Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Unit�rius Port�l


Magyar     Unit�rius     Egyh�z

Unit�rius Port�l

A   hit   Isten   aj�nd�ka

•   F�oldal  •  Szem�lyes adatok  •  Rovatok  •  H�rk�ld�s  •  F�rum  •  Hirdet�sek (Keres-k�n�l)  •
A F�oldalon
Unit�rius port�l
icon_home.gif Honlapok
tree-T.gif F�oldal
tree-T.gif Aj�nlj minket!
tree-T.gif GYIK
tree-T.gif Kapcsolat
tree-T.gif Keres�s
som_downloads.gif H�rek
tree-T.gif H�rek
tree-T.gif H�rek arch�vuma
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-L.gif Rovatok
icon_forums.gif K�z�ss�g
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif Szem�lyes �zenetek
tree-T.gif Tagok list�ja
tree-T.gif Unit�rius lista arch�v
tree-L.gif Unit�rius lista feliratkoz�s
icon_poll.gif Statisztik�k
tree-T.gif Statisztik�k
tree-T.gif Szavaz�sok
tree-L.gif Toplist�k
som_themes.gif Sz�rakoz�s
tree-T.gif Adom�k
tree-T.gif Egyh�zi anekdot�k
tree-T.gif Gondolatok �s mond�sok
tree-T.gif N�pi hiedelmek
tree-T.gif N�vkital�l�, c�merkirak�
tree-T.gif T�rt�netek Brassai S�muelr�l
tree-L.gif Unit�rius Teszt
icon_community.gif Tagok
tree-T.gif Napl�k
tree-L.gif Szem�lyes adatok
icon_connect.gif Web
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-L.gif Linkek

icon_news.gif Port�l tartalma
tree-T.gif C�m szerint
tree-T.gif Kateg�ria szerint
tree-T.gif Szerz� szerint
tree-L.gif Tartalom

icon_members.gif Felhaszn�l� egy�ttm�k�d�se
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-T.gif Linkek

icon_topics.gif 300 �v 1568-1868
petitrond.gif Le�r�s, �dv�zl�sek
icon_topics.gif 400 �v 1568-1968
petitrond.gif A k�nyv
icon_topics.gif 440 �v 1568-2008
petitrond.gif Vide�

icon_topics.gif Apologetika
icon1.png Unit�riusok - ismertet�
icon1.png Az unit�rizmus
icon1.png "Szabadelv�s�g"
icon1.png Dogma n�lk�li kereszt�nys�g?
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Biblia �s tanulm�nyok
icon4.png K�roli Biblia
icon4.png Biblia magyar�zat
icon4.png Tam�s evang�liuma
icon4.png Apokrif iratok
icon4.png TOV�BB ...
favicon.ico D�vid Ferenc
icon5.png 1510(20)-1579
icon5.png 400 �ves �nneps�g 1910-ben
icon5.png D�vid Ferenc biblicizmusa
icon5.png Bal�zs Mih�ly: D�vid Ferenc �let�tja
icon_topics.gif Egyebek
admin.png H�sv�ti szok�sok
admin.png Passi�
admin.png Temet�si szok�sok
admin.png A harang
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Egyh�zi besz�dek
icon2.png Alkalmi besz�dek
icon2.png �ltal�nos besz�dek
icon2.png �nnepi besz�dek
icon2.png Gell�rd Imre besz�dek
icon2.png Kelemen Mikl�s besz�dek
icon2.png Csif� Salamon besz�dek
icon2.png Pap Gy. L�szl� pr�dik�ci�k
icon2.png Besz�dgy�jtem�nyek
icon_topics.gif Egyh�zt�rt�nelem
bullet2.gif D�vid Ferenc el�t�l�se �s m�rt�rhal�la
bullet2.gif Egyh�zt�rt�net spanyol nyelven
bullet2.gif A Magyarorsz�gi Unit�rius Egyh�z t�rt�nete a mai Magyarorsz�g ter�let�n
bullet2.gif �tjelz� �vsz�mok az Unit�rius Egyh�z m�ltj�b�l
bullet2.gif Adorj�ni Rudolf: utols� p�rci�lis
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �letrajz
admin.png Bart�k B�la �letrajza
admin.png Berde M�zes
admin.png Brassai S�muel, 1797. j�nius 16 - 1897. j�nius 24.
admin.png D�vid Ferenc
admin.png Perczeln� Kozma Fl�ra
admin.png Szentkatolnai B�lint G�bor
admin.png Iv�n L�szl�
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Erk�lcstan
icon5.png Bal�zs Ferenc vall�sa
icon5.png Arany ABC
icon5.png Szab�lyok
icon5.png Hittan-Erk�lcstan
icon5.png J�zus erk�lcsi tan�t�sa
icon5.png V�laszd az �letet!
icon_topics.gif Esem�nyek
icon3.png Unit�riusok II. magyarorsz�gi tal�lkoz�ja
icon3.png Gell�rd Imre konferencia 2005. augusztus 26-�n
icon3.png Kelemen Mikl�s 80. sz�let�snapja
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Essz�k
icon1.png Bal�zs Ferenc
icon1.png Mi az, hogy unit�rius?
icon1.png Vall�sunknak a mai eszm�khez val� viszonya
icon1.png Sz�sz Ferenc: "�n Istenem"
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif H�rek
icon4.png Szejk�n elhangzott besz�dek
icon4.png Erd�lyi kir�ndul�s
icon4.png Ny�ri t�bor Magyark�ton
icon4.png Alf�ldi b�cs� F�zesgyarmaton
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Hitelvek
icon2.png Bal�zs F. hitvall�sa
icon2.png Hiszek Egy Istenben
icon2.png Hit �s vall�s
icon2.png Mit hisznek az unit�riusok?
icon2.png Online kis hittan
icon2.png Az Unit�rius Egyh�z hitelvei
icon2.png Unit�rius �sv�ny
icon2.png Az unit�rius vall�s alapelvei
icon2.png Az unitarizmus l�nyege
icon2.png Vallok a hitemr�l
icon_topics.gif Hitoktat�s
icon1.png Bibliai t�rt�netek
icon1.png Egyh�zt�rt�nelem
icon1.png �nekek
icon1.png Versek
icon1.png Im�ds�gok
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Homiletika
icon5.png Az istentisztelet alkot� elemei
icon5.png Az �rvacsorai �genda
icon5.png Az im�ds�g
icon5.png A pr�dik�ci� id�szer�s�ge
icon5.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Im�ds�gok
icon3.png �ld�sok
icon3.png Imak�nyv
icon3.png Unit�rius im�ds�gok
icon3.png Verses im�ds�gok kis gyermekek sz�m�ra
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Irodalom
icon1.png Bal�zs Ferenc mes�k
icon1.png D�vid Ferenc Brevi�rium
icon1.png Gesta Unitariorum
icon1.png K�z�rthet� Evang�lium
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif J�zus tanulm�nyok
icon4.png A jelenkor J�zusa
icon4.png J�zus emberarca
icon4.png J�zus evang�liuma a mai vil�gban
icon4.png J�zus gy�gy�t�sai
icon4.png J�zus t�rt�neti alakja �s annak ismerete
icon4.png Ki volt J�zus?
icon_topics.gif Katek�zis
icon2.png Unit�rius K�t�
icon2.png Konfirm�ci�
icon2.png Dr.Rezi Elek: Hit �s erk�lcstan
icon2.png K�t� t�bb nyelven
icon_camera.gif K�pt�r
bullet2.gif D�va-v�ri sikl�
bullet2.gif Eml�kt�bl�k
bullet2.gif Halottak-napi koszor�z�s
icon_topics.gif Liturgia
icon5.png Az EUE istentiszteleti �s szertart�si rend
icon5.png A MUE istentiszteleti �s szertart�srendje
icon5.png Az Unit�rius Egyh�z istentisztelete �s szertart�sai
icon_camera.gif M�dia
petitrond.gif M�sorok 2009-ben
petitrond.gif M�sorok 2008-ban
petitrond.gif M�sorok 2007-ben
icon_topics.gif �kumenicit�s
icon3.png Az unit�rizmus hivat�sa a j�v�ben
icon3.png A ma �n holnap unitarizmus�r�l
icon_topics.gif T�j�koztat�k
icon1.png Fogalomt�r
icon1.png Sim�n Domokos: A csiksomly�i b�cs� eredet�r�l
icon1.png Szab� Gyula: Csiksomly�i b�cs�: m�g t�bb toleranci�val
icon1.png Mohay Tam�s: Egy �nnep alapjai: csiksomly�i b�cs�
icon1.png Dr. Szab� �rp�d: Mindenben szeretet
icon1.png dr. Czire Szabolcs: V�ge a reverz�lisnak?!
icon_topics.gif Tanulm�nyok
icon4.png Ami �r�kk�val� D�vid Ferenc �letm�v�ben
icon4.png D�vid Ferenc �s az unit�rius vall�s
icon4.png Egyseg�nk a k�l�nb�z�s�gben
icon4.png A nyilv�nval� Isten
icon4.png Tudom�ny �s vall�s
icon4.png Vall�sunkr�l – r�viden
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Teol�gia
icon2.png Bal�zs Ferenc teol�gi�ja
icon2.png D�vid Ferenc teol�gi�ja
icon2.png Hiszek egy Istenben
icon2.png J�zus Istenfogalma
icon2.png R�vid Magyar�zat
icon2.png TOV�BB ...
icon_topics.gif T�rt�nelem
bullet2.gif Az unit�rius egyh�z a magyar t�rt�nelemben
bullet2.gif Unit�rius vall�s��rt b�rt�nben volt Erzs�bet, angol kir�lyn� �sanyja.
bullet2.gif 1956 erd�lyi m�rt�rjai
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �nnepek, szertart�sok
icon5.png Kar�csony, �j�v
icon5.png H�sv�t
icon5.png P�nk�sd
icon5.png �szi h�laad�s
icon5.png Szertart�sok

icon_topics.gif Videofelv�telek
icon1.png M�rk� Laci videofelv�telei
icon1.png Unit�rius videofelv�telek
icon1.png Knut Heidelberg
icon1.png Gy�jtem�ny
icon1.png Google vide�k
icon1.png MTV vide� arch�vuma
icon1.png Duna Tv vide� arch�vuma

icon_topics.gif Foly�iratok
bullet2.gif 2009. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif 2008. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif 2007. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif Arch�vum

icon_topics.gif �n�ll� szakaszok
tree-T.gif De falsa et vera
tree-T.gif Egy az Isten
tree-T.gif Online kis hittan
tree-T.gif Unit�rius tud�s-t�r
tree-L.gif Unit�rius Panteon
UniKeres�
Unit�rius Webhelyek Keres�g�p
�S keres�s
VAGY keres�s
Kifejez�s keres�se
Mutass ennyit egy oldalon.
�prilis 23, 2006 05:57 CDT

R�vid magyar�zat

D�vid Ferenc, 1567

Szerz�: . 1182 Olvas�s
  Oldal nyomtat�sa   PDF-be ment�s   K�ld�s bar�tnak


R�VID MAGYAR�ZAT

MIK�PPEN AZ ANTIKRISZTUS AZ IGAZ ISTENR�L

VAL� TUDOM�NYT MEGHOM�LYOS�TOTTA, �S

AZ KRISZTUS AZ � H�VEINEK �LTALA TAN�TV�N

MINKET, MIK�PPEN �P�TETTE MEG, AZ � MENY�NYEI

SZENT ATYJ�R�L �S �NMAG�R�L �S A

SZENTL�LEKR�L BIZONYOS �RTELMET ADV�N

EL�NKBEN.

IRTA

D�VID FERENC




PSALM. 51. A TE B�LCSES�GEDNEK TITKAIT

JELENTETTED MEG MINEK�NK.

EXPRESSUM ALBAE JULIAE

PER TYPOGRAPHUM REGIUM RAPHAELEM HOFFHALTERUM.

ANNO CHRISTI 1567.

AZ EREDETI KIAD�S FAC-SIMIL�J�VEL

KOLOZSV�R, 1910



TARTALOMJEGYZ�K:

R�VID MAGYAR�ZAT mai helyes�r�ssal.

�t�rta: P�lfi M�rton

1. Hat sor vers J�nos Zsigmond c�mer�re 2.o.

2. El�lj�r� besz�d 2.o.

3. Els� r�sz 4.o.

4. M�sodik r�sz 13.o.

5. Harmadik r�sz 23.o.

a) Vall�st�tel 23.o.

b) Els� pr�dik�ci� 25.o.

c) M�sodik pr�dik�ci� 29.o.

d) Harmadik pr�dik�ci� 32.o.

6. Utols� r�sz 35.o.

7. (Toldal�k) Az ellenkez�knek egyik er�ss�g�re val� felelet 42.o.

Jegyzetek, P�lfi M�rton 44.o.





HAT SOR VERS

FELS�GES FEJEDELM�NKNEK �S URUNKNAK II. J�NOSNAK. MAGYAR�ORSZ�G, DALMATIA, HORV�TORSZ�G STB. ISTEN KEGYELM�B�L V��LASZTOTT KIR�LY�NAK C�MER�RE.

Itt J�nos Zsigmond fejedelm�nk c�mere l�tszik,

F�ny�n f�nyre der�l dr�ga haz�nk ege is.

Farkas, oroszl�n, hold, s�rk�ny, egyszarv�, kereszt, sas

H�rneves �si csal�d c�mere d�szei mind.

Fent a magyar-lengyel koron�nak f�nye ragyog le

V�n Duna, Dr�va, Tisza s Sz�va v�z �rjaira.

(Ford.: P�lfi M.)





EL�LJ�R� BESZ�D

Istennek kegyelmess�g�t �s b�lcsess�g�t az Krisztus �ltal k�v�nunk(1) minden h�veknek.

Az Istennek templom�nak(2) �p�letire(3) legel�szer egy��gy�k�ppen(6) �s r�videden(7) akartuk megmutatni, mik�ppen a pokolbeli �rd�g az Antikrisztus �ltal meghom�lyos�totta az Istennek igaz tudom�ny�t �s lassan-lassan mik�ppen v�tt er�t �s �p�tetet.(8) M�sodszor mik�ppen rontatott meg �s romatik naponk�nt az � sz�j�nak lelk�nek(4) �ltala. Har�madszor meg akartuk mutatni, melyik l�gyen az igaz Atya Istenr�l �s ennek(10) az � fi�r�l, a J�zus Krisztusr�l �s a megszentel� l�lekr�l val� igaz tudom�ny, mely az pr�f�t�knak �r�sokban kiadattatott,(11) hogy megesmerv�n az Istennek ig�inek tisztas�g�t, az Antikrisztusnak b�lyeg�t, aty�mfia kereszty�n,(12) levethessed �s az te Krisztusodat �s annak az � �g�it(13) k�vethessed �s b�cs�lhessed.(14) Negyed�szer az tan�t�knak ilyen visszavony�sokban(15) lehetetlen, hogy sokoknak(16) sz�vek(17)meg ne szomor�ttass�k, meg akartuk mutatni, mih�z tartsa az kereszty�n ember �nnet mag�t(18) �s mik�ppen az idvess�gnek ut�n(19) b�tron(20) j�r�hasson �s az Istennek igazs�ga fel�l �t�letet(21) tehessen.

�rtj�k, hogy sokan szidalmaznak �s mi fel�l�nk k��l�mbet(22) magyar�znak, de az �r Isten l�gyen �t�l� b�r� mi k�zt�nk �s a mi v�dol�ink k�z�tt. Rem�nylj�k(23) pedig, hogy az h�vek meg�rtv�n az mi vall�sunknak igaz�s�g�t, jobb �t�letet tesznek mi fel�l�nk. �

Mi bizony�ra h�l�kat adunk az Istenek, ki minket 1. naponk�nt az emberi v�leked�sekt�l megszabad�t �s az � fi�nak, az Krisztusnak orsz�g�ba b�viszen, �s a mi ke�gyelmes fejedelm�nknek sz�rnya alatt az pokolbeli �rd�g�nek �s minden kegyetleneknek d�h�ss�ge(24) ellen meg�tal�maz.(25) K�ny�rg�nk az�rt az Atya Istennek az J�zus Krisz�tus �ltal, hogy ezt az � kegyelmess�g�t mibenn�nk na�ponk�nt meg�regb�tse �s az mi fejedelm�nket mind test�ben s mind l�lekben meg�ldja �s meger�s�tse, hogy az � dics�s�ges kir�ly�nak,(26) az J�zus Krisztusnak orsz�ga az � birodalm�ban �p�lj�n �s az v�lasztottaknak lehessen igaz �r�mek.(27)

Az mi lelkiesmeret�nknek az � bizonys�ga vigasztal minket, hogy az mi ellens�gink �nragokban megsz�gye�n�lnek, holott nem Istennek ig�ivel, hanem szidalommal vet�lkednek vel�nk �s oly dolgokat hintegetnek fel�l�nk, kiket m�g �lmunkban sem l�ttunk, nemhogy tan�tottunk volna, tudniillik, hogy az asszony�llatoknak Lelke nem volna,(28) m�sodszor, hogy az Isten legyen(28) a b�nnek oka, harmadszor hogy szabad legyen egy embernek t�bb feles�g�nek lenni egyn�l. Eff�le hamis v�dol�sokkal mutat�j�k meg, kinek legyenek(28) fiai �s mik�ppen tarts�k(28) az Istennek parancsolatj�t, holott(29) azt mondja, hamis tan� ne l�gy. Az Atya Isten a Krisztus �ltal er�s�tsen meg l�lekben �s igazs�gban, �s az � kegyelmess�g�nek szemei ford�tsa mi re�nk. �men.

D�vid Ferenc,

a megfesz�lt J�zus Krisztusnak szolg�ja

az � t�bb h�v szolgat�rsaival

egyetembe Erd�lyben.

�zsai�snak 51. r�sz�ben

Az �n ig�met a te sz�dban helyheztet�tem, hogy pl�nt�ljad az egeket �s fun�d�ljad az f�ldet.

Az Atya Isten sz�l a pr�f�ta �ltal �s j�vend�t mond az � fi�r�l, n�ha igaznak, n�ha karj�nak(30) nevezv�n �tet, megjelent�v�n, hogy k�zelget �s az � �dvez�t�je elindult, ezt mondv�n � fel�le, az �n ig�met helyheztettem az te sz�dban, hogy pl�nt�l�jad, etc., mely ig�kkel megjelenti, hogy �j egeknek �s f�ldnek teremt�je legyen a Krisztus. T�velyegnek h�t azok, kik nem is�merik a Krisztus teremt�t a teremt�t�l lenni(3l) �s az egy �rnak, kinek �ltala mindenek vadnak, a Szent P�lnak �r�sa szerint (ki�nek �ltala mindenek mennyben �s f�lden teremtetv�n vadnak) �s az Antikrisztussal egyetemben vallj�k(32) azon teremt� Isteniek lenni �llatj�ban, ki az Atya, hit�nknek �ga ellen (Hiszek egy Istenben, mindenhat� Aty�ban, mennynek, f�ldnek teremt�j�ben(33)), avagy szem�ly�ben m�snak, holott egy az mennynek, f�ldnek teremt�je, az Atya Isten (Esai. 45. Matt. 11. Luc. 10.)


ELS� R�SZE.

Egy�gy�(34) az Krisztusnak �s az � apostolinak(35) tudo�m�nya, mely mi el�nkbe egy Istent �d, kit�l mindenek vadnak, �s egy �r J�zus Krisztust, ki �ltal(36) mindenek vadnak. Annak ut�na egy megszentel� Lelket, egy anya�szentegyh�zat, egy hitet, egy kereszts�get �s �rnak egy igaz vacsor�j�t. Semmi nincsen ebben ez(37) tudom�nyban valami kett�s, avagy dupl�s �s v�ltozand� dolog, avagy pedig k�l�mb-k�l�mb �rtelm�.(38) Annak ok��rt mikor l�tn�(39) az Antikrisztus, hogy az Istennek er�s �s igaz ig�it teljes�s�ggel nem ronthatn�, avagy valamit abb�l ki nem t�r�l�hetne, ilyen okoss�ggal(40) indula el az � dolg�ban, hogy mindenkoron jobb �rtelemnek avagy magyar�zatnak sz�ne alatt t�bbet-t�bbet kende hozz� adni az egy�gy� tudo�m�nyhoz, hogy �gy az eretnekek is k�nnyebben meggy��zettessenek, �s ek�ppen lassan-lassan meghom�lyos�tv�n az Istennek ig�it, fel kend� �p�teni az � k�l�mb-k�l�mbf�le k�b�l �s m�szb�l rakott Babilon�nak torny�t, mely �p��l�snek minden rendit sz�p p�ld�kkal itt megmutatunk(4l) te neked.

Semmi nincsen az eg�sz der�k(42) szentiv�sban vil�gosb �s nyilv�bban val� tudom�ny, mint az egy Istenr�l val� tudom�ny, mely istent mindenkor az �r�s az mi Urunk J�zus Krisztusnak szent atyj�nak mond lenni, ki mindenek�nek teremt�je �s ki legel�sz�r �d�mnak, annakut�na �brah�mnak �s egy�b p�tri�rk�knak �g�rte az � fi�t, az Messi�st, kit �brah�mnak, D�vidnak(43) �s asszony�llatnak magv�nak nevezett, �s ez ok��rt akart �brah�mnak, Izs�k�nak �s az aty�knak Isten�nek h�vattatni. Annak ut�na pe�diglen, hogy kihoz� az � n�p�t �gyiptusb�l, ez � j�t�tem�nyir�l �j titulust, �j nevet v�n mag�nak, ezt mond�v�n: „�n vagyok a te Urad Istened, ki kihoztalak t�gedet �gyiptus f�ld�b�l," De v�gezetre elbocs�tv�n az � szent fi�t e vil�gra, az �j testamentumban mind az J�zus Krisz�tus Atyj�nak nev�vel akara hivattatni. Az Antikrisztus pe�dig ezt el nem ronthat�, hanem �mag�t�l az r�gi so�phist�k �ltal t�bbet t�n hozz�, az egy Istent h�rom sze�m�lynek mondv�n, ki az�rt egy �llat(44) l�gyen, de megv�lasztv�n(5) a szem�lyeket az �llattul �s hogy az h�rom sze�m�ly az egy Istenben l�gyen, avagy az egy Isten az h�rom szem�lyben. �s eff�le sok foldoz�sokkal teljess�ggel elf�rd�ttatott az apostoloknak egy�gy� tudom�nya �s meg�hom�lyos�ttatott az egy �mag�t�l val� fels�ges Isten, az J�zus Krisztusnak szent atyja, ki mind ez ideig ez vil�g�t�l nem igaz Istennek �t�ltetett lenni. M�g pedig annak felette oly z�rzavarral(45) h�lolta b�(46) mind az eg�sz szent�ir�st, hogy senkit�l igaz�n meg ne �rtettess�k (47)

De mindaz�ltal az � maga Babilon�t is �gy �szve z�rta-zavarta,(46) hogy senki ez ideig(48) ki nem feselhetett(49) be�l�le valami j� �rtelem szer�nt, mi�rthogy(50) h�rom �s egy Istenben tan�tott(51) hogy higgyenek az emberek, de ilyen renddel az�rt, hogy mik�ppen az Isten �llatj�ban nem h�rom, azonk�ppen szem�lyben nem egy l�gyen. �s n�ha(52) az egy Isten tegyen az egy �llatban, n�ha az �llat az egy Istenben, n�ha az h�rom szem�ly az Istenben, n�ha pe�dig az egy Isten legyen(53) az h�rom szem�lyben. �s hogy az Atya sem az Szenth�roms�g, sem az Fi�, sem a Szent�l�lek �s hogy az �llat sem h�rmas, de az�rt az egy Isten Szenth�roms�g �s egy �llat legyen.(53)

De nemhogy e sokf�le t�velyg�st valaki meg�rthetn�, de m�g el� sem sz�ml�lhatn� egy neh�ny ideig. A szent��r�s nem k�t Krisztust mutat minek�nk, hanem egy�t, mely az asszony�llatnak �g�rtetett(54) magva, mely a Szent�l�lekt�l fogantatott, Sz�z M�ri�t�l sz�letett �s mi �rett�nk megholt, �s ki az Isten k�z�tt �s mi k�zt�nk csak egy igaz k�zbenj�r� legyen.

De ez ellen az Antikrisztus az igaz �r�st h�tra vet�v�n(55) m�st hozott b� az anyaszentegyh�zba, kir�l azt mondotta, hogy k�t term�szetb�l fogantatott, avagy a k�t term�szet �szve egyes�lt. Annak felette k�t sz�let�st is csin�lt, mert embers�ge szer�nt - �gymond -- csak id� szer�nt sz�letett, de Istens�ge szer�nt �r�kt�l fogva volt. Inn�t faragta az id� szer�nt val�, Sz�z M�ri�t�l sz�letett Krisztusnak �s az �r�kk�val�nak megtestes�l�s�t �s ezek�nek egybe val� csatl�sokat,(56) avagy k�t term�szetnek tu�lajdons�g�nak egy�v�(57) val� elegy�t�s�t, avagy pedig egyik�nek . a m�sikkal val� k�zl�s�t communicatio idiomatum�nak nevezte, mely mind az eg�sz szent�r�snak nagy ve�szedelmes hom�lyoss�got hozott. Ebb�l j�tt b� a k�t Krisztus, melynek egyik(58) sem volt igaz, melynek egyik oly(59) volt, ki a m�sikban lakozott, azaz Isten az ember�s�gben, �s ennek egyik k�zben j�r�, de a m�sik nem az volt. Ennek egyik n�ha az Istenhez egyenl�(60) volt, n�ha pedig nem volt egyenl�, hanem ugyanazon egy Isten volt az Aty�val, de az�rt nem m�s att�l. Egyik szenvedett �s megholt, a m�sik sem szenvedett, sem meg nem holt. Egyik nevekedett b�lcsess�g�ben �s ideiben, tov�bb� �he�zett, szomj�hozott, f�radott, a m�sik pedig nem neveke�dett sem ideiben, sem b�lcsess�g�ben, mert �r�kk� val� isten volt �s nem nevekedhetett, nem f�radhatott, nem �hezhetett �s semmi nyomor�s�got nem viselhetett. Egyik mindeneket az � atyj�t�l v�tt, az m�sik, mi�rthogy azon(61) isten volt az Aty�val, semmit nem v�tt t�le.

Eff�le sok he�ba val� hom�lyoss�gokkal kirekesztette az Antikrisztus az anyaszentegyh�zb�l �s az h�veknek sz�vekb�l az igaz Krisztust, kir�l az �g�retek j�ttenek �s aki fel�l az pr�f�t�k �gymint j�vend�r�l(62) sz�ltanak �s az evangelist�k �gymint elj�ttr�l irtanak, �s kit az Atya Is�ten az �gb�l aj�nlott min�k�nk, mint szerelmes fi�t ez ok��rt, hogy senki abban ne k�telkedn�k. De �m l�tod, mik�ppen fedezte volt b� azt az Antikrisztus az � pal�st�j�val ez vil�gon mind ez ideig. Mert mik�ppen az egy Atya Istennek elront�s�ban �lnaks�gos(63) tan�ccsal �lt, nem azt mondv�n igaz istennek lenni, hanem az egy �ltatot azonk�ppen az Sz�z M�ri�t�l sz�letett Krisztusban is �l�latot form�it, melyet Isten fi�nak nevezett. �s ilyen m�don az egy igaz Istent�l �s az �r J�zus Krisztust�l elford�totta az embereknek elm�jeket. Mert az Aty�b�l �s Fiub�l sze�m�lyeket, avagy valami �lorc�kat csin�lt, azokban �llatokat helyheztetett �s azoknak egyik�t Istennek mondotta lenni, m�sikat Isten fi�nak. �s eff�l�k mind csak szemf�nyvesz�t�sek, kikr�l az szent�r�s sehol nem eml�kezik.

Tov�bb� ezekt�l k�l�mb �llat�nak(64) mondotta az Krisz�tust, kit valami ig�knek suttog�s�val(65) az keny�rb�l for�m�lt �s v�ltoztatott �s ezt sz�ntelen parancsolta im�dtatni(66) minden n�pekt�l. Ennek ut�na hogy az igaz k�zbenj�r� Krisztust elveszthesse, sok mennyei k�zbenj�r�kat �s f�ldi esedez�ket hozott b�, hogy eff�le teremt�tt �llatok �ltal adass�k az b�n�knek bocs�natfa �s az �r�k �tet, maga(67) az egyebek �ltal soha nem lehet, hanem csak az egy Sz�z M�ri�t�l sz�lettetett(54) Krisztus �ltal.

V�gezetre minekut�na az Isteneknek h�roms�gok, az egy �llatu h�rom szem�lyek, �r�kk�val�k �s egyenl� is�tens�g�ek(68) az Antikrisztust�l hozattat�nak az anyaszent�egyh�zban, nem volt oszt�n igen nagy csoda t�bb Krisz�tust, t�bb Messi�st, t�bb kereszts�get, t�bb �rvacsor�j�t, t�bb szents�geket �s t�bb utakat tettetni(69) az �r�k �letre, amint ide h�tra(70) rendszer�nt meghallod.

Nem csoda az�rt ez is, hogy ha mostan a Krisztus�nak ennyi(71) kopors�b�l val� felt�mad�s�ban sok Lelki f�ld�indul�sok vadnak, kiv�ltk�ppen holott(72) ennyi fegyveres vit�zek �rizik az Krisztust, hogy fel ne t�madhassan(73) az Antikrisztusnak Lelki kopors�ib�l, mert mik�ppen az � testi felt�mad�s�ban megindult a f�ld �s megrepedeztenek(74) az k�szikl�k, azonk�ppen mostan is, mikor a Krisztus l�iek�ben az � h�veiben felt�mad, meg kell e vil�gnak azon zend�lni.(75)

Inn�t l�n Luther M�rtonnak ennyi sok munk�ja az Krisztus kopors�inak felnyit�s�ban, mikoron rontani kezd� a sok bucs�t, purgatoriomot,(76) szentel� vizet, a mis�t �s mind az egy�b f�le sok k�roml�sokat, melyben az �r�k �letnek megnyer�se helyheztetik vala.

Inn�t l�n Zwingliusnak is az �rvacsor�j�ban a testes(77) keny�rb�l val� neh�z kifesl�s,(78) azonk�ppen minek�nk is, kik imm�r ki akarunk menni a meny�k-kopors�kb�l,(79) tudni�illik az �llatb�l, szem�lyekb�l, k�tf�le term�szetekb�l, ezek�nek �r�kk�val�s�gokb�l �s egyenl�s�gekb�l, Mind ezek�nek ok��rt meg kell indultatni(80) ez vil�gnak, hogy a papi fejedelmekt�l elhitettetett (81) �s fogadott fegyveres vit�zek valami kicsiny ideig fel ne hagyj�k az Krisztust t�madni, ki az�rt mindaz�ltal minden farizeusoknak �s mind ez eg�sz vil�gnak ellene nagy er�sen �s dics�s�gesen felt�mad, kit ennekut�na nem kell sem az Antikrisztusnak, sem a szerzetes zsid�knak(82) gy�lekezetekben keresni, ha�nem az pog�nyoknak Galile�ban, az hol veszik �s hirdet�tetik az Istennek ig�it.

De l�ssuk meg, mit cselekedett legyen az Antikrisz�tus a szentiv�sban is, mely csak a Szentl�lekt�l �rattatott(83) meg �s az anyaszentegyh�znak �gy hagyattatott,(83) hogy csak annak higgyen �s �mag�t azzal vigasztalja, h�tra�vetv�n(84) minden lelkeket �s tan�t� mestereket, kik ennek el�lene vadnak. Mely iv�sban val� tudom�nyn�l aki egyebet hirdetesd, �tkozott legyen, amint Szent P�l mondja (Ga�lat. 1 .).

Az Antikrisztus pedig mintha ez tudom�nyt meg akarn� er�ss�g�ben tartani, hogy m�r(85) nagyobb vil�gos�s�gnak ok��rt, hozz� ad� a sophist�kat, conciliomokat, azokban val� v�gez�seket �s egy�b-f�le sok emberi szer�z�seket, kikkel az igaz iv�snak m�lt�s�g�t meghom�lyos�t�. �s mikor egy igazs�gnak lelke legyen,(86) ki a Krisztust dics��ti, magasztalja, ki semmit nem tan�t egyebet, hanem amit a Krisztus megmondott (mert az �v�b�l veszi) : az Antikrisztus ez ellen m�s lelket hozott b�, ki k�l�mbet tan�t az Krisztusn�l, mely hamiss�gnak lelk�vel az Krisztus lelk�t kipelleng�rezte az anyaszentegyh�zb�l.

A mi hit�nknek �gair�l pedig egy igaz apostoli cre�donk volt minek�nk, melyben az hitnek somm�ja az eg�sz szent�r�sb�l r�videden �s sz�p renddel meg volt irattat�v�n,(87) ennek ok��rt, hogy minden egy�gy� kereszty�n ember megtanolv�n, eszibe vehesse �s megl�ssa, mit kell�jen hinni �s mit megvetni, holott(72) semmi eml�kezet nin�csen sem az �llatr�l, sem abban val� szem�lyekr�l, sem pedig az hamis Krisztusr�l, hanem a kereszty�n embernek mind ez vil�gi �let�re s mind az m�s vil�gira sz�p vi�gasztal�sok vadnak.

Ezt j�llehet az Antikrisztus teljess�ggel ki nem sza�kaszthatta az anyaszentegyh�zb�l, de m�s hitnek vall�s�t(88) �s m�s credokat foldozott ehhez, tudniillik Nicenumbeli conciliumnak �s Athanasius pispeknek credoj�t, melyben az egy �s h�rom Istenr�l b�s�ggel irt �s ezt mondta, hogy valaki idvez�lni akar, ezt elhiggye. Eff�le foldoz�sokkal felford�totta az egy�gy� apostoli hitet �s hamiss� t�tte. Tov�bb� az b�nnek megbocs�natj�r�l(89) val� tudom�ny is igaz �s v�ltoz�s n�lk�l val� volt az apostolok �r�s�ban, mely arra tan�tott, hogy az b�nnek bocs�natf�t, a megiga�zul�st csak a k�zbenj�r� J�zus Krisztusban val� hit �ltal nyerj�k meg. Melyet az Antikrisztus �gy megrontott volt, hogy nagy eretneks�gnek �t�lte lenni, hogyha valaki az � �szvez�rt-zavart szerz�s�nek kiv�le(90) v�rta volna az idvess�get, azaz a b�cs� �s mise kiv�l �s csak ezeknek el�lenemond�s��rt k�rhoztatta Luther M�rtont. Azonk�ppen minket is nagy ki�lt�ssal �s szidalommal k�rhoztat az egy Atya Istennek �s a megfesz�lt J�zus Krisztusnak vall�s��rt.(91) Annak felette eretnekeknek �t�l, hogy nem akarunk imm�r hinni az �llatban, szem�lyben, term�szetekben, meg�testes�l�sben �s egy�bf�le szemf�nyveszt�sekben, commu�nicatio idcornatumban, relatiokban, notiovalitasban, ki�ben � parancsol, hagy higgy�nk.(92) De ha ezek sz�ks�ge�sek az idvess�gre, bezzeg soha egy szeg�ny paraszt ke�reszty�n sem idvez�l, mert � soha ezeket meg nem ta�nolhatja �lt�ben.

Ennek ut�na minek�nk az Krisztus az � igaz evan�geliom�ban k�t jegyet, k�t pecs�tet adott, tudniillik az kereszts�get �s az �rnak vacsor�j�t �s ennek minden for�m�j�t, minden rend�t sz�pen el�nkbe adta, hogy �gy �l�j�nk v�le, amint � parancsolta. De az Antikrisztus az � sok pepecsl�s�vel �gy elrontotta �s mind ez vil�ggal �gy elhitette, hogy valaki az � szerz�sit h�tra vetv�n, az Krisz�tust�l hagyott m�dot �s rendet meg akarja tartani, tah�t(98) hamis tudom�ny� �s hitet�(94) lelki tan�t�nak(95) �t�ltess�k, annak felette az �rnak parancsolatja szer�rit val� rendet vissza ford�totta, korosm�t,(96) s�t, ny�lat �s egy�b ellene�mond�sokat �s babonas�got hozott b�, f�k�ppen, hogy kils� szents�gben val� cselekedeteknek tulajdon�totta az idvess�get. �s ek�ppen rontotta el az Antikrisztus az igaz kereszts�get, melyet akik mostan az apostoloknak csele�kedetek szer�rit az igaz �tra akarnak hozni, mindj�rt ez vil�gt�l eretnekeknek �t�ltetnek, kiknek az emberek m�g pr�dik�l�sokat sem akarj�k hallani.

Az �r vacsor�ja is, mikoron nyilv�nval� besz�dekkel szereztetett volna,(98) mely fel�l egy kereszty�n ember sem k�telkedett volna, melyet(99) mikoron l�ta az Antikrisztus, hogy ki nem t�r�lhet; hely�n hagy� az ig�ket, de �gy megr�t�t� a sok hozz�t�tellel, hogy imm�r semmi helye nem vala az igaz �rvacsor�j�nak. Amik�ppen hogy az Atya Istennek �s az � fi�nak is nincsen tisztess�ge ott, az hol az hamis Babilonnak Isteni �s a k�t Krisztus im�dtatik.

Ennek felette az �l� h�veknek szerzette a megfesz�lt J�zus az � vacsor�j�t. De az Antikrisztus mind az holtak�nak s mind az hitetleneknek szerzette az �v�t, hogy azok�rt offer�lja, amint a mis�ben l�ttuk, melyet � �gy szerzett, mint a Krisztus �ldozatj�nak �br�zatj�t,(99) maga(100) azzal az igaz �br�zatot megr�t�totta �s semmiv�(101) t�tte. Az Isteneknek pedig h�roms�gok mik�ppen hogy t�bb Krisz�tust nemzett, azonk�ppen t�bb kereszts�get �s t�bb �rva�csor�j�t, mert az egyh�zi papoknak k�t szem�ly alatt osz�togattatta, de a szeg�ny paraszt n�pnek csak egy szem�ly alatt adta az Antikrisztus.

Imm�r inn�t ez egyneh�ny p�ld�kb�l megl�thatod, minem� �lnoks�ggal forgol�dott a s�t�n ebben, hogy az apostoli �s szent egy�gy�s�get(102) elford�thassa �s az � Ba�bilon�t azaz z�r-zavar�t fel�p�tv�n, behozhassa az anyaszent�egyh�zba, hogy ilyen m�don mindent avagy megh�rma�s�tson, avagy megkett�s�tsen, maga(100) a szent�r�s egy Is�tent mond, nem h�rmast, egy Krisztust, nem kett�st, egy hitet, egy kereszts�get �s egy �rvacsor�j�t, semmit nem mond kett�snek lenni.

V�gezetre minden nyilv�nval� vil�goss�got megho�m�lyos�tott az � foldoz�sival, melyet � hogy m�r(103) k�n�nyebbs�g�rt, avagy jobb �rtelem�rt adott hozz�, maga azonk�zben teljess�ggel elrontotta az igaz �s makula n�l�k�l val� tudom�nyt.

Szinte olyan �lnoks�ggal cselekedett pedig ennek ron�t�s�ban; amik�ppen a s�t�n paradicsomban(104) �d�m �s �va ellen. Mert ott is az Isten �nekiek minden �letekre val� dolgot b�s�ggel megada, a s�t�n pedig m�g enn�l is t�b�bet �s dr�g�bbat �g�rv�n, azt mond� nekiek, hogy iste�nekk� lesznek, ha a megtiltott f�nak gy�m�lcs�ben(105) esz�nek �s ottan(106) mind j�t, gonoszt megesmern�k �s az hazugs�ggal azt is elveszt�k, amit az �risten �nekiek adott vala. Ezt l�t� meg szent P�l is �s ennek elt�voztat�s�ra int� eleit�l fogva az embereket, amint meg vagyon a Co�rinthusbelieknek irt m�sodik lev�lnek tizenegyedik r�sz�ben �rva : F�lek - �gymond - rajta, hogy mik�ppen a k�gy� az � �lnoks�g�val �v�t elhitette, azonk�ppen a ti �rtelmetek is meg ne(107) bomoljon �s ki ne(107) ess�k az egy��gy�s�gb�l, mely az J�zus Krisztusban vagyon.

Az b�nnek bocs�natf�t is, mely csak az Krisztus �l�tal vagyon, mikor meg akar� hom�lyos�tani, bizonyosbat �s er�sbet ig�re, hogynemmint a Krisztus, mert �rte vala(108) mind mis�vel, bucs�val, gy�n�ssal, szentelt v�zzel, ham�hint�ssel �s mindenf�le �rd�gi szerz�ssel, mellyel nemhogy haszn�lt volna valamit az b�nnek bocs�natj�ra,(109) de m�g az Krisztus nev�nek �rdem�t is el akarta rontani. Ezt pedig megbizony�tja mostan is az Antikrisztusnak se�rege, mikoron az megholt embereknek b�n�k bocs�natj��rt k�ny�r�g.

Azonk�ppen az Istent k�l�mb-k�l�mbf�le emberi j�t�kokkal akarta tisztelni, tudniillik orgon�kkal, csenget�k�kel,(110) k�l�mb-k�l�mbf�le hajladoz�ssal, f�ldre borul�ssal, t�rd hajt�sokkal, templomokkal, k�poln�kkal, olt�rokkal �s mindenfele b�lv�nyoz�ssal, kinek(111) sz�ma nincsen. Eff�le hamis isteni k�roml�sokkal(112) semmiv�(113) akarta tenni az igaz isteni tisztelete(114) �s dics�retet, mely l�lekben �s igazs�gban vagyon. (Joan. 4.)

De m�g az evang�liomnak is (kinek hinni kell min�den kereszty�n embernek) nagyobb tisztess�get t�tt, hogy�nemmint a Krisztus parancsolta, mert hogy m�r(85) er�s�t�v�n azt, gyerty�t �s sz�v�tneteket gyujtatott neki, j� szag� f�st�t csin�ltatott, a k�nyvet megcs�koltatta, azon eske�tett, mint egy Isten nev�n, azt s�vegek levetve(115) im�d�tatta minden n�pekkel. Eff�le sok szemf�nyveszt�sekkel anny�ra(116) elhitette(117) volt mind ez vil�got, hogy m�g mos�tan is nem hisznek az emberek az igaz evang�liomnak az apostolok cselekedetei szer�nt.

Az pecs�teknek is pedig, melyek szents�geknek ne�veztetnek, teljess�get isteni m�lt�s�got tulajdon�tott az Antikrisztus, mert azokat megferteztetv�n, hit n�lk�l hely�heztette bennek az idvess�get �s valami ig�ket re� mond�v�n, sz�llyel hordoztatta a corpust �s azt mint Istent t�rdre esv�n im�dtatta. Ezekkel a Krisztust�l az h�veknek szerez�tetett pecs�teket igen megr�t�totta, amint mostan is l�tjuk a p�pist�kn�l, ahol sem a kereszts�gben, sem az �r va�csor�j�ban semmi egy�b nincsen babonas�gn�l.

Ezzel is nagy isteni k�roml�st(118) cselekedett, hogy a Sz�z M�ri�t �s az szenteket az � Isteninek k�zibe sz�ml�lta �s azoknak k�ny�rgettetett,(119) hogy mi �rett�nk esedezze�nek a szent h�roms�g el�tt, mely bolonds�ggal meghom�lyos�totta az egy Atya Istennek nev�t, kinek csak a Krisz�tus �ltal kell k�ny�r�gni minden h�v kereszty�nnek.

V�gezetre az mi idvez�t� J�zus Krisztusunkat anny�ra letapodta, hogy a b�nnek bocs�natf�ban t�bbet tulajdon�tott az egy�b teremtett �llatoknak,(120) hogynemmint a mi �rt�nk megholt �s felt�madott J�zusnak, kinek hely�be n�ha m�s k�zbej�r�t csin�lt, n�ha pedig az keny�rb�l is Krisztust form�lt, kit nem mondott mennyben lenni, az hov� felment, �s Atya Istennek jobbj�n �l, hanem a ke�ny�rhon, avagy a keny�rrel, avagy pedig az keny�r alatt. Mindaz�ltal az�rt(121) az Krisztusnak nagy tisztel�j�nek akart hivattatni, mert azt n�ha az Atya Istenhez egyenl�v� akarta tenni �s �mag�t�l val� Istennek �s az Istennek �llatj�b�l sz�letettnek mondotta lenni, n�ha pedig ugyanazon egy Istennek az Aty�val, n�ha nagyobbnak mondotta az Aty�t, melyn�l semmi Babilon tornya z�r-zavarb(122) nem lehet. Eff�l�vel meghom�lyos�tv�n mind az eg�sz der�k(42) szent�r�st, kirekesztette az anyaszentegyh�zb�l az Atya Isten�nek egyetlen egy fi�t, az J�zus Krisztust, kit az Antikrisz�tus feljebb(123) tisztelt, hogynemmint �maga k�v�nta, avagy parancsolta az Krisztus; mert m�g csak a nev�nek eml�t�s�re is t�rdet hajtott, kit az Atya Istennek soha nem mi�velt. De az Krisztus tisztess�g�re templomokat �s k�pol�n�kat rakatott nemcsak az v�rosokban, de m�g az �tfeleken is, �s azt mondotta, hogy annak a teste nemcsak mennyben, hanem minden helyeken vagyon. Annak felette azt hirdette, hogy a Krisztus test�t mind h�vek s mind hitetlenek eszik., De megferteztette(124) eff�le hamis tudom�nynak r�ts�g�val m�g az egy teremts Atya Istent is, ki az Krisztusnak Atyja �s Istene, ki csak egyed�l egy �s �mag�t�l val� fels�ges Isten, kihez hasonl� Isten nin�csen, amint �maga mondja. Kit hogyha mostan valakik igaz�n a szent�r�s szer�nt hirdetnek, mind eretneknek �t�li ez vil�g azokat.

De mindezekr�l b�vebb besz�ddel �rni akarunk.(125) Mostan pedig csak r�videden akartunk �rni, de �gy az�rt, hogy megesmerhess�k az kereszty�nek, hogy az Antikrisz�tus az � orsz�g�nak meg�p�t�s�ben szinte olyan �lnoks�ggal cselekedett, mint az k�gy� paradicsomban,(104) ki mindenkor t�bbet �s dr�g�bbat ig�re ann�l, amit az Isten adott vala, �s �gy veszt� el minden f�nyess�g�t.(126)

Inn�t volt pediglen, hogy az emberek ezt az hamis Babilont ez ideig soha meg nem esmerhett�k, mert a s�t�n oly m�don rakta volt ezt �s oly f�le tisztess�ggel illette az Istent; hogy ez vil�gi testi (127) n�peknek(128) mind j� �s isteni tudom�nynak �t�ltetett lenni. Eszekben vegy�k az�rt magokat az Istennek ig�inek hallgat�i, hogy ne higgyenek minden szeles(129) tudom�nynak �s szorgalmato�san megeml�kezzenek arr�l, amit az Isten mond, hogy az � ig�j�hez senki se hozz� ne adjon, se el ne vegyen ab�ban.(130) B�dog(131) �m az, aki v�gig meg�llhat, hogy se jobbra, se balra ne hajoljon, hanem az igaz �ton �llha�tatoson meg�llhasson.. El�tte legyen mindeneknek a Szent P�l mond�sa : valaki, - �gymond - az egyszer pr�di�k�ltatott evang�liomn�l m�st(132) hirdet, �tkozott legyen, ha m�g az angyal volna is.

El�g az mi idvess�g�nknek ut�nak(19) megkeres�s�re a pr�f�t�k, evang�list�k �s az apostolok �r�sa. Gy�ny�r�s�ges �s mennyei �tel az evang�liom az h�veknek sz�vekben, kihez ha valaki hozz� teszen valamit, m�regg� v�lik az mindj�r�st. Mert a testi emberek csak testi dologban b�l�cselkedhetnek a Krisztus n�lk�l �s az � tan�tv�nyi n�lk�l.

Mik�ppen v�tt er�t az h�rmas Isten fel�l val� tudo�m�ny �s a n�gys�g minem� okokb�l kezdetett el, most, szerelmes aty�mfia, kereszty�n, teneked megjelentj�k, hogy megesmerjed, hogy nem �j dolgot kezd�nk, mikor az H�roms�g ellen sz�lunk.

El�sz�r annakok��rt vedd eszedben, hogy a Krisz�tusnak ez vil�gra elj�vetele el�tt soha m�g csak eml�ke�zet sem volt amaz egy �llatban val� h�rom szem�lyekr�l s�t m�g csak nev�t sem hallott�k az h�roms�gnak. A Krisztusnak is pedig �s az � apostolinak ideiben senki ingyen sem(133) gondolkodott fel�le, noha Szent J�nos �s Szent P�l �lt�ben l�ttatnak vala n�minem� szikr�k vil�lanni,(134) mert imm�r sok Antikrisztusok l�ttenek vala. An�nakut�nna az �ri�nusok voltak legels�k, kik eff�le hamis v�leked�st kezdettek k�rhoztatni, melyet n�mely g�r�g�l tud� emberek akkor hoztak volt legel�sz�r az anyaszent�egyh�zba. J�llehet azok is f�k�ppen a Krisztusnak �r�k�t�l fogva val� volt�r�l �s istens�g�r�l vet�lkedtenek. Mert akkor eg�sz Europ�t az �ri�nusoknak tudom�nyok elha�totta vala,(135) mely sohol meg nem romolhatott volna, ha Athanasius a r�mai Antikrisztussal meg nem b�k�lt volna �s az G�r�gorsz�gbeli szentegyh�zak a r�maiakkal frigyet szerezv�n, az cs�sz�roknak fegyver�t �s a r�mai p�p�nak kedv�t nem kereste �s nem tal�lta volna.

Ezeket pedig nem av�gre mondjuk, hogy mi azok�nak kedvezni akarn�nk, de hogy minden h�v kereszty�n az igaz tudom�nynak meg�rt�s�re figyelmetesb l�gyen �s annak gyarapod�s�r�l elm�lkedj�k, mert tudjuk, hogy az �ri�nusok is hamisat tan�tottak.

De ezeket az�rt mondjuk, hogy az �ri�nusoknak gy�l�ls�ges nevek alatt az igazs�gnak ellens�gi a mi ne�v�nket(136) hamisan ne gyal�zz�k, s�t hogy megsz�njenek aff�le hamis r�galmaz�sokt�l, melyekkel nem tan�tnak em�bereket, hanem ink�bb kisebb�tnek. Mert mit haszn�lnak v�le, hogy minket lutheranusoknak, calvinianusoknak, �ri�nusoknak mondanak? Bizony�ba kereszty�neknek kell lenn�nk, Istennek ig�ivel kelt meggy�zettetn�nk, nem ki��lt�sokkal, nevezget�sekkel �s gyal�zatokkal.

Hogy pedig minden t�velyg�seknek f�fundamentom�t jobban meg�rthessed, tudjad, hogy az apostolok ut�n mindj�r�st az Isten n�pe k�zibe g�r�g filozofusok cs�sz�tak b�, kik meg nem el�gedv�n az Istennek ig�j�nek egy��gy�s�g�vel, az Istennek szent helyire beostromlottak,(137) �s eltitkolt(138) �j H�roms�got tal�lv�n magoknak, anny�ra meg�hamis�tott�k a szent�r�st, hogy nem sok h�ja volt, hogy az Isten fel�l val� igaz tudom�nyt ki nem v�tt�k k�z��l�nk.

Meri mikoron l�tn�k, hogy az �-t�rv�nyben(139) az egyetlen egy igaz Isten adattatik el�nkbe, az �j-testamen�tomban kedig h�rom neveztetik, Atya, Fiu �s Szentl�lek, azon f�lv�n, hogy h�rom Istenek ne hozattatn�nak b�, avagy az egy el ne t�r�ltetn�k, �s nem tudn�k, ha az egyet az h�rom k�zibe kellene-� sz�ml�lni: �gy szerzettenek egy �s h�rom Istent minden szent �r�soknak ellene, tudniillik mondv�n egynek �llatj�ban �s h�romnak szem�lyben. Nem k�l�mben, mintha azt mondan�d, hogy egy l�lek h�rom testben egyar�nt vagyon, avagy mik�ppen n�mely t�velyg� tan�t�k azt mondj�k, hogy egy l�lek h�rom tehets�gekkel k�l�mb�ztetett.(140) Azonk�ppen az Istent rendben akarv�n �llatni(141) �s az Istennek mond�sit az � regul�jok �s szer�z�sek al� hajtani, hallhatatlan �s gyal�zatos b�lv�nyokat t�masztottak(142) az Istennek gy�lekezetiben, mint j�vend��k�pen megmondott�k(143) volt ezt a pr�f�t�k �s apostolok, hogy az Antikrisztus alatt �j Isten �s kit az aty�k nem ismertenek,(144) hirdettetn�k.

Azok��rt anny�ra vakmer�kk� l�ttenek volt a filoz�fusok, hogy a pog�nyokkal egyetemben egy magtalan Istent hirdettenek �s a Krisztus atyj�t tulajdonk�ppen nem amaz egyetlen egy Istennek (kit �k �llatnak neveztenek), hanem valami szem�lynek, avagy relati�nak, avagy sup�positumnak mondott�k.

Mi�rthogy pedig egy t�velyg�sb�l m�s t�velyg�s t�mad,(145) helyre �llatv�n(147) az � h�rom szem�ly� Isteneket, hogy az � h�roms�gokat kett�ss�gnek nevelhetn�k, k�szer�ttet�nek(146) m�s �r�kk� val� fi�t is hirdetni, hogy az H�roms�gban val� m�sodik szem�lyt tan�thatn�k �s annak ut�na az �llatb�l �s szem�lyekb�l val� sz�let�seket, k�t fiul �s k�t Krisztust pr�dik�lottanak, a Szentlelket pedig n�ha �llatnak n�ha pedig szem�lyes Istennek, n�ha csak az Aty�t�l, n�ha pedig az Aty�t�l �s Fi�t�l sz�rmaz�nak.

Ez emberi tudom�nyt mikor a r�gi doktorok k�z�l sokan ut�latosnak l�tn�k(l47) lenni, �s az Istennek ig�inek ilyen nagy k�roml�s�t el nem szenvedhetn�k, mindj�rt(148) az

filoz�fusok ellen kezd�nek vet�lkedni, kiknek veteked�sek Krisztus sz�let�se ut�n ezer esztendeig tartott sok �rtelmeknek k�l�mb�z�s�vel. �s ek�ppen v�tt er�t az Anti�krisztusnak tudom�nya �s hatalma, mint a r�gi istori�knak(149) �r�i �s a mostaniak is bizony�tj�k, mely dolgot a r�giek�nek is egy neh�ny p�ld�jukkal r�videden megjelent�nk.(150)

Mert amaz nagy Constantinus cs�sz�r, (kit az r�gi doktorok kegyes gondvisel�nek �s a k�z�ns�ges anya�szentegyh�znak szent oltalmaz�j�nak neveztenek), mikor annyi sok v�leked�seknek k�l�mbs�g�t �s az embereknek sokf�le szerz�seket l�tn�, azon f�l vala, hogy ennyi t�velyg�sekben elv�sz, az�rt �ri�nuss� l�tt vala, mely cse�lekedetir�l azut�n sok versekkel �s besz�dekkel tud�s emberek irtanak.

Constantinus ut�n pedig �ktelenb�l(l5l) cselekedett Anastasius cs�sz�r, Zenonak fia, ki mikor l�tn�, hogy a n�gys�get nyilv�n oltalmazn�k �s tan�tan�k, k�z�ns�ges hagyom�ny�val(l52) er�sen megparancsol�, hogy minden em�berek ne h�roms�got, hanem n�gys�get im�dn�nak. Ol�vasd meg ez dolog fel�l Pomponius Letust, ismeg(153) a r�mai p�p�knak �s cs�sz�roknak idejekb�l val� t�bl�t.

Nem sok id� muly�n a napkelet fel�l val� tartom�nyok is a kereszty�nek mell�l el�ll�nak az�rt, hogy az h�rmas Isten fel�l val� tudom�nyt vallan�k, melyet sem a pr�f�t�k, sem az apostolok nem tudtak �s a t�r�k�knek hitek(154) hozattat�k be, mik�ppen Mahomed �nn�n maga az � Alkoranum nev�(155) k�nyv�ben nyilv�n vallja, holott(72) gyakorta az h�rmas Isten ellen �s a kereszty�nekt�l csi�n�lt t�bb Istenek ellen er�sen tusakodik, azt hirdetv�n, hogy egy �s magtalan az Isten, mint szinte a r�mai dok�torok �s filoz�fusok tan�tnak.

Ezek ut�n k�vetkeztenek a zsid�k, kik nyilv�n azt vallj�k, hogy �k az�rt �llottak el mell�l�nk az hitnek dol�g�ban �s ezut�n is mind addig sem �llnak mell�nk, am�g az egy �llatu �s h�rom szem�ly� Istent pr�dik�ljuk �s a r�mai doktoroknak ez dolog fel�l val� hamis b�lcses�ge�ket megtartjuk. Ha ezt nem hiszed, k�rd meg az zsid�k k�z�tt val� tan�t�kat, kik most �lnek, olvasd meg, aty�m�fia, kereszty�n, a filoz�fusoknak k�nyveket, f�k�ppen Averroes �r�s�t, ki az kereszty�neket az�rt k�rhoztatja �s cs�folja, hogy n�gy �llatb�l rakogatott Istenek vagyon �s azt hirdetik.

Justinus, Tertullianus, Hilarius, Kelemen �s Ignatius fel�l hallgasd meg, mit mondanak a mostani b�lcsek. Mit mondjunk Origenes fel�l, ki az �ri�nusok �rtelm�t�l(156) nem sokat k�l�mb�z�tt �s azokat igen oltalmazta, kit a mos�tani doktorok Erasmussal egyetemben eretneknek ne�veznek.

Azut�n Nazianzenushoz is gyanakodtak(157) �s Basilius Eunomiussal mely igen sz�pen j�tszodott, l�sd meg. Amb�rus fel�l is mit mondjunk, kihez szinte �gy gyanakod�nak?(157)

N�melyek az k�nyveknek meghamis�t�s�t(158) vetik,(159) n�melyek azt mondj�k fel�l�k, hogy kem�nyen sz�lak �s n�melyek �ket az Istennek dolgaiban igen mer�szeknek mond�k, n�melyek pedig azt besz�lik a doktorok fel�l, hogy nem csak egyet, hanem sok eretneks�geket irtanak k�nyvekben. J�llehet pedig hogy �gostont az mostani doktotok ugyan el�lj�r�nak �s hadnagynak(160) tartj�k, de az is ,ezerszer m�solta �s tagadta meg szav�t, az�rt ugyan m�gis hagyott ezerf�le t�velyg�seket. Olvasd meg, k�rlek, az � k�nyveit, kiket a Szenth�roms�gr�l irt �s az �ri�nu�sok, Felicianus �s Maximinus ellen �s legottan meg�rted, mely igen sok t�velyg�sek t�madtak f�k�ppen az g�r��g�knek az de�kokkal val� veteked�sekb�l a Szentl�leknek sz�rmaz�sa fel�l.

Annak ut�na nem sokat hagytak h�tra(161) eff�le veteked�sekben Sabellius, Nestorius, Eutiches, kiket a b�lcs emberek k�zibe sz�ml�ltak, kik az megnevezett doktorok ideiben az h�roms�g fel�l val� tudom�ny ellen sz�ltanak, de Istennek ig�ib�l soha meg nem gy�zettettnek, hanem csak a r�mai p�pa �tkozta meg �ket, mely �tok hogy ok� n�lk�l val� volt, megtetszik az Antikrisztusnak term�szet szer�nt val� kev�lys�g�b�l, a luther�nusok ellen val� �t�koz�d�s�b�l �s Huss J�nos ellen val� istentelens�g�b�l.

Mit mondjunk tah�t(162) az sok conciliumokr�l �s sok hiteknek cikkely�r�l,(163) kik azokb�l sz�rmaztak. K�rlek, aty�mfia, kereszty�n, olvasd meg Hilariusnak a zsinatok�r�l , �rt k�nyv�t, ki azt mondja, hogy annyi hit vagyon, a mennyi f� vagyon, annyi kegyetlenek, mennyi egyh�zi pis�pekek ; mindenek megvesztenek �s sokf�le �tkoz�d�sokkal megundokittat�nak, - v�gre ezt ki�ltja, „Oh mely bol�dogok az Galliabeli pispekek, kik soha semmi hitet nem vettenek b� egyebet az apostolok�n�l.!”

Ezeknek ut�na mely igen rettenetesen kegyetlenked�tenek akkor �jonnan rendelt(164) gy�lekezetekben, megmutatj�k Chrisostomusnak Epiphaniussal val� veteked�si �s Cyrilliusnak Theodoretussal �s Alexandriabeli J�nossal m�g ann�l is r�tabb veszeked�si �s �tkoz�d�si. �s annyi sok t�velyg�sek t�madtak volt az hitnek ilyen k�l�mb�z�s�ben, hogy az anyaszentegyh�znak semmi �br�zatja nem tetszett meg.(165) Aff�le sok p�rl�d�sek a k�t f�l k�z�tt halad�kba maradtak(166) mindaddig, m�glen a s�t�n a r�mai doktorok

�ltal �j tudom�nyt gondola.

De minem� �s mikorbeli kezdeti(167) volt ez hamis tu�dom�nynak, a Beatus Rhenanusnak besz�d�b�l meg�rthe�ted, melyeket a Tertullianus k�nyv�n(168) val� el�lj�r�, be�sz�d�ben ek�ppen irt.

A Beatus Rhenanus besz�di.

Krisztus urunknak 1140. esztend�je fel�, mikor, a P�risbeliekn�l sokan voln�nak, kik a r�gi doktorok �r�si�b�l summ�kat(169) szedegetnek vala, ugymint Longobardus P�ter, Abelardus P�ter �s Beletus J�nos, a Longobardus �r�s�t, ki akkor a P�risbeli schol�ban tan�t vala, kezd�k a de�kok olvasni.

Az Abelardus �r�s�t pedig n�melyek t�velyg� �s ha�mis tudom�nynak mond�k, noha el�g �kesen arattatott vala. A Belethus mind az kett�nek ut�na val� volt. An�nakok��rt mikor a Longobardus �r�s�t bevett�k volna (ki azut�n P�risbeli pispek l�tt volt), akik azt olvasni �s ta�n�tani kezdt�k vala, akkor el�sz�r azok kezdet�nek(170) dok�toruknak neveztetni �s a tudom�nynak m�lt�s�g��rt fel�szenteltetni.

�s ez ut�n azt �rja. Mihelyt az doktorok �gy meg�sokasod�nak, v�gez�st kezd�nek tenni(171) a felszentel�snek m�dj�r�l �s az esztend�knek sz�mair�l �s ezt szerz�k,(172) hogy az isteni dolgokr�l sz�lv�n,(173) az ott val� schol�nak� v�gez�s�t �s abban tal�ltatott sz�l�snak m�djait k�vetn�k, kinek mell�je vetn�k mind az r�gieknek s mind pedig a mostani doktoroknak magyar�z�sokat, kik �t�l�k nem k��l�nb�zn�nek. Ezt pedig csak az�rt mivelt�k, hogy azon tudom�nyokban val� egyeness�geket(174) ink�bb megtarthat�n�k. Aff�le sz�l�sok ezek, melyekkel �k disput�ltak, mint trinitas, essentia, persona, supposita, notiones, relationes, communes, personales, personarum constitutivae, principia generationis, spirationis, distinctionis, relationis, originis, circumcessio, signa naturae et ordinis ex dei satura et originis �s egyebek eff�le sok sz�l�soknak m�djai.

Ilyen kezdeti(167) vagyon a r�mai doktorok tudom�ny�nak az h�roms�g fel�l �s ezek Rhenanusnak az � besz�di.

Ez ilyen sok kegyetlen v�gez�sek ut�n az Istennek szent �s tud�s emberi felette igen(175) kezd�sek az tudom�ny ellen sz�lni �s pr�dik�llani.(l76) A t�bbi k�z�tt els� volt, aki Longobardus ellen irt, Joachimus abban, az � idejebeli jeles pr�f�ta, ki a r�mai egyh�znak j�vend� pusztul�sa fel�l, kit mostan szemeinkkel l�tunk, nyilv�n �s igaz�n sz�lt. Az a Joachimus Gergely p�p�t�l t�tt(177) zsinatban a Longobardust meggy�z�, hogy n�gys�get tan�tana �s arr�l jeles k�nyvet nek�nk �rva hagyott, kit az p�pa el�sz�r akkor tilta meg, mikor meg�tkozv�n Joachimust, Sena v�rasb�l(178) sz�mkivetette volna az�rt, hogy a megszokott tudom�nyt, kit p�pa az � sok hagyom�nyival meger�s�tett vala, a h�roms�g ellen �rv�n, meg m�rte volna hamis�tani �s b�tors�ggal k�rholtatni.

Ez Joachimus a Szent J�nos k�nyv�t, melyet az Is�teni jelen�sr�l irt, magyar�zv�n, az id�r�l, melyben a n�gy�s�gnek ez vil�g el�tt meg kellett nyilatkoztatni, pr�f�t�lt, mondv�n: mikor a misemond� papok serege megsz�nik, a n�gys�g kijelentetik.

Mindj�r�st a Joachimus ut�n Anglia- �s Scotiabeliek P�risban nyilv�n kezd�k ezt pr�dik�llani,(176) hogy az h�roms�g fel�l val� teljes tudom�ny nem egy�bben, hanem csak mes�kben fund�ltatott volna, �s hogy semmi vet�lked�s�n�l, gy�l�ls�gn�l �s p�rt�t�sn�l egy�b nem volna,(179) kik az igaz tan�t�kat mind fegyverrel, mind sz�mkivet�ssel el�veszt�k �s v�rosokb�l ki�z�k 1200. esztend� fel�.

Az Anglia-beliek ut�n az h�roms�g ellen val� hamis tudom�ny ellen kezde �rni Beliardus J�nos, P�ris-beli dok�tor, ki az h�roms�gr�l irt els� k�nyv�nek 33. r�sz�ben nyilv�n ezt mondja, hogy az h�roms�g fel�l val� tudo�m�nyban(180) a zsid�k k�zt val� b�lcs doktorok, a pr�f�t�k �s az apostolok semmit nem tudtanak, de legel�sz�r ne�vekedni kezdett Tertullianus ideiben,(181) kinek ideiben nagy sok eretneks�gek t�madtak vala Krisztus urunknak 250. esztendeiben. Annakut�na Athanasius ideiben megsoka�sadtanak(182) 345. esztend�ben mind 400. esztendeig, melyek azut�n �goston �s Jeronymus ideiben igen meger�s�ttette�nek volt. �s egyideig ez meglassudott vala a r�mai egy�h�zban val� p�rt�t�s miatt, mely m�g most is eltemetve volna, ha Lombardos P�ter az pokolb�l vissza nem hozta volna, kinek ideiben az hamis tudom�nynak orsz�ga meg��j�ttatott �s meger�s�ttetett Krisztusnak 1140. esztendeje ut�n:

Suevi�nak egy faluj�ban, melyet az � nyelveken Christantzhouennek h�nak, nem messze Isna nev� v�ros�t�l egy k�t esztend�s gyermek Istent�l felind�ttatv�n �s sok�ig veritezv�n,(183) mikor fel�bredett volna, nem gyerme�k�l, hanem t�k�letesen mennyb�l adatott jelen�sekkel kezde vesz�lleni,(184) ezt mondv�n, el�sz�r hogy � Istennek pa�rancsolatj�b�l ind�ttatott az �ristennek igazs�g�nak meg�besz�l�s�re (185) �s mindj�rt az Isten fel�l sokat sz�lv�n, a Krisztus fel�l, az igazs�g, az �t�let �s az Istennek kegyel�mess�ge fel�l kezde sz�lni, kit(186) mindenek csod�inak vala, sokat sz�lv�n t�bb besz�di k�z�tt az b�lv�nyok �s mis�k �llen �s a papok ellen, kik az Krisztust k�t avagy h�rom p�nzen eladj�k.

Az mi id�nkben is pedig h�ven �s igaz�n mindent meg�rt Erasmus Rotterodamus, ki igen b�lcs ember volt, mely �r�s�ban az isten fel�l val� hamis okoskod� tudo�m�nyt megjelentett.(187)

Esmeg (188) Erasmus ut�n mennyi nyomorus�got szen�vedett Servetus Mih�ly, ki tud�s �s az Istennek igazs�g�nak (189) er�s oltalmaz�ja �s tudakoz�ja(190) volt, kit az igaz hitnek vall�s��rt istentelen-k�ppen Genev�ban meg�get�nek 1555. esztend�ben, kinek �r�s�b�l az hamis tan�t�k�nak �lorc�jok megesm�rtethetik.

Ezek ut�n val� a Gentilis B�lint, j�mbor kereszty�n ember, ki e mostani 1567. esztend�ben Helveti�nak Berna nev�(l91) v�ros�ban tulajdon v�r�vel, mikor fej�t vett�k volna, az igaz tudom�nyt meger�s�t� �s a p�pai tudo�m�nyt az h�roms�g fel�l hamis �s �rd�gi tudom�nynak lenni megbizonyit�.(192)

V�gezetre amaz t�k�letes �s istenf�l� j�mbor Ochinus Bernald az � �r�siban minden igazs�got megjelentett, ki mik�ppen hogy igaz �t�let� ember volt, azonk�ppen min�den hamis b�lcses�get j� embers�ggel meghamis�tott(193) �s ama h�rom szem�ly� b�lv�nyt megmutatta. Annak a j�m�bornak �r�si vadnak, kiket mostan is sok kereszty�nek olvasnak �s hogy ezut�n ink�bb olvashass�k, arra gondot visel�nk,

Az nemes �s b�lcs elm�j� f�rfiu(194), Sealichius P�l nyil�v�n �rja, hogy a r�mai doktoroknak k�nyveket v�lasz�t�ssal(195) �s �t�lettel kell olvasni, avagy azoknak olvas�s�t�l embernek mag�t mindenest�l fogva meg kell tart�ztatni.

Ezeket csak �gymint el�lj�r�ba akartuk �rni, szerel�mes aty�mfia, kereszty�n, hogy n�lunkn�l b�lcsebb embe�reknek az igaz tudom�ny fel�l val� �r�soknak(196) utat nyit�n�nk. Nem igen aggasztaltuk(197) magunkat az �r�snak sz�pen val� rendel�s�ben,(198) sem a dolog fel�l val� �kesen sz�l�sban. El�gnek tartottuk az igazs�gnak tiszt�n �s egy��gy�k�ppen val� kimond�s�t. De mostan a b�lcs �s ke�reszty�n emberek mit akarnak �rni a n�gys�g fel�l val� hamis tudom�ny ellen, nem sok id� mulv�n meg�rted.



M�SODIK R�SZE,

melyben megmutattatik, mik�ppen a Krisztus a v�g�r�l az eleire menv�n, ez mostani id�ben �p�ti(199) fel az � anya�szentegyh�z�t.

Mi�rthogy(200) az �r�k �letnek fondamentoma(201) csak az egy fels�ges Atya Istennek �s attul(202) elbocs�ttatott J�zus Krisztusnak esmeretiben legyen helyheztetv�n, amint meg vagyon �rva Szent J�nosnak tizenhetedik r�sz�ben, ennek ok��rt az Antikrisztus, a s�t�n, e fund�mentomot akarta legel�szer megrontani, mert bizonnyal tudta, hogy meghom�lyos�tv�n az egy teremt� Atya Istent, kirekeszt�heti oszt�n az Krisztust is a kereszty�neknek sz�vekb�l. Mert nem volt enn�l t�bb Isten, ki avagy �g�rte volna, avagy penig (203) ez vil�gra bocs�tta volna az � fi�t ; mely hely�hen mikor a s�t�n m�st hozott b�, elhitte oszton,(204) hogy m�s Krisztust is k�nnyen faraghat, mellyel meg�hom�lyos�tsa a Szentl�lekt�l fogantatott �s Sz�z M�ri�t�l sz�letett igaz Messi�st. Ez fondamentomnak az�rt, azaz az Atya Istennek �s a Krisztusnak esmeretinek elfordul�sa(205) ut�n sz�ks�g volt, hogy mind az eg�sz rak�s(206) megro�moljon(207) �s �j �p�t�s k�vetk�zz�k, ki az � hamis fonda�mentom�hoz hasonlatos legyen, annak ut�na hogy �j Is�tenek, �j Krisztusok, �j hitek, �j �r�sok, �j kereszts�gek �s �rnak �j vacsor�i sz�lljanak az anyaszentegyh�zban, amint oda fel(208) meghall�d. Alkalmatos(209) n�vvel neveztetett pedig az p�pa Antikrisztusnak,(210) azaz az igaz Krisztus ellen val� hamis Krisztusnak, mi�rthegy � h�rmat hozott b�, melyekkel ki akarta t�rleni az Bethlehem v�ras�ban sz�letett J�zust, ki mi�rt�nk megholt �s felt�madott, az mint az credoban valljuk. Az Ignatius es Antitheusnak ne�vette, mi�rthegy az egy fels�ges Atya Istenb�l h�rmas avagy h�rom szem�ly� Istent csin�lt. L�sd j�l meg az�rt te aty�mfia kereszty�n, hogy ha(211) igaz tudom�nya lehet annak a mi igaz Isten�nkr�l �s a Krisztusr�l, aki Atheus, azaz hamis Isten, avagy Isten ellen val� �s Antikrisztus.

De ama kegyelmes �s fels�ges Atya Isten, ki az � h�veit sem �gyiptusban, sem az Babilonban el nem hagyta, mikoron az � irgalmass�g�nak �s kegyelmess�g�nek(212) ideje el� j�tt,(213) nem h�gy minket is,(214) hanem megjelentv�n az � igazs�g�t, az igaz tudom�nyt, kiviszen imm�r lassan�-lassan az Antikrisztus fogs�g�b�l, hogy megvil�gos�tson mindny�jan,(215) kik ez ideig a vaks�gban fekedt�nk,(216) mert a Babylonb�l, a z�r-zavarb�l az � anyaszentegyh�z�ba kell imm�r menn�nk az Antikrisztust�l az igaz Krisztus�hoz �s a v�g�r�l az eleire kell t�rn�nk; mely dolgot rend�-szer�nt megmutatunk(217) ten�ked, hogy nyilv�n legyen �s ez visszat�r� uton meg ne botr�nkozz�l.

Mikoron az Isten Luther M�rtont az Antikrisztus ellen felt�maszt�,(218) nem a der�k(219) fondamentomot, hanem csak az hitnek gy�m�lcs�t akar� � �ltala megtiszt�tani, amint a credob�l is megtetszik. Mert Luther valamely r�sz�b�l(220) csak a b�nnek bocs�natj�r�l �s az �r�k �letr�l val� tudo�m�nyt igaz�totta el(221) az anyaszentegyh�zban, a der�k sze�r�nt val�(222) meg�j�t�s pedig a fondamentomra tartozott.

Annakok��rt Luther M�rton csak aff�le b�lv�nyoz�soknak volt megront�ja, melyek a b�nnek megbocs�natja(89) ellen voltanak, fudniillik bucs�j�r�s, purgatorium, a halottaknak seg�ts�g�l h�v�sa, szentel� v�z a mis�nek r�sz�vel �s egy�b�f�le sok b�lv�nyoz�sok, melyekkel meghom�lyosodott a b�nnek becs�natja, mely csak az Krisztus �ltal vagyon.

Annakut�na az Isten Zwingliust �s egyebeket(223) t�maszta fel, kik �ltal az Antikrisztusnak m�lyebb szerz�sit ront� el, �gymint a mis�t, a fak�peket, olt�rokat, k�l�mb�k�l�mb �nekl�sben val� cerem�ni�kat, a keny�rben val� Krisztust minden �kess�g�vel �s az �rnak vacsor�j�t, me�lyet Luther mi�rthegy meg nem ismert, meg sem akarta tiszt�tani. Imm�r az�rt mostan szinte a fundamentumra ju�tott a dolog, melyet az kegyelmes Atya Isten egyebek(223) �ltal �p�t fel, hagy elromoljanak(207) az hamis Istenek �s ha�mis Krisztusok �s csak amaz egy �mag�t�l val� nagy Isten uralkodj�k, kit�l mindenek vadnak �s ennek az � fia(224), az J�zus Krisztus, ki az �-testamentumban nek�nk ig�ztetett, az �jban penig megadatott �s kir�l az Atya Isten mennyorsz�gb�l ezt ki�ltotta, hogy �tet hallgassuk.

De mi�rthogy e fandamentomnak is f� �s kiv�ltk�p�pen val� pecs�ti a Krisztust�l szerzettetett(225) kereszts�g le�gyen, nem egy�b form�ra �s rendre hozattatik, hanem amelyet Krisztus urunk hagyott �s az apostolok megtar�tottanak, az mint meg vagyon �rva Matth. 28. Marci 16. Actor. 2. 8. 10. 15. r�sz�ben.

Mik�ppen az�rt az Isten semmit helyen nem hagyott az Antikrisztus szerz�siben, melyeket Luther �ltal akart kigyoml�lni, kik(226) ellene �llottak a Krisztus �ltal val� b�nnek bocs�natj�nak, azonk�ppen az � anyaszentegyh�z�nak megtiszt�t�s�ban a s�t�nnak minden b�lv�nyinak meg kell romolni,(227) amik�ppen az �r vacsor�j�ban l�tt �s ki kellett minden �rd�gi barlangokat szaggattatni, hogy semmi ne maradjon egy�b az egy�gy� �s igaz vacsor�n�l, mely az Krisztust�l szerzettetett.

Nem k�l�mben kell az�rt cselekedni az hitnek fonda�mentom�nak meg�p�t�s�ben is, mely csak az egy Atya Istenben vagyon �s az egy J�zus Krisztusban, ki Sz�z M�ri�t�l sz�letett, nem megtestes�lt. Mert ha ki akarunk az z�r-zavarh�l menni, ki kell �m gyoml�ltatni az s�t�n�nak minden tal�lm�nyinak, melyek nem hagyj�k amaz egy Atya Istent, az mindeneknek teremt�j�t �s az J�zust, az � egyetlen egy fi�t, az h�veknek sz�v�kben uralkodni.

Azonk�ppen le kell tenni minden egy�bf�le hiteknek, conciliomoknak �s e vil�gi doktoroknak m�lt�s�gokat,(227) hogy csak az Istennek tiszta ig�j�nek higgyenek minden n�pek �s abban val� hittel megel�gedjenek; melyet hogy ha mindny�jan nem mivel�nk, az sok doktoroknak �r�sok�ban elt�velyedv�n, el kellene veszn�nk a sok z�r-zavarban, kik mindenkoron k�l�mb-k�l�mb �rtetemre viszik az em�bereket.

De az mostani id�ben is sz�ks�g megl�tni, mik�ppen vigy�n ki az �risten minket az lelki Babilonb�l, tudniillik lassan-lassan az gyenge dolgokr�l az vastags�gra(228), az ki�csinyekr�l nagyobbokra, az v�g�r�l az eleire hoz minket, mert mind r�gt�l fogva ilyen rendet tartott ebben az �risten.

Mert legel�sz�r Luther �s Philep Melanchton �r�s�t adta minek�nk, melyek csak az b�nnek bocs�natja ellen val� praktik�t(229) rontott�k meg �s ezeket megtanulv�n �gy ragaszkod�nk oszt�n a Saxonia-beli tan�t�khoz.

Ennekut�na nem sok id� mulva a csehekhez hajl�nk, de nem a tudom�nynak tisztas�g�ban, hanem csak az anyaszentegyh�znak igazgat�s�ban.

Hogy penig ezeknek ut�na az Helvetiabelieknek �r�sokat kezd�k olvasni, kik mind a Saxoniabelieknek s mind a cseheknek t�velyg�seket k�rhoztatj�k vala, l�tv�n azoknak tiszt�bb tudom�nyokat, mi es �szv�(230) t�rsolkod�nk velek.

De mostan imm�r m�s hadnagyokat, m�s vez�reket adott nek�nk az mi kegyelmes Aty�nk, kik az Antikrisz�tusnak m�lyebb t�velyg�s�t t�rlik el, megtiszt�tv�n az egy Atya Istenr�l, az J�zus Krisztusr�l �s az igaz apostoli kereszts�gr�l val� tudom�nyt. Nem Sz�nik az�rt add�g meg � szent fels�ge, m�glen teljess�ggel kiviszen minket mindenf�le z�rzavarb�l, hogy az Antikrisztusnak minden k�roml�sit levetv�n, csak � neki szolg�ljunk �s megmoso�gatv�n magunkat az igaz kereszts�ggel, csak az J�zus Krisztusnak szenteltettess�nk. A szents�geknek meg�j�t�s�ban is ezenk�ppen cselekedett az �risten, mert el�sz�r az �r vacsor�j�t tiszt�t� meg, maga(231) a kereszts�g volna els� pecs�t �s ek�ppen rontogat� el lassan-lassan az Antikrisz�tusnak szerz�sit, melyet teneked rendszer�nt el�dben adunk.

Az �r vacsor�j�nak meg�tisztul�sa mik�ppen �s mi�nem� renddel l�tt l�gyen.

Ezer�tsz�z �s �tven esz�tend�ben a mis�nek regu�l�ja minden r�mai ceremo�ni�kkal �s a keny�rnek fel�emel�s�vel megrontat�k.

1553. esztend�ben az ol�t�rok, fak�pek �s n�mely �kess�gek let�tet�nek, de a marad�kfa hely�n marada.

Azonk�zben az kereszt�s�gnek is megtisztul�sa mi�k�ppen �p�ttetett legyen.

Ugyanazon 1550. eszten�d�ben a kereszts�gbeli ke�net, ny�l, s�, gyertya el�romla, de a t�bbi mind megmarada.

Azonk�ppen



Serz�i jog Unitárius Portál
Minden jog fenntartva.


Kateg�ria: Teol�gia
Cimk�k: Semmi
K�nyvjelz�: Share/Save/Bookmark

[ Vissza ]



______________________________________________________________________________________________________________

Virtu�lis Unit�rius K�z�ss�g UniGy�r�je
[ El�z� | Gy�r� f�oldala | Feliratkoz�s | V�letlenszer� oldal | K�vetkez� ]


 

Unitárius Háló
(VUK)

Unitárius
Keres�

Unitárius
Képtár

Unitárius
Linktár

Unitárius
Média

Unitárius
Napló

Unitárius
Naptár

Unitárius
Társalgó

UniPédia


freestat.hu


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek és hozzászólások szerz�ik tulajdonai, minden más tartalom: © 2002-2009 Magyarországi Unitárius Egyházé.

Weboldalunk hírei a backend.php és az ultramode.txt fájlokkal is elérhet�ek.
**

You can syndicate our news using the file backend.php

Distributed by Raven PHP Scripts
New code written and maintained by the RavenNuke™ TEAM


(Original PHP-Nuke Code Copyright © 2004 by Francisco Burzi)
oldal gener�l�sa: 2.25 m�sodperc


:: fisubsilver shadow phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by coldblooded (www.nukemods.com) ::

按揭計算機| 買樓| 上車盤| 搵樓| 屋苑| 樓盤| 地產| 租樓| 租盤| 二手樓| 新盤| 一手樓| 豪宅| 校網| 放盤| 樓價| 成交| 居屋| 貝沙灣| 美孚新邨| 嘉湖山莊| 太古城| 日出康城| 九龍站 | 沙田第一城| 西半山 樓盤| 樓市走勢| 青衣| 西貢 樓盤| 荃灣 樓盤| Grand Austin出售的樓盤

推荐一个卖雪茄的网站| 雪茄网购| 雪茄哪里买| 雪茄| 哈瓦那雪茄| 雪茄网| 雪茄专卖| 雪茄价格| 雪茄烟网购| 雪茄专卖网| 雪茄专卖店| 网上哪里可以买雪茄| 买雪茄去哪个网站| 雪茄怎么抽| 雪茄烟| 雪茄吧| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 大卫杜夫雪茄| 保利华雪茄| 古巴雪茄品牌| 古巴雪茄价格| 古巴雪茄| 古巴雪茄多少钱一只| 古巴雪茄专卖网| 烟斗烟丝| 烟丝| 小雪茄| 金特罗雪茄| 帕特加斯d4 | 蒙特雪茄| 罗密欧朱丽叶雪茄|

噴畫| banner| banner 價錢| Backdrop| Backdrop 價錢| 易拉架| 易拉架 價錢| 橫額| 印刷| 橫額印刷| 印刷 報價| 貼紙| 貼紙印刷| 宣傳單張| 宣傳單張印刷| 展覽攤位| 書刊 印刷| Bannershop| Ebanner| Eprint| 印刷 黃店| 印刷公司| 咭片| 海報| 攤位| pvc板| 易拉架設計| 海報印刷| 展板| 禮封| 易拉架尺寸| foamboard| pvc| printer| label| print shop| poster| business card| postcard| print services| printing company| name card| hk print| hong kong printing| Leaflet| Printing|

邮件营销| Spread| Email Marketing 電郵推廣|

wms| vending machine| barcode scanner| QR code scanner| SME IT| it solution| rfid tag| rfid| rfid reader| it outsourcing| printing labels| IRLS| IT Support| system integration| software development| inventory management system| label printing| digital labelling| barcode label| Self Service Kiosk| Kiosk| Voice Picking|

Luxury Travel| Six Senses Travel| Six Senses Zighy Bay| Vietnam Travel| Morocco Travel| Park Hyatt| Peninsula| Automatic Label Applicator| 度身訂造 旅遊| 峴港 旅遊| 芽莊 旅遊| 北海道旅遊| 越南旅遊| 杜拜旅遊| 摩洛哥旅遊| 六善| KLook| Travel 旅遊| 旅行| KUONI 勝景遊| 郵輪| Luxury| Aman| Silversea| Luxury Cruises| Six Senses| 峴港| 芽莊| Abu Dhabi| Private Tours| AmanTokyo| Amanyangyun| Cuba Private Tours| 古巴私人包團| Jetour| Amanemu| 定制旅游| 高端旅游| Luxury Travel Agency Hong Kong| 銀 海 郵輪| Tailor Made Travel| Tailor Made Trips| 豪華 旅遊|

Tomtop| Andoer| LEMFO| Anet A8| Xiaomi Roborock S50| Xiaomi M365 Scooter| MXQ PRO| MJX Bugs 5W| Hohem Isteady Pro| Hubsan H501s X4| Anet A6| Dobby Drone| ILIFE V7s| Creality Ender-3| Hubsan H501s| Hohem Gimbal| Trumpy Bear| Amazfit Bip| Hubsan H501s| Vernee T3 Pro| DJI Mavic Air| Anet A8 3d Printer Review| Populele| SONOFF| Homekit| JJPRO X5| LEMFO LEM7| Anet| Koogeek| Hubsan Drone| Wltoys| Feiyu| Zeblaze| Lixada|

electric bike| best electric bike| electric bikes for adults| e bike| pedal assist bike| electric bikes for sale| electric bike shop| electric tricycle| folding electric bike| mid drive electric bike| electric bike review| electric fat bike| fat tire electric bike| electric bicycle|