj�nd�ka

•   F�oldal  •  Szem�lyes adatok  •  Rovatok  •  H�rk�ld�s  •  F�rum  •  Hirdet�sek (Keres-k�n�l)  •
FACEBOOK
Unitárius Egyház

Reklámozd a saját oldaladat is

Gondviselés Segélyszervezet

Névjegy létrehozása


Virtuális Unitárius Közösség

Névjegy létrehozása
A F�oldalon
Unit�rius port�l
icon_home.gif Honlapok
tree-T.gif F�oldal
tree-T.gif Aj�nlj minket!
tree-T.gif GYIK
tree-T.gif Kapcsolat
tree-T.gif Keres�s
som_downloads.gif H�rek
tree-T.gif H�rek
tree-T.gif H�rek arch�vuma
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-L.gif Rovatok
icon_forums.gif K�z�ss�g
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif Szem�lyes �zenetek
tree-T.gif Tagok list�ja
tree-T.gif Unit�rius lista arch�v
tree-L.gif Unit�rius lista feliratkoz�s
icon_poll.gif Statisztik�k
tree-T.gif Statisztik�k
tree-T.gif Szavaz�sok
tree-L.gif Toplist�k
som_themes.gif Sz�rakoz�s
tree-T.gif Adom�k
tree-T.gif Egyh�zi anekdot�k
tree-T.gif Gondolatok �s mond�sok
tree-T.gif N�pi hiedelmek
tree-T.gif N�vkital�l�, c�merkirak�
tree-T.gif T�rt�netek Brassai S�muelr�l
tree-L.gif Unit�rius Teszt
icon_community.gif Tagok
tree-T.gif Napl�k
tree-L.gif Szem�lyes adatok
icon_connect.gif Web
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-L.gif Linkek

icon_news.gif Port�l tartalma
tree-T.gif C�m szerint
tree-T.gif Kateg�ria szerint
tree-T.gif Szerz� szerint
tree-L.gif Tartalom

icon_members.gif Felhaszn�l� egy�ttm�k�d�se
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-T.gif Linkek

icon_topics.gif 300 �v 1568-1868
petitrond.gif Le�r�s, �dv�zl�sek
icon_topics.gif 400 �v 1568-1968
petitrond.gif A k�nyv
icon_topics.gif 440 �v 1568-2008
petitrond.gif Vide�

icon_topics.gif Apologetika
icon1.png Unit�riusok - ismertet�
icon1.png Az unit�rizmus
icon1.png "Szabadelv�s�g"
icon1.png Dogma n�lk�li kereszt�nys�g?
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Biblia �s tanulm�nyok
icon4.png K�roli Biblia
icon4.png Biblia magyar�zat
icon4.png Tam�s evang�liuma
icon4.png Apokrif iratok
icon4.png TOV�BB ...
favicon.ico D�vid Ferenc
icon5.png 1510(20)-1579
icon5.png 400 �ves �nneps�g 1910-ben
icon5.png D�vid Ferenc biblicizmusa
icon5.png Bal�zs Mih�ly: D�vid Ferenc �let�tja
icon_topics.gif Egyebek
admin.png H�sv�ti szok�sok
admin.png Passi�
admin.png Temet�si szok�sok
admin.png A harang
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Egyh�zi besz�dek
icon2.png Alkalmi besz�dek
icon2.png �ltal�nos besz�dek
icon2.png �nnepi besz�dek
icon2.png Gell�rd Imre besz�dek
icon2.png Kelemen Mikl�s besz�dek
icon2.png Csif� Salamon besz�dek
icon2.png Pap Gy. L�szl� pr�dik�ci�k
icon2.png Besz�dgy�jtem�nyek
icon_topics.gif Egyh�zt�rt�nelem
bullet2.gif D�vid Ferenc el�t�l�se �s m�rt�rhal�la
bullet2.gif Egyh�zt�rt�net spanyol nyelven
bullet2.gif A Magyarorsz�gi Unit�rius Egyh�z t�rt�nete a mai Magyarorsz�g ter�let�n
bullet2.gif �tjelz� �vsz�mok az Unit�rius Egyh�z m�ltj�b�l
bullet2.gif Adorj�ni Rudolf: utols� p�rci�lis
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �letrajz
admin.png Bart�k B�la �letrajza
admin.png Berde M�zes
admin.png Brassai S�muel, 1797. j�nius 16 - 1897. j�nius 24.
admin.png D�vid Ferenc
admin.png Perczeln� Kozma Fl�ra
admin.png Szentkatolnai B�lint G�bor
admin.png Iv�n L�szl�
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Erk�lcstan
icon5.png Bal�zs Ferenc vall�sa
icon5.png Arany ABC
icon5.png Szab�lyok
icon5.png Hittan-Erk�lcstan
icon5.png J�zus erk�lcsi tan�t�sa
icon5.png V�laszd az �letet!
icon_topics.gif Esem�nyek
icon3.png Unit�riusok II. magyarorsz�gi tal�lkoz�ja
icon3.png Gell�rd Imre konferencia 2005. augusztus 26-�n
icon3.png Kelemen Mikl�s 80. sz�let�snapja
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Essz�k
icon1.png Bal�zs Ferenc
icon1.png Mi az, hogy unit�rius?
icon1.png Vall�sunknak a mai eszm�khez val� viszonya
icon1.png Sz�sz Ferenc: "�n Istenem"
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif H�rek
icon4.png Szejk�n elhangzott besz�dek
icon4.png Erd�lyi kir�ndul�s
icon4.png Ny�ri t�bor Magyark�ton
icon4.png Alf�ldi b�cs� F�zesgyarmaton
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Hitelvek
icon2.png Bal�zs F. hitvall�sa
icon2.png Hiszek Egy Istenben
icon2.png Hit �s vall�s
icon2.png Mit hisznek az unit�riusok?
icon2.png Online kis hittan
icon2.png Az Unit�rius Egyh�z hitelvei
icon2.png Unit�rius �sv�ny
icon2.png �sv�ny II.
icon2.png Az unit�rius vall�s alapelvei
icon2.png Az unitarizmus l�nyege
icon2.png Vallok a hitemr�l
icon_topics.gif Hitoktat�s
icon1.png Bibliai t�rt�netek
icon1.png Egyh�zt�rt�nelem
icon1.png �nekek
icon1.png Versek
icon1.png Im�ds�gok
icon1.png Versgy�jtem�nyek
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Homiletika
icon5.png Az istentisztelet alkot� elemei
icon5.png Az �rvacsorai �genda
icon5.png Az im�ds�g
icon5.png A pr�dik�ci� id�szer�s�ge
icon5.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Im�ds�gok
icon3.png �ld�sok
icon3.png Imak�nyv
icon3.png Unit�rius im�ds�gok
icon3.png Verses im�ds�gok kis gyermekek sz�m�ra
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Irodalom
icon1.png Bal�zs Ferenc mes�k
icon1.png D�vid Ferenc Brevi�rium
icon1.png Gesta Unitariorum
icon1.png K�z�rthet� Evang�lium
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif J�zus tanulm�nyok
icon4.png A jelenkor J�zusa
icon4.png J�zus emberarca
icon4.png J�zus evang�liuma a mai vil�gban
icon4.png J�zus gy�gy�t�sai
icon4.png J�zus t�rt�neti alakja �s annak ismerete
icon4.png Ki volt J�zus?
icon_topics.gif Katek�zis
icon2.png Unit�rius K�t�
icon2.png Konfirm�ci�
icon2.png Dr.Rezi Elek: Hit �s erk�lcstan
icon2.png K�t� t�bb nyelven
icon_camera.gif K�pt�r
bullet2.gif D�va-v�ri sikl�
bullet2.gif Eml�kt�bl�k
bullet2.gif Halottak-napi koszor�z�s
icon_topics.gif Liturgia
icon5.png Az EUE istentiszteleti �s szertart�si rend
icon5.png A MUE istentiszteleti �s szertart�srendje
icon5.png Az Unit�rius Egyh�z istentisztelete �s szertart�sai
icon_camera.gif M�dia
petitrond.gif M�sorok 2010-ben
petitrond.gif M�sorok 2009-ben
petitrond.gif M�sorok 2008-ban
petitrond.gif M�sorok 2007-ben
icon_topics.gif �kumenicit�s
icon3.png Az unit�rizmus hivat�sa a j�v�ben
icon3.png A ma �n holnap unitarizmus�r�l
icon_topics.gif T�j�koztat�k
icon1.png Fogalomt�r
icon1.png Sim�n Domokos: A csiksomly�i b�cs� eredet�r�l
icon1.png Szab� Gyula: Csiksomly�i b�cs�: m�g t�bb toleranci�val
icon1.png Mohay Tam�s: Egy �nnep alapjai: csiksomly�i b�cs�
icon1.png Dr. Szab� �rp�d: Mindenben szeretet
icon1.png dr. Czire Szabolcs: V�ge a reverz�lisnak?!
icon_topics.gif Tanulm�nyok
icon4.png Ami �r�kk�val� D�vid Ferenc �letm�v�ben
icon4.png D�vid Ferenc �s az unit�rius vall�s
icon4.png Egyseg�nk a k�l�nb�z�s�gben
icon4.png A nyilv�nval� Isten
icon4.png Tudom�ny �s vall�s
icon4.png Vall�sunkr�l – r�viden
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Teol�gia
icon2.png Bal�zs Ferenc teol�gi�ja
icon2.png D�vid Ferenc teol�gi�ja
icon2.png Hiszek egy Istenben
icon2.png J�zus Istenfogalma
icon2.png R�vid Magyar�zat
icon2.png TOV�BB ...
icon_topics.gif T�rt�nelem
bullet2.gif Az unit�rius egyh�z a magyar t�rt�nelemben
bullet2.gif Unit�rius vall�s��rt b�rt�nben volt Erzs�bet, angol kir�lyn� �sanyja.
bullet2.gif 1956 erd�lyi m�rt�rjai
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �nnepek, szertart�sok
icon5.png Kar�csony, �j�v
icon5.png H�sv�t
icon5.png P�nk�sd
icon5.png �szi h�laad�s
icon5.png Szertart�sok

icon_topics.gif Videofelv�telek
icon1.png M�rk� Laci videofelv�telei
icon1.png Unit�rius videofelv�telek
icon1.png Knut Heidelberg
icon1.png Gy�jtem�ny
icon1.png Google vide�k
icon1.png MTV vide� arch�vuma
icon1.png Duna Tv vide� arch�vuma

icon_topics.gif Foly�iratok
bullet2.gif Kereszt�ny Magvet�
bullet2.gif Unit�rius K�zl�ny
bullet2.gif Unit�rius �let 2000-t�l
bullet2.gif Unit�rius �let 1947-1999
bullet2.gif Unit�rius �rtes�t�
bullet2.gif Unit�rius Sz�sz�k

icon_topics.gif �n�ll� szakaszok
tree-T.gif De falsa et vera
tree-T.gif Egy az Isten
tree-T.gif Online kis hittan
tree-T.gif Unit�rius tud�s-t�r
tree-L.gif Unit�rius Panteon
UniKeres�
Unit�rius Webhelyek Keres�g�p
�S keres�s
VAGY keres�s
Kifejez�s keres�se
Mutass ennyit egy oldalon.
M�jus 21, 2006 05:23 CDT

Hiszek egy Istenben

Erd� J�nos

Szerz�: . 2302 Olvas�s
  Oldal nyomtat�sa   PDF-be ment�s   K�ld�s bar�tnak



A hiv� ember valamik�ppen r�tal�l erre az igazs�gra: Van Isten! Isten l�tel�nek felismer�se m�g nem elegend�. Felelni kell erre a k�rd�sre is, hogy ki, illetve milyen az Isten?

— Mondd meg, hogyan fogod fel az Istent �s �n megmondom ki vagy, — Lelke m�ly�n ugyanis minden ember olyan, amilyen! v�gs� eszm�nye: az Istene. A h�v� ember term�szetes feladatai �s c�lkit�z�se teh�t az Isten megismer�s�re val� t�rekv�s. Min�l k�zelebb jutni Istenhez, min�l h�s�gesebb k�pet �s fogalmat alkotni l�ny�r�l Neh�z ez, de nem rem�nytelen v�llalkoz�s, Isteni seg�ts�g�re j�n az embernek. Megismer� k�pess�ggel ruh�zza fel. M�vein kereszt�l sz�l hozz�, nemcsak a k�r�l�tte fejl�d�i nagy vil�gb�l, hanem a benne bontakoz� kis vil�gb�l is. Isten megismer�s�ben �tmutat�k a m�lt nagy vall�serk�lcsi tan�t�i, els�sorban J�zus. � a mi sz�munkra „�t, igazs�g �s �let". Az � tan�t�sa �s �tmutat�sa alapj�n pr�b�ljunk felelni a h�v� ember nagy k�rd�s�re: ki, illetve milyen az Isten?

1. Az Isten szellem, l�lek, �gy tan�totta J�zus a szamarai asszonynak: „Az Isten l�lek". (J�nos ev. 4:24.)

Isten azonban nem vak er�, anyagtalan v�gzet, sors, hanem] mag�t�l val�, �ntudatos, szem�lyes szellem. � teremt, fenntart, gondvisel �s t�k�letesed�sre serkent minden l�tez�t. Hatalm�t mutatja a teremt�s, b�lcsess�g�t a term�szet t�rv�nyei �s szeretet�i az emberi tapasztalat. Isten az �tfog� nagy val�s�g, minden l�tnek gy�kere, t�rzse �s koron�ja ,,� benne �l�nk, mozgunk �s vagyunk". (Apostolok Cselekedete 17:28), � a foglalata mindannak, ami l�t �s �rt�k, � az �let �s er�, igazs�g �s szents�g, j�s�g' �s szeretet, L�te „vil�g�t, mint a nap."

Isten szellemvolt�b�l k�vetkezik, hogy �t testi szemeinkkel nem l�thatjuk �s semmif�le anyagi form�ban ki nem �br�zolhatjuk. Ez�rt tan�tja J�zus, hogy akik Istent im�dj�k, sz�ks�ges, hogy l�lekben �s igazs�gban im�dj�k.

2. Egy az Isten. L�nyeg�ben �s szem�ly�ben oszthatatlan egy�s�g. Szellemis�ge egy �s oszthatatlan.

Isten egys�g�nek megl�t�sa �s felfog�sa a hiv� ember vall�s-erk�lcsi fejl�d�s�nek legfontosabb eredm�nye. Egy az Isten: ezt tan�tja a Biblia.

Az �sz�vets�g azt tan�tja, hogy J�zus n�pe, a zsid�s�g, egy-istenh�v� volt. �s az ma is. Ezt hirdette M�zes a t�zparancsolat�ban: „�n, az �r, vagyok a te Istened, aki kihoztalak t�ged Egyip�tomnak f�ld�r�l, a szolg�lat h�z�b�l. Ne legyenek n�ked idegen Isteneid �n el�ttem", (2 M�zes 20:2—3). Az �sz�vets�gi vall�s fundamentuma Isten egys�ge: „Halld Izrael: az �r, a mi Iste�n�nk, egy �r!" (5. M�zes 6:4). Ezt tan�tott�k a pr�f�t�k is: „Te, csak Te vagy a f�ld minden orsz�gainak Istene, Te teremted a mennyet �s a f�ldet;" „�gy sz�l az �r... �n vagyok az els�, �n az utols� �s rajtam k�v�l nincsen Isten. (Ezsai�s: 37:16, 44:6). „�s az �r lesz az eg�sz f�ldnek kir�lya, e napon egy �r l�szen �s a neve is egy". (Zakari�s 14:9) „Nem egy aty�nk van-e mind�ny�junknak? Nem egy Isten teremtett-e minket? (Malaki�s 2:10.) A zsolt�rok �r�ja az �gy Istenr�l �nekel: „Mert nagy vagy Te �s csoda dolgokat m�velsz: csak te vagy Isten egyed�l". (86:10).

Az �jsz�vets�g is ilyen hat�rozotts�ggal tan�tja Isten egys�g�t. J�zusnak az egy Istenr�l val� tan�t�sa legvil�gosabban az �r�stud�val folytatott vit�j�b�l t�nik ki. „Akkor hozz�menv�n egy az �r�stud�k k�z�l.,. megk�rdez� t�le: Melyik az els� min�den parancsolatok k�z�tt?" A k�rd�s alkalmat adott J�zusnak, hogy Istenr�l vallott felfog�s�r�l �szint�n, hat�rozott form�ban nyilatkozz�k . ... „J�zus pedig felel� neki: Minden parancsolatok k�z�tt az els�: Halljad Izrael, az �r a mi Isten�nk egy �r". A vall�s els� parancsolata �s summ�ja teh�t nem a szenth�roms�g, hanem az egy Isten! Az �r�stud� helyesl�ssel fogadta J�zus fele�let�t: „J�l van, Mester, igaz�n mond�d, hogy egy Isten van, �s nincsen k�v�le m�s". (M�rk 12:29—32.) J�zus teh�t v�ltozatla�nul elfogadta az �sz�vets�g egyisten-tan�t. A „Hegyi be�sz�d", a p�ld�zatok, J�zus k�l�nb�z� megnyilatkoz�sai mind az egy Istent hirdetik. Ez az evang�liumi vall�snak, a tiszta j�zust kereszt�nys�gnek fundamentuma, meghat�roz�ja �s alapigazs�ga.

Ezt ismerte fel D�vid Ferenc: „Semmi nincsen az eg�sz de�r�k szent�r�sban, vil�gosabb, nyilv�bban val� tudom�ny, mint az egy Istenr�l val� tudom�ny, mely Istent mindenkor az �r�s a mi Urunk J�zus Krisztus szent atyj�nak mond lenni..." „... maga a szent�r�s egy Istent mond, nem h�rmast, egy Krisztust nem kett�st, egy hitet, egy kereszts�get �s egy �rvacsor�j�t, semmit nem mond kett�nek lenni."

Az egy istenhit, az �kori kereszt�ny egyh�zban fokozatosan megromlott. Az eltorzult J�zus-tiszteletb�l idegen vall�sok �s b�l�cselet hat�s�ra kialakult az egy l�nyeg�, �s h�rom szem�ly� is�tenfogalom. A 325-ben tartott niceai zsinat, Nagy Konstantin cs�sz�r seg�ts�g�vel, csak hossz�, szenved�lyes vit�k ut�n, fogadta el a szenth�roms�got. Ez a zsinati hat�rozat a J�zus tan�totta egy Isten hitnek az els� hivatalos megtagad�sa.

„Az Antikrisztus pedig ezt (t. i. az egy Isten hitet!) el nem ronthat�, — mondja D�vid Ferenc —, hanem �nmag�t�l a r�gi szofist�k �ltal t�bbet t�n hozz�, az egy Istent h�rom szem�lynek mondv�n, ki az�rt egy l�nyeg l�gyen, de megv�lasztv�n a szem�lyeket a l�nyegt�l, �s hogy a h�rom szem�ly az egy Istenben l�gyen, avagy az egy Isten a h�rom szem�lyben. �s eff�le sok foldoz�sokkal teljess�ggel elford�ttatott az apostolnak egyszer� tu�dom�nya az egy �nmag�t�l val� fels�ges Isten, a J�zus Krisztus szent Atyja, ki mind ez ideig a vil�gt�l nem igaz Istennek �t�lte�tett tenni. M�g pedig annak felette oly z�rzavarral h�lolta be mind az eg�sz szent �r�st, hogy senkit�l igaz�n meg ne �rtettess�k," (R�vid Magyar�zat, I. r. 6—14 1.)

Isten egys�ge �sszer� �s tudom�nyos igazs�g. A term�szetben �s a term�szet m�g�tt csak egy er�, elv van s m�k�dik, de nem h�rom. Az egy Isten tartja a vil�got �s az �letet oszthatatlan egys�gben. � az, aki teremt mindent �s t�rv�nyeivel seg�ti a fejl�d�s �tj�n el�re, a t�k�letesed�s, Istenorsz�ga fel�.

Isten egys�ge nem puszta elm�let, elvont �szigazs�g, hanem �letalak�t� er�, a lelki �let fejl�d�s�nek term�szetes eredm�nye, minden vall�serk�lcsi k�teless�g forr�sa. Ez a hit a j� Isten�hez v�gy�d�, vele szem�lyes kapcsolatba l�pni akar� l�lek igazs�ga, A j� Istent tisztel� �s im�d� l�lek csak e hitben tud megnyugodni.

A tan�tv�nyok arra k�rt�k J�zust, hogy tan�tsa meg �ket he�lyesen im�dkozni. „Ti az�rt �gy im�dkozzatok, — mondta J�zus —: Miaty�nk, ki vagy a mennyekben, szenteltess�k meg a Te neved; j�jj�n el a te orsz�god;... stb." Nem a szenth�roms�ghoz, hanem az egy Istenihez, a mi Aty�nkhoz tan�totta J�zus �ket im�dkozni. Ezt hirdette D�vid Ferenc is:

„Az�rt az Atyaisten szigor� parancs�ra... csak az egy Is�tent Krisztusnak Atyj�t kell seg�ts�g�l h�vni, nem pedig mag�t Krisztust, sem a Szentlelket, sem a meghalt szenteket, vagy m�s valakit Istenen, Krisztus Atyj�n k�v�l."

„Nyilv�nval� �s semmi ellentmond�st nem t�r� igazs�gnak mutatkozik ez, mert a p�tri�rk�k, a pr�f�t�k, Krisztus �s az apos�tolok, ehhez az Istenhez minden j�knak forr�s�hoz folyamodtak, csak egyed�l �t h�vt�k seg�ts�g�l �s ami j�t az emberekkel a ma�guk hivatal�ban �s szolg�lat�ban m�veltek, azt mind az � seg�t�s�g�vel �s az � adom�ny�val cselekedtek �s m�veltek."

Az unit�rius hit �s �letfelfog�s alapja Isten oszthatatlan egy�s�ge. Egy az Isten. Ezt tan�totta J�zus. Ez a mi hitvall�sunk; ez az �let�nk meghat�roz�ja, t�k�letesed�s�nk ind�t�oka �s c�lja. 3. Isten gondvisel� Atya. Isten a v�gtelen szellem mint sze�ret� Atya l�p k�zel hozz�nk �s v�lik sz�munkra felfoghat� szem�lyes val�s�gg�. Ez a legr�videbb �t Isten fel�. Ez �ltal l�p�nk Istennel k�zvetlen, szem�lyes kapcsolatba �s �rezz�k meg, hogy mi az � gyermekei vagyunk. �gy lesz � a mi oltalmunk �s er�nk, akihez gyermeki bizalommal im�dkozunk s k�rj�k seg�ts�g�t, �let�nk napf�nyes �s s�t�t �r�iban.

Az Istennek „Atya"-k�nt val� felfog�s�t J�zusnak k�sz�nhet�j�k. J�zus el�tt az emberek Istent a vil�ggal �s az emberrel nem sokat t�r�d�, elfogult, r�szrehajl� kir�lynak, szigor� b�r�nak, f�lelmetes �rnak fogt�k fel. J�zus �j �rtelmet adott az istenfogalomnak, � volt az els� a vall�sok t�rt�net�ben, aki hat�rozottan tan�totta, hogy Isten gondvisel� Atya �s ezt az igazs�got evang�lium�nak k�zponti tan�t�s�v� tette. Term�szetesen � nem az �r�stud�k, vagy filoz�fusok nyelv�n besz�lt Istenr�l. J�zus gyermeki bizalommal k�zeledett Istenhez s k�zvetlen, csal�dias szellemben, de m�ly erk�lcsi jelent�ssel „Aty�"-nak nevezte. Oly egy-szer�en �s meghat�an besz�l Istenr�l, mint mennyei Aty�r�l, ahogy senki m�s, sem el�tte, sem ut�na nem tette. Minden szav�b�l kisug�rzott m�ly hite, melyben. Istent Atyj�nak tudta �s �rezte. Ez a hit fakasztotta fel sz�v�ben a legszebb im�ds�got: „Mi Aty�nk, ki vagy a mennyekben ..." „Aty�m": ez volt az els� �s utols� sz� ajk�n, melyr�l Luk�cs evang�lium tud�s�t.

J�zus a vall�s l�nyeg�t Isten atyas�g�ban fejezte ki. Isten mennyei Aty�nk. J�s�g �s szeretet. Jobban szeret: minket, mint sz�leink. Mindenki elhagyhat, mindenki ellen�nk fordulhat, de � sohasem hagy el. Isten vel�nk van mindig, mert az � gyerme�kei vagyunk, � visel gondot re�nk. � vez�rli �let�nket a t�k�le�tesed�s �tj�n el�re, Istenorsz�ga fel�. � jutalmaz, ha j�k vagyunk; b�ntet, hogyha rosszak voltunk, de csak az�rt, hogy megjavul�junk s j�v�ben jobbak legy�nk: boldog emberek, az � igaz gyer�mekei �s munkat�rsai.

Isten atyas�g�b�l k�vetkezik:

Szeretete. Ez az Isten legl�nyegesebb tulajdons�ga. Az �j�sz�vets�g egyenesen Isten l�nyeg�nek mondja: „Az Isten szeretet; �s aki a szeretetben marad, az Istenben marad, �s az Isten is 6 benne" (1. J�nos 4:16.)

Isten egyform�n szeret minket, szem�lyv�logat�s n�lk�l, mert � gondvisel� Aty�nk. Az ember felelete is csak a szeretet lehet, mert Isten gyermeke. Mi ann�l ink�bb szeretj�k Aty�nkat, mivel � el�sz�r szeretett minket. Mint f�ldi aty�val a v�rk�z�ss�g, �gy a mennyei Aty�val a szeretet-k�z�ss�g kapcsol �ssze. Szeretet �ltal �rintkezhet�nk Istennel �s l�phet�nk vele t�k�letes k�z�s�s�gbe. Az �sz�vets�gben a J�hv� haragj�t�l �s b�ntet�s�t�l val� f�lelem �szt�nzi az embert a hozz� val� ragaszkod�sra. J�zus tan�t�sa szerint a gyermeki szeretet vezet a gondvisel� Aty�hoz �s teremt vele �let- �s munkak�z�ss�get.

Isten szeretete �sszhangban van igazs�goss�g�val. Isten igaz�s�goss�g�t a szeretet ir�ny�tja, s v�ltoztatja �t jav�t� �s nevel� igazs�goss�gg�, mivel � a mi Aty�nk.

Isten gondvisel� szeretet. Nagyban �s kicsinyben, egyesekben �s az eg�szben gondj�t viseli a vil�gnak. Isten b�lcsess�ggel, hatalommal �s j�s�ggal, korm�nyozza a vil�g �let�t s �gy ir�ny�tja, hogy c�lj�t el�rje. Ez a c�l pedig nem m�s, mint az aka�rata szerinti �sszhangos �let. Olyan �let, melyben Isten fia, mun�kat�rsa lesz az ember �s Istenorsz�ga a f�ld. Ez a gondvisel� szeretet Isten munkat�rsak�nt vonja be az embert a gondvisel�s munk�j�ba. A j� Isten szabad tev�kenys�gre �s tev�keny sza�bads�gra k�szteti az embert a vil�g s az � saj�t �lete foly�s�val szemben. Isten atyai gondvisel�se feleslegess� teszi az ember oktalan aggodalmaskod�s�t." Ne aggodalmaskodjatok, — tan�tja J�zus, — a ti �ltetek 'el�l, mit egyetek �s mit igyatok, sem a ti testetek fel�l, mibe �lt�zk�djetek. Avagy nem t�bb-e az �let. hogynem az eledel �s a test, hogynem az �lt�zet?... Ne aggodal�maskodjatok teh�t,.. Mert j�l tudja a ti mennyet Aty�tok, hogy mindezekre sz�ks�getek van. Hanem keress�tek el�sz�r Istennek orsz�g�t, �s az � igazs�g�t, �s ezek mind megadatnak nektek." (M�t� 6:25—33.)

Isten megbocs�t� szeretet. Atyai szeretettel figyeli gyerme�kei �let�t. �vja a rosszt�l. Er�s�ti a gyeng�ket a k�s�rt�ssel szem�ben. �bren tartja benn�k a j�s�g, az emberi m�lt�s�g �s a nagyrahivatotts�g gondolat�t. T�mogatja a megt�r�ket �s el�seg�ti megjavul�sukat. Isten �gy �rvend a megt�r� b�n�s gyermek�nek, mint a p�sztor a megker�lt juh�nak, az �zvegy asszony a meg�tal�lt drahm�nak, �s az �desapa a megjavult t�kozl� fi�nak. Is�ten megbocs�t az elt�vedt, de hozz� visszat�r� gyermekeinek s kebl�re fogadja �ket. Mert � szeret�, megbocs�t� Atya.

Egyetemess�ge

Isten a vil�gnak �s az eg�sz emberis�gnek: pog�nynak �s ke�reszt�nynek, h�v�nek �s hitetlennek, j�nak �s rossznak egyar�nt gondvisel� Atyja. Isten atyai tulajdons�ga kiterjed �s �rv�nyes minden emberre. � egyform�n szereti az embereket �ll�suk, nemzetis�g�k, �llapotuk �s jellem�kt�l f�ggetlen�l. Neki nincsenek v�lasztottai �s nem r�szrehajl�, aki egyik gyermek�ben t�bb sze�retetrem�lt�s�got l�tva annak kedvez, a t�bbiek rov�s�ra, � min�den gyermek�nek egyform�n szeret� Atyja.

„J�l eml�kszem, mennyire meg�t�dtem egy misszion�rius el��ad�sa olvas�sakor, — �rja Channing Vilmos --, amelyben a sz�nok felsz�ml�lta a pog�ny vil�g azon milli�it, akik a gy�l�s n�h�ny �r�ja alatt meghalnak; �s k�rte hallgat�it, hogy gondolatban figyeljenek azok ord�t�s�ra, amint pokolra sz�llnak... De mik�nt hiheti egy �pesz� ember, hogy az emberi nemnek hasonl�thatat�lanul nagyobb r�sze elhagyatik Istent�l! Ha a kereszt�nys�g va�l�ban ilyennek mutatja az Isten jellem�t, b�tran k�rdezhetj�k: Min� joguk van ilyen vall�st tartani, vagy terjeszteni? Mert ta�l�lhat�-e a pog�nys�g minden hamis istenei k�zt csak egy is igazs�gtalanabb �s kegyetlenebb az oly Istens�gn�l, akit egy ily rendszer ny�jt tisztelet�nk t�rgy�ul? De a kereszt�ny vall�s se�hol sem tan�tja ezt a sz�rny� hitet, S m�g ink�bb egyetlen em�ber sem hisz, vagy hihet egy ilyen ijeszt� tant a maga sz�v�ben. Az emberek ezt szavakban kifejezhetik, de az emberi term�szet tiltja ahhoz bels� megegyez�st adni... Az emberi sz�v sokkal jobb tan�t�, mint a teol�gia ezen s�t�t rendszerei. Titkos m�ly�s�g�ben hiszen, amit tal�n nem mer szavakba foglalni, Isten r�szrehajlatlan, igazs�gos, egyetemes �s atyai szeretet�ben." (A t�k�letes �let 38. 1.)

Az embernek Istennel val� szem�lyes kapcsolata.

Isten atyas�ga jogot ad az embernek, hogy szabadon �s k�z�vetlen�l forduljon mennyei Atyj�hoz s vele szem�lyes kapcsola�tot teremtsen. Mint gyermek �desapj�hoz, �gy fordulhat az em�ber is gondvisel� Atyj�hoz. Az �sz�vets�gben J�hv� megk�zel�t�hetetlen fens�gben emelkedik a teremtett vil�g �s saj�t n�pe f�l�. Vil�gf�l�tti hatalom, olyan mint egy keleti k�ny�r, akihez ha�land� f�ldi ember, k�zvetlen�l nem k�zel�thet, hanem csak k�z�vet�t� szem�lyek �s �ldozati cselekm�nyek �ltal, meghat�rozott helyen �s id�ben. J�hv� nev�t m�g a f�pap is csak �vente egy�szer a templomban ejthette ki. J�zus eloszlatta ezt a t�ves felfog�st. Felvil�gos�totta az embereket, hogy Isten nem f�lelmet gerjeszt� hatalom, hanem gondvisel� Atya. Maga a megtestes�lt j�s�g �s szeretet. A gondvisel� Aty�val minden ember f�lelem n�l�k�l, szem�lyesen, k�zvet�t� n�lk�l �rintkezhetik, �gy mint gyer�mek sz�leivel. Az igazi im�d�k l�lekben �s igazs�gban b�rhol �s b�rmikor im�dhatj�k az Aty�t. Az Istennel val� szem�lyes kap�csolat lehet�v� teszi, hogy az ember gondvisel� Atyj�t szeresse... eg�sz l�ny�vel, fenntart�s n�lk�li teljes szeretettel �s akarata szerint �p�tse a f�ld�n Istenorsz�g�t. J�zus nagy �rdeme, hogy kiv�vta az ember vall�serk�lcsi f�ggetlens�g�t; elh�r�totta az Isten �s ember k�zvetlen, szem�lyes �rintkez�s�t akad�lyoz� t�nye�z�ket.

Testv�ris�g �s istenfi�s�g.

Testv�rek vagyunk, egy Aty�nk gyermekei. Egyek vagyunk eredetben, term�szetben, rendeltet�sben �s a j� Istennel val� gyermeki kapcsolat ki�p�t�s�nek lehet�s�g�ben. Az egym�s ir�nti magatart�sunk meghat�roz�ja a tiszta testv�ri szeretet Ez a szeretet abb�l a felismer�sb�l fakad, hogy Isten mindny�junk Atyja �s nek�nk k�teless�g�nk e viszonynak megfelel�en �lni. J�zus a testv�ri szeretetnek olyan egyetemes alkalmaz�s�t tan�totta, mint amilyennek � az Isten szeretet�t tapasztalta, „�n pedig azt mondom nektek: Szeress�tek ellens�geiteket, �ld�j�tok azokat, akik titeket �tkoznak, j�t tegyetek azokkal, akik titeket gy�l�lnek �s im�dkozzatok azok�rt, akik h�borgatnak �s kergetnek titeket. Hogy legyetek a ti mennyei Aty�toknak fiai, aki felhozza az � napj�t mind a gonoszokra, mind a j�kra, �s es�t �d mind az igazaknak, mind a hamisaknak." (M�t� ev. 5:44—45.)

Az emberek megbecs�l�se �s testv�ri szeretete az Isten ir�nti tiszteletnek kifejez�se. Akkor mondhatjuk magunkat Isten gyermekeinek, ha lelk�nkbe fogadjuk mindazokat, akik Hozz� tartoznak: az embereket. �gy lesz a testv�ri szeretet vall�sos�s�gunk fokm�r�je: „Ha azt mondja valaki, hogy: Szeretem az Istent, �s gy�l�li a maga atyjafi�t, hazug az: mert aki nem szereti a maga atyjafi�t, akit l�t, hogyan szeretheti az Istent, akit nem l�t? Az a parancsolatunk is van � t�le, hogy aki sze�reti az Istent, szeresse a maga atyjafi�t is." (1. J�nos 4:20—21. v.)

A testv�ri szeretet term�szetesen kiterjed a b�n�s�kre is. Isten azt k�v�nja, hogy Hozz� hasonl�an mutassunk mi is k�ny�r�letet a b�n�s ir�nt �s seg�ts�k el� megjavul�s�t.

A j� Isten minden gyermek�t, sz�let�s�n�l fogva, istenfi��s�gra h�vta el. „Legyetek az�rt ti t�k�letesek, mik�nt a ti mennyei Aty�tok t�k�letes" (M�t� ev. 5:48. v.) A t�k�letess�g nem idegen sz�munkra. A teremt� Isten mesterjegye benn�nk. Itt �l lelk�nkben mint t�k�letesed�si v�gy, mint n�veked�sre �s fejl�d�sre serkent� er�. A t�k�letess�g, mint �letc�l, azt jelenti, hogy amint az emberi szervezet a fejl�d�s folyam�n elhagyta az alacsonyabb �letforma jeleit, �gy az ember is �lland�an t�rekedj�k fejl�dni, �rlel�dni �s n�vekedni. Az Istent�l kapott er�k �s tehets�gek kibontakoztat�s�val s jellemm� �p�t�s�vel t�rekedj�k Isten t�rv�nyei szerint �lni �s belehelyezkedni azokba az emberi k�z�ss�gekbe, melyeknek keretei k�z�tt az Isten akarata szerinti �let kibontakozhatik. �gy lesz�nk mi emberek Isten fiai �s munkat�rsai, orsz�ga �p�t�s�ben.

Ki, illetve milyen teh�t az Isten ?

Az Isten szellem, l�lek. Egy �s oszthatatlan. Mindny�junk gond�visel� Atyja. A mindens�g Istene �s m�gis az �n Aty�m. Aty�m � �s er�m, csak �ltala boldogulok, � eg�sz�ti ki el�gtelens�ge�met. S mind a f�ldi, mind az �r�k�letben � seg�t nyugodt sz�v�vel �s b�kess�gben �lni. Ez a J�zus evang�lium�b�l vett fele�letem. Ez az alapja unit�rius hit- �s �letfelfog�somnak. E hit�ben �lek �s dolgozom gondvisel� Aty�m t�rv�nyeinek megval�s�t�s��rt. Hogy legyen „dics�s�g a magass�gban az Istennek, �s a f�ld�n b�kess�g; az emberek k�zt j�akarat." Ez�rt v�llalom J�zus k�t parancsolat�t �letem legszentebb k�teless�g��l: „Az �r, a mi Isten�nk egy �r. Szeresd az�rt az Urat, a te Istenedet teljes sz�vedb�l, teljes lelkedb�l �s teljes elm�db�l �s teljes er�db�l … Szeresd felebar�todat, mint magadat.” (M�rk 12:29-31).

Megjelent az 1958-as Unit�rius Napt�r 98-106 oldalain.




Serz�i jog Unitárius Portál
Minden jog fenntartva.


Kateg�ria: Teol�gia
Cimk�k: Semmi
K�nyvjelz�: Share/Save/Bookmark

[ Vissza ]



______________________________________________________________________________________________________________

Virtu�lis Unit�rius K�z�ss�g UniGy�r�je
[ El�z� | Gy�r� f�oldala | Feliratkoz�s | V�letlenszer� oldal | K�vetkez� ]


 

Unitárius Háló
(VUK)

Unitárius
Keres�

Unitárius
Képtár

Unitárius
Linktár

Unitárius
Média

Unitárius
Napló

Unitárius
Naptár

Unitárius
Társalgó

UniPédia


freestat.hu


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek és hozzászólások szerz�ik tulajdonai, minden más tartalom: © 2002-2010 Magyarországi Unitárius Egyházé.

googlePR.hu - ingyenes PageRank


Weboldalunk hírei a backend.php és az ultramode.txt fájlokkal is elérhet�ek.
**

You can syndicate our news using the file backend.php

Distributed by Raven PHP Scripts
New code written and maintained by the RavenNuke™ TEAM


(Original PHP-Nuke Code Copyright © 2004 by Francisco Burzi)
oldal gener�l�sa: 0.41 m�sodperc


:: fisubsilver shadow phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by coldblooded (www.nukemods.com) ::

按揭計算機| 買樓| 上車盤| 搵樓| 屋苑| 樓盤| 地產| 租樓| 租盤| 二手樓| 新盤| 一手樓| 豪宅| 校網| 放盤| 樓價| 成交| 居屋| 貝沙灣| 美孚新邨| 嘉湖山莊| 太古城| 日出康城| 九龍站 | 沙田第一城| 西半山 樓盤| 樓市走勢| 青衣| 西貢 樓盤| 荃灣 樓盤| Grand Austin出售的樓盤

推荐一个卖雪茄的网站| 雪茄网购| 雪茄哪里买| 雪茄| 哈瓦那雪茄| 雪茄网| 雪茄专卖| 雪茄价格| 雪茄烟网购| 雪茄专卖网| 雪茄专卖店| 网上哪里可以买雪茄| 买雪茄去哪个网站| 雪茄怎么抽| 雪茄烟| 雪茄吧| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 大卫杜夫雪茄| 保利华雪茄| 古巴雪茄品牌| 古巴雪茄价格| 古巴雪茄| 古巴雪茄多少钱一只| 古巴雪茄专卖网| 烟斗烟丝| 烟丝| 小雪茄| 金特罗雪茄| 帕特加斯d4 | 蒙特雪茄| 罗密欧朱丽叶雪茄|

噴畫| banner| banner 價錢| Backdrop| Backdrop 價錢| 易拉架| 易拉架 價錢| 橫額| 印刷| 橫額印刷| 印刷 報價| 貼紙| 貼紙印刷| 宣傳單張| 宣傳單張印刷| 展覽攤位| 書刊 印刷| Bannershop| Ebanner| Eprint| 印刷 黃店| 印刷公司| 咭片| 海報| 攤位| pvc板| 易拉架設計| 海報印刷| 展板| 禮封| 易拉架尺寸| foamboard| pvc| printer| label| print shop| poster| business card| postcard| print services| printing company| name card| hk print| hong kong printing| Leaflet| Printing|

邮件营销| Spread| Email Marketing 電郵推廣|

wms| vending machine| barcode scanner| QR code scanner| SME IT| it solution| rfid tag| rfid| rfid reader| it outsourcing| printing labels| IRLS| IT Support| system integration| software development| inventory management system| label printing| digital labelling| barcode label| Self Service Kiosk| Kiosk| Voice Picking|

Luxury Travel| Six Senses Travel| Six Senses Zighy Bay| Vietnam Travel| Morocco Travel| Park Hyatt| Peninsula| Automatic Label Applicator| 度身訂造 旅遊| 峴港 旅遊| 芽莊 旅遊| 北海道旅遊| 越南旅遊| 杜拜旅遊| 摩洛哥旅遊| 六善| KLook| Travel 旅遊| 旅行| KUONI 勝景遊| 郵輪| Luxury| Aman| Silversea| Luxury Cruises| Six Senses| 峴港| 芽莊| Abu Dhabi| Private Tours| AmanTokyo| Amanyangyun| Cuba Private Tours| 古巴私人包團| Jetour| Amanemu| 定制旅游| 高端旅游| Luxury Travel Agency Hong Kong| 銀 海 郵輪| Tailor Made Travel| Tailor Made Trips| 豪華 旅遊|

Tomtop| Andoer| LEMFO| Anet A8| Xiaomi Roborock S50| Xiaomi M365 Scooter| MXQ PRO| MJX Bugs 5W| Hohem Isteady Pro| Hubsan H501s X4| Anet A6| Dobby Drone| ILIFE V7s| Creality Ender-3| Hubsan H501s| Hohem Gimbal| Trumpy Bear| Amazfit Bip| Hubsan H501s| Vernee T3 Pro| DJI Mavic Air| Anet A8 3d Printer Review| Populele| SONOFF| Homekit| JJPRO X5| LEMFO LEM7| Anet| Koogeek| Hubsan Drone| Wltoys| Feiyu| Zeblaze| Lixada|

electric bike| best electric bike| electric bikes for adults| e bike| pedal assist bike| electric bikes for sale| electric bike shop| electric tricycle| folding electric bike| mid drive electric bike| electric bike review| electric fat bike| fat tire electric bike| electric bicycle|