Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Click here to send us your inquires or call (852) 36130518
Unit�rius Port�l


Magyar     Unit�rius     Egyh�z

Unit�rius Port�l

A   hit   Isten   aj�nd�ka

•   F�oldal  •  Szem�lyes adatok  •  Rovatok  •  H�rk�ld�s  •  F�rum  •  Hirdet�sek (Keres-k�n�l)  •
A F�oldalon
Unit�rius port�l
icon_home.gif Honlapok
tree-T.gif F�oldal
tree-T.gif Aj�nlj minket!
tree-T.gif GYIK
tree-T.gif Kapcsolat
tree-T.gif Keres�s
som_downloads.gif H�rek
tree-T.gif H�rek
tree-T.gif H�rek arch�vuma
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-L.gif Rovatok
icon_forums.gif K�z�ss�g
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif Szem�lyes �zenetek
tree-T.gif Tagok list�ja
tree-T.gif Unit�rius lista arch�v
tree-L.gif Unit�rius lista feliratkoz�s
icon_poll.gif Statisztik�k
tree-T.gif Statisztik�k
tree-T.gif Szavaz�sok
tree-L.gif Toplist�k
som_themes.gif Sz�rakoz�s
tree-T.gif Adom�k
tree-T.gif Egyh�zi anekdot�k
tree-T.gif Gondolatok �s mond�sok
tree-T.gif N�pi hiedelmek
tree-T.gif N�vkital�l�, c�merkirak�
tree-T.gif T�rt�netek Brassai S�muelr�l
tree-L.gif Unit�rius Teszt
icon_community.gif Tagok
tree-T.gif Napl�k
tree-L.gif Szem�lyes adatok
icon_connect.gif Web
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-L.gif Linkek

icon_news.gif Port�l tartalma
tree-T.gif C�m szerint
tree-T.gif Kateg�ria szerint
tree-T.gif Szerz� szerint
tree-L.gif Tartalom

icon_members.gif Felhaszn�l� egy�ttm�k�d�se
tree-T.gif F�rum
tree-T.gif H�rk�ld�s
tree-T.gif Ismertet�k
tree-T.gif Let�lt�sek
tree-T.gif Linkek

icon_topics.gif 300 �v 1568-1868
petitrond.gif Le�r�s, �dv�zl�sek
icon_topics.gif 400 �v 1568-1968
petitrond.gif A k�nyv
icon_topics.gif 440 �v 1568-2008
petitrond.gif Vide�

icon_topics.gif Apologetika
icon1.png Unit�riusok - ismertet�
icon1.png Az unit�rizmus
icon1.png "Szabadelv�s�g"
icon1.png Dogma n�lk�li kereszt�nys�g?
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Biblia �s tanulm�nyok
icon4.png K�roli Biblia
icon4.png Biblia magyar�zat
icon4.png Tam�s evang�liuma
icon4.png Apokrif iratok
icon4.png TOV�BB ...
favicon.ico D�vid Ferenc
icon5.png 1510(20)-1579
icon5.png 400 �ves �nneps�g 1910-ben
icon5.png D�vid Ferenc biblicizmusa
icon5.png Bal�zs Mih�ly: D�vid Ferenc �let�tja
icon_topics.gif Egyebek
admin.png H�sv�ti szok�sok
admin.png Passi�
admin.png Temet�si szok�sok
admin.png A harang
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Egyh�zi besz�dek
icon2.png Alkalmi besz�dek
icon2.png �ltal�nos besz�dek
icon2.png �nnepi besz�dek
icon2.png Gell�rd Imre besz�dek
icon2.png Kelemen Mikl�s besz�dek
icon2.png Csif� Salamon besz�dek
icon2.png Pap Gy. L�szl� pr�dik�ci�k
icon2.png Besz�dgy�jtem�nyek
icon_topics.gif Egyh�zt�rt�nelem
bullet2.gif D�vid Ferenc el�t�l�se �s m�rt�rhal�la
bullet2.gif Egyh�zt�rt�net spanyol nyelven
bullet2.gif A Magyarorsz�gi Unit�rius Egyh�z t�rt�nete a mai Magyarorsz�g ter�let�n
bullet2.gif �tjelz� �vsz�mok az Unit�rius Egyh�z m�ltj�b�l
bullet2.gif Adorj�ni Rudolf: utols� p�rci�lis
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �letrajz
admin.png Bart�k B�la �letrajza
admin.png Berde M�zes
admin.png Brassai S�muel, 1797. j�nius 16 - 1897. j�nius 24.
admin.png D�vid Ferenc
admin.png Perczeln� Kozma Fl�ra
admin.png Szentkatolnai B�lint G�bor
admin.png Iv�n L�szl�
admin.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Erk�lcstan
icon5.png Bal�zs Ferenc vall�sa
icon5.png Arany ABC
icon5.png Szab�lyok
icon5.png Hittan-Erk�lcstan
icon5.png J�zus erk�lcsi tan�t�sa
icon5.png V�laszd az �letet!
icon_topics.gif Esem�nyek
icon3.png Unit�riusok II. magyarorsz�gi tal�lkoz�ja
icon3.png Gell�rd Imre konferencia 2005. augusztus 26-�n
icon3.png Kelemen Mikl�s 80. sz�let�snapja
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Essz�k
icon1.png Bal�zs Ferenc
icon1.png Mi az, hogy unit�rius?
icon1.png Vall�sunknak a mai eszm�khez val� viszonya
icon1.png Sz�sz Ferenc: "�n Istenem"
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif H�rek
icon4.png Szejk�n elhangzott besz�dek
icon4.png Erd�lyi kir�ndul�s
icon4.png Ny�ri t�bor Magyark�ton
icon4.png Alf�ldi b�cs� F�zesgyarmaton
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Hitelvek
icon2.png Bal�zs F. hitvall�sa
icon2.png Hiszek Egy Istenben
icon2.png Hit �s vall�s
icon2.png Mit hisznek az unit�riusok?
icon2.png Online kis hittan
icon2.png Az Unit�rius Egyh�z hitelvei
icon2.png Unit�rius �sv�ny
icon2.png Az unit�rius vall�s alapelvei
icon2.png Az unitarizmus l�nyege
icon2.png Vallok a hitemr�l
icon_topics.gif Hitoktat�s
icon1.png Bibliai t�rt�netek
icon1.png Egyh�zt�rt�nelem
icon1.png �nekek
icon1.png Versek
icon1.png Im�ds�gok
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Homiletika
icon5.png Az istentisztelet alkot� elemei
icon5.png Az �rvacsorai �genda
icon5.png Az im�ds�g
icon5.png A pr�dik�ci� id�szer�s�ge
icon5.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Im�ds�gok
icon3.png �ld�sok
icon3.png Imak�nyv
icon3.png Unit�rius im�ds�gok
icon3.png Verses im�ds�gok kis gyermekek sz�m�ra
icon3.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Irodalom
icon1.png Bal�zs Ferenc mes�k
icon1.png D�vid Ferenc Brevi�rium
icon1.png Gesta Unitariorum
icon1.png K�z�rthet� Evang�lium
icon1.png TOV�BB ...
icon_topics.gif J�zus tanulm�nyok
icon4.png A jelenkor J�zusa
icon4.png J�zus emberarca
icon4.png J�zus evang�liuma a mai vil�gban
icon4.png J�zus gy�gy�t�sai
icon4.png J�zus t�rt�neti alakja �s annak ismerete
icon4.png Ki volt J�zus?
icon_topics.gif Katek�zis
icon2.png Unit�rius K�t�
icon2.png Konfirm�ci�
icon2.png Dr.Rezi Elek: Hit �s erk�lcstan
icon2.png K�t� t�bb nyelven
icon_camera.gif K�pt�r
bullet2.gif D�va-v�ri sikl�
bullet2.gif Eml�kt�bl�k
bullet2.gif Halottak-napi koszor�z�s
icon_topics.gif Liturgia
icon5.png Az EUE istentiszteleti �s szertart�si rend
icon5.png A MUE istentiszteleti �s szertart�srendje
icon5.png Az Unit�rius Egyh�z istentisztelete �s szertart�sai
icon_camera.gif M�dia
petitrond.gif M�sorok 2009-ben
petitrond.gif M�sorok 2008-ban
petitrond.gif M�sorok 2007-ben
icon_topics.gif �kumenicit�s
icon3.png Az unit�rizmus hivat�sa a j�v�ben
icon3.png A ma �n holnap unitarizmus�r�l
icon_topics.gif T�j�koztat�k
icon1.png Fogalomt�r
icon1.png Sim�n Domokos: A csiksomly�i b�cs� eredet�r�l
icon1.png Szab� Gyula: Csiksomly�i b�cs�: m�g t�bb toleranci�val
icon1.png Mohay Tam�s: Egy �nnep alapjai: csiksomly�i b�cs�
icon1.png Dr. Szab� �rp�d: Mindenben szeretet
icon1.png dr. Czire Szabolcs: V�ge a reverz�lisnak?!
icon_topics.gif Tanulm�nyok
icon4.png Ami �r�kk�val� D�vid Ferenc �letm�v�ben
icon4.png D�vid Ferenc �s az unit�rius vall�s
icon4.png Egyseg�nk a k�l�nb�z�s�gben
icon4.png A nyilv�nval� Isten
icon4.png Tudom�ny �s vall�s
icon4.png Vall�sunkr�l – r�viden
icon4.png TOV�BB ...
icon_topics.gif Teol�gia
icon2.png Bal�zs Ferenc teol�gi�ja
icon2.png D�vid Ferenc teol�gi�ja
icon2.png Hiszek egy Istenben
icon2.png J�zus Istenfogalma
icon2.png R�vid Magyar�zat
icon2.png TOV�BB ...
icon_topics.gif T�rt�nelem
bullet2.gif Az unit�rius egyh�z a magyar t�rt�nelemben
bullet2.gif Unit�rius vall�s��rt b�rt�nben volt Erzs�bet, angol kir�lyn� �sanyja.
bullet2.gif 1956 erd�lyi m�rt�rjai
bullet2.gif TOV�BB ...
icon_topics.gif �nnepek, szertart�sok
icon5.png Kar�csony, �j�v
icon5.png H�sv�t
icon5.png P�nk�sd
icon5.png �szi h�laad�s
icon5.png Szertart�sok

icon_topics.gif Videofelv�telek
icon1.png M�rk� Laci videofelv�telei
icon1.png Unit�rius videofelv�telek
icon1.png Knut Heidelberg
icon1.png Gy�jtem�ny
icon1.png Google vide�k
icon1.png MTV vide� arch�vuma
icon1.png Duna Tv vide� arch�vuma

icon_topics.gif Foly�iratok
bullet2.gif 2009. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif 2008. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif 2007. �vi Unit�rius �let
bullet2.gif Arch�vum

icon_topics.gif �n�ll� szakaszok
tree-T.gif De falsa et vera
tree-T.gif Egy az Isten
tree-T.gif Online kis hittan
tree-T.gif Unit�rius tud�s-t�r
tree-L.gif Unit�rius Panteon
UniKeres�
Unit�rius Webhelyek Keres�g�p
�S keres�s
VAGY keres�s
Kifejez�s keres�se
Mutass ennyit egy oldalon.
�prilis 21, 2006 05:12 CDT

J�zus Istenfogalma

Dr. Erd� J�nos

Szerz�: . 912 Olvas�s
  Oldal nyomtat�sa   PDF-be ment�s   K�ld�s bar�tnak


A vall�s k�z�ppontja az istenfogalom, erre a. meg�llap�t�sra jut minden vall�st�rt�neti �s vall�sfiloz�fiai vizsg�l�d�s. A vall�s eg�sz vil�ga, a hit �s erk�lcs viszonya, a kultusz, a vall�si k�z�ss�g, mind az istenfogalom milyens�g�t�l f�gg. Isten n�lk�l vall�sr�l a sz� igaz �rtelm�ben nem besz�lhet�nk.

1. Az istenfogalom legfejlettebb form�j�val J�zus tan�t�s�ban tal�lkozunk. Vall�s�nak vil�g�t az Istenr�l alkotott felfog�sa hat�rozza meg; ehhez igazodik Istenorsz�g�nak evang�liuma, �s ez a m�rt�ke az egy�n minden vall�si �ll�sfoglal�s�nak. J�zus istenfogalma az �sz�vets�gben gy�kerezik �s mag�n hordozza kora vall�si m�vel�d�s�nek befoly�s�t. Forr�sa �s meghat�roz� jegye Isten tapasztal�sa a l�lek term�szetes er�i �ltal. Istenismeret�nek kiindul�si pontja Isten �s ember, teremt� �s teremtm�ny megk�l�nb�ztet�se. �lete �s tan�t�sa t�kr�zi, hogy Istennel szemben mennyire �rezte emberi mivolt�t. A teremtm�ny Isten l�ny�t �s tulajdons�gait csak "r�sz szerint", "t�k�r" �ltal ismerheti meg, mivel Isten t�bb, mint amennyit r�la a hit �ll�t �s a l�lek ismer. "Isten nem kiz�r�lagosan olyan, amin�nek mi elk�pzelj�k, hanem olyan is, meg ezenk�v�l m�s is. Mi Istenr�l csak annyit tudunk, amennyit � �nmag�r�l a mi f�ldi �s emberi viszonyainknak megfelel�en vel�nk k�z�lni j�nak l�tott. Mi csak az ember vil�g�ban l�that� Istent ismerj�k, s azt is csup�n t�red�kesen."(1) Isten �r�kk� megmarad az ismert �s m�gis ismeretlen Istennek.

Istenr�l csak annyit tudunk felfogni, amennyit emberi fogalmakba is foglalhatunk, a t�bbi csup�n �rz�s, �lm�ny alakj�ban �l lelk�nkben. A teol�gia fogalmai azonban nem el�g teherb�r�k, kifejez�k a szem�lyes isten�lm�ny bemutat�s�ra. Isten "eg�szen m�s", nagyobb �s t�bb ann�l; hogy a mi fogalmunkba z�rhassuk; �t csak a teremtm�ny hasonlatoss�g�ra alkotott fogalmak seg�ts�g�vel fejezhetj�k ki. J�zus is amikor Istenr�l besz�lt; nem tehetett m�st, mint hit�b�l anal�g fogalom nyelv�re ford�totta �t az �rtelem felismer�seit az isteni l�nyegr�l. Istenismeret�t a mindennapi �let �br�zol�s�ban, a k�zvetlen tapasztalat nyelv�n, egyszer� emberi szavakkal �s term�szetes m�don fejezte ki, Istenr�l mindig hittel sz�lott �s a tan�s�gt�tel erej�vel. Istenismerete ez�rt �letszer� �s emberk�zels�gi.

2. J�zus istenismerete nem merevedett dogmatikus fel�p�tm�nyny�; teol�gi�ja sincs az "Istenr�l sz�l� tudom�ny" �rtelm�ben. Isten nem volt probl�ma sz�m�ra, hanem val�s�g: a j�s�g, igazs�g �s szeretet szem�lyes val�s�ga. Isten l�tel�re �s tulajdons�gaira vonatkoz� elvont k�rd�sekkel nem foglalkozott. �t Isten tapasztal�sa, l�t�nek spont�n megragad�sa �rdekelte. Nem fogalmakat tan�tott Istenr�l, hanem egyszer�en hitt Istenben, "aki van" �s "aki vel�nk van". Isten a hitben �l a hit sz�m�ra felt�tlen�l l�tezik. Ez volt J�zus meggy�z�d�se.

3. Isten �l� �s �letet ad� val�s�g, J�zus szerint aki k�zt�nk �s benn�nk �l, �s mi �benne l�tez�nk (ApCsel 17,28). Sz�m�ra Isten volt minden �s � eg�szen Isten� a b�lcs�t�l a keresztf�ig (Lk 2,49, Mk 15,34; Lk 23,46).

Minden helyzetben tapasztalta gondvisel� szeretet�t; Istenre hallgatott �s akarat�hoz igazodott. �let�ben minden �r�m Isten ir�nti h�laad�s volt, minden szenved�s �s b�nat pedig Isten akarata el�tti meghajl�s. Isten �l� tapasztal�sa tette �let�t harmonikus, szolg�l� �lett� (Mk 1,15; Lk 2,15):

4. Isten jelenlev� val�s�g is J�zus hit�ben. Istent l�tta �s tapasztalta minden�tt. A lelk�ben nem v�rt m�st, mint az Isten l�t�s�t, istenk�zels�g �rz�s�t �s az ut�na val� v�gy�d�s kiel�g�t�s�t, valamint gy�zelmet a rossz felett.

J�zus nem �llott meg Isten val�s�g�nak felismer�s�n�l. Feleletet keresett az isten-probl�ma nagy k�rd�s�ire: ki �s milyen az Isten? A hit sz�m�ra elker�lhetetlen ez a k�rd�s. Ha ugyanis Istent nem gondoljuk el valamilyennek, akkor tulajdonk�ppen nem is besz�lhet�nk l�t�r�l.

5. Az Isten egy, ez a J�zus els� meg�llap�t�sa. Az egy isten gondolata J�zus el�tt felmer�lt m�r n�h�ny �kori vall�sban is, de csak mint id�nk�nt felvillan� szikra a hit egy�nis�geinek lelk�ben. A vall�st�rt�nelemben el�sz�r a zsid� vall�s isteneszm�je fejl�d�tt monoteizmuss�: Az �sz�vets�g �s a judaizmus tan�totta el�sz�r, hogy Isten egy (2M�z 20,3; 5M�z 4,35, 39; 6,4; �zs 44,6, 8; 45,5). Az �sz�vets�gi monoteizmus klasszikus �sszefoglal�sa: "Halljad Izrael: az �r; a mi Isten�nk egy �r" a judaizmus hitvall�sa, �s minden teol�giai tan�t�s�nak alapja lett. A zsid� vall�s monoteizmusa azonban m�g nem volt teljes �s tiszta egyistenh�v�s. J�hve egy, de mindv�gig a kiv�lasztott zsid� n�p istene marad. Hatalma a zsid� n�phez val� viszonya szerint nyert jelent�s�get �s arra szolg�lt, hogy vele a kiv�lasztott n�pet boldog�tsa. J�hv� csak a zsid� n�pet szereti �s ez�rt t�le alattval�i h�s�get, engedelmess�get k�v�nt. M�s, idegen istenek im�d�sa J�hve ir�nti h�tlens�get; a legs�lyosabb b�nt jelentette: "Vigy�zz magadra, hogy el ne feledkezz�l az �rr�l; aki kihozott t�ged Egyiptom f�ld�r�l, a szolgas�gnak h�z�b�l. F�ljed az Urat, a te Istenedet, � neki szolg�lj" (5M�z 6,12-13).

J�zus v�ltozatlan �tvette az �sz�vets�g egyisten tan�t. Err�l tan�skodik az �r�stud�val folytatott vit�ja is, mid�n arra a k�rd�sre, hogy "melyik az els� minden paranesolatok k�z�tt"; felelet�ben sz�szerint id�zte a T�rv�ny summ�j�t:" Halljad Izrael: az �r, a mi Isten�nk egy �r". Ehhez kapcsolta azut�n az Isten �s ember ir�nti szeretet k�teless�g�t. Figyelemrem�lt� t�ny, hogy az �r�stud�, mint az �sz�vets�gi monoteizmus h�ve, elismerte J�zus istentan�nak helyess�g�t:"J�l van, Mester, gaz�n mondod; hogy egy Isten van �s nincsen k�v�le m�s" (Mk 12,29-32). Az egyisten milyens�ge tekintet�ben J�zus gy�keresen elt�r az �sz�vets�g hagyom�nyos istentan�t�l. Monoteizmus�nak istene nem nemzeti, hanem egyetemes Isten, akinek l�nyege a szem�lyv�logat�s n�lk�li j�s�g �s igazs�g minden teremtm�nye ir�nt.

Ez az etikai monoteizmus nem maradt elm�leti hitigazs�g J�zus sz�m�ra, hanem levonta a k�vetkeztet�seket �s alkalmazta azokat tan�t�s�ban.

Isten egys�ge l�pten nyomon visszahangzik az �jsz�vets�gi k�nyvekben(2), mely az evang�lium lend�t� erej�nek bizonyult a politeizmus, f�lelem, a term�szet szolgas�ga; a barb�rs�g �s az embertelens�g minden form�ja elleni k�zdelemben. J�zus etikai monoteizmusa az istenfogalom legmagasabb fejletts�gi fok�t k�pviseli a vall�s t�rt�net�ben.

6. Isten l�nyege a szellem (Jn4,24; 2Kor 3,17). Enn�l kifejez�bb l�nyegmeghat�roz�st adni Istenr�l nem lehet. A szellem l�tez�se m�dj�t tekintve csak szem�lyes lehet: J�zus is a szem�lyis�gnek t�k�letes megval�sul�s�t hitte Istenben, mely a tiszta szellemis�g fogalm�ban old�dik fel, levetk�zve mag�r�l minden emberi von�st. Isten mint szellem: f�ggetlen, l�thatatlan �s semmif�le form�ban ki nem �br�zolhat�. Ez�rt fordult el J�zus az emberk�z alkotta b�lv�nyt�l �s vetett meg mindenf�le isten�br�zol�st. Isten szem�lyis�ge eg�szen m�s, mint a mi�nk. � t�k�letes szem�lyis�g; mi, teremtm�nyek, ennek csak egy halv�ny m�solat�val rendelkez�nk(3).

J�zus hitte, hogy mi csak a szem�lyes �l� Istennel l�tes�thet�nk kapcsolatot, aki szeret minket, gondot visel re�nk, megbocs�tja b�neinket �s el�seg�ti t�k�letesed�s�nket. Mi csak a szem�lyes �l� Istent tudjuk szeretni �s hozz� gyermeki bizalommal im�dkozni.

Isten l�nyeg�b�l k�vetkezett J�zusn�l, hogy a ;,k�v�lr�l j�v� vall�s �s k�ls�s�gekb�l t�pl�lkoz� vall�soss�g helyett a bel�lr�l j�v� hitet �s a l�lekb�l t�pl�lkoz� vall�soss�got" tan�totta. A teremt� �s teremtm�ny egym�shoz val� viszonya is enn�fogva csak szellemi lehet; Isten tisztelet�nek pedig egyetlen lehets�ges �s m�lt� form�ja l�tezik: a l�lekben �s igazs�gban val� im�d�s (Jn 4,24). Isten im�d�sa, J�zus szerint; vall�si aktus, amelyben a sz�v tisztas�ga, a l�lek magatart�sa �s a hit erk�lcsi �rt�keinek megval�s�t�sa a fontos (Mt 5,44; l2;50; Mk 3,35).Ez az �j j�zusi istentisztelet l�nyeg�ben nem m�s, mint a kereszt�ny �letform�l� hit megnyilv�nul�sa, az emberszeretet gyakorl�sa, az igazs�gos j�s�g �l�se �s az �lland� t�k�letesed�s.

Isten szellemis�g�b�l kifoly�lag J�zus az erk�lcsi �rt�kek al� rendeli a templomot; paps�got �s minden kultikus cselekm�nyt. Az �sz�vets�g a jeruzs�lemi templomhoz k�t�tte az �rv�nyes istentiszteletet. J�zus ezzel szemben azt tan�totta �s gyakorolta; hogy Istent b�rhol lehet l�lekben �s igazs�gban im�dni. Az Isten el�tti �ldozatot �rt�ktelennek tartotta. A pr�f�t�k szellem�ben tan�totta: "Irgalmass�got akarok �s nem �ldozatot"(Mt 9,13; v�.H�zs 6,6; �m 5,21). A szeretet �s megbocs�t�s, �rt�k szempontj�b�l, az �ldozat f�l�tt �ll: "Az�rt ha a te aty�dfi�nak valami panasza van ellened: hagyd ott az olt�r el�tt a te aj�nd�kodat �s menj el, el�bb b�k�lj meg a te aty�dfi�val �s azut�n elj�v�n vidd fel a te aj�nd�kodat"(Mt 5,23; Mk 7,10). Kora hagyom�nyos istentiszteleti eselekm�nyei k�z�l egyed�l az im�ds�got tartotta meg, de azt is Isten l�nyeg�nek megfelel�en "l�lekben �s igazs�gban" val� im�d�s form�j�ban (Mt 6,5-13). A templom l�tjogosults�g�t is abban l�tta; hogy az az "im�ds�g h�za" (Mk 11,17).

7. Isren atyas�ga. Isten etikai tulajdons�gait, �s a h�v� emberrel val� szem�lyes viszony�t J�zus egyszer�en, de m�ly �rtelemmel �gy fejezte ki: Isten a mi Aty�nk. Az "Atya" a legegyszer�bb �s legtiszt�bb fogalom, melyet az �rtelem Istenr�l alkothat. Enn�l nagyabb igazs�got Istenr�l nem �tlap�thatunk meg, ebben benne van minden, amit Istenr�l tudnia kell �s lehet.

Az "Atya" elnevez�s Istennel kapcsolatban jelentheti a teremt�t, aki l�trehozta a vil�got, �s jelentheti a megtart�t, aki szeret� atyak�nt gondoskodik minden teremtm�ny�r�l. J�zus ez ut�bbi �rtelemben nevezte Istent Aty�nak.

Isten atyas�g�nak eszm�je nem volt ismeretlett a vall�s vil�g�ban. Az �sz�vets�gben Isten leggyakrabban el�fordul� nevei: �r �s Kir�ly; "Aty�"-nak nagyon ritk�n �s akkor is csak teremt� vagy nemzeti p�rtfog��rtelemben nevezi. J�hv� "Izrael n�pe atyja", �s a zsid� n�p J�hv�:"els�sz�l�tt fia": (5M�z 32,1,6; �zs 63,16, 64;7; Jer 3,4,19; H�zs 1,10; 2,1-21;Zsolt 68,6; 10,13}: Isten atyas�g�nak J�zus tan�totta fogalma ismeretlen az �sz�vets�gi felfog�sban.

A vall�st�rt�nelemben J�zus volt az els�, aki Istent egyetemes �s etikai �rtelemben "Aty�nak" fogta fel. � eg�sz �let�ben Istent Aty�nak hitte �s �rezte s leggyakrabban �gy sz�l�totta: Aty�m, a te Aty�d, a mi Aty�nk. Az "Atya" volt az els� �s utols� sz� J�zus ajk�n, melyet az evang�liumi tud�s�t� feljegyzett (Lk 2,49; 23,46): Tan�t�sa eredm�ny�nek tudhat� be, hogy az �jsz�vets�gben, a j�nosi levelek kiv�tel�vel, �lland�v� lett az Atya elnevez�s (4) (Mk 14,36; 15,34; Lk 23,34; R�m 8,15; Gal 4,6; 1 Kos 8,6; Mk .11,25; l 3,32; Lk .l 1,2; 12;32; Jn 4,23; 12,28 stb.); m�g az �r �s Kir�ly nevek csak elv�tve fordulnak el�. Az �rnak vagy Kir�lynak nevezett Isten �s az ember k�z�tti viszony azonban mindig olyan; hogy abb�l a mennyei Atya szeretete �s j�s�ga sug�rzik ki.

Isten szeret� atyak�nt val� felfog�sa teljesen �j elem volt J�zus hit�ben. El�tte m�sok is haszn�lt�k ezt az istennevet, de olyan �rtelemben, mint �, senki sem tette. J�zus �rdeme nem abban van, hogy Isten megsz�l�t�s�ra �j nevet tal�lt ki, hanem, hogy az "atyas�gban" az istenfogalomnak val�s�gos szem�lyes tartalmat adott, �s Istennek a h�v� emberrel val� viszony�t �j, a hit etikai megvil�g�t�s�ba helyezte. Val�sz�n�leg n�z�reti otthon�ban, sz�leinek szeretet�b�l tanulhatta meg, mit jelent az atyai szeretet, �s tal�lta m�lt�nak arra, hogy az isteni t�k�letess�g meghat�roz�j�v� tegye.

Az "atyas�g" J�zus szerint nem egy tulajdons�ga Istennek a sok k�z�l, hanem k�zponti tulajdons�g, mely a t�bbinek tartalmat �s form�t ad. Isten atyas�ga a vall�s l�nyeg�t jelenti, eme alapozta J�zus istentan�nak minden l�nyeges meg�llap�t�s�t.

a) Az Isten k�zels�ge. Az �sz�vets�g Isten nagys�g�t �s hatalm�t abban tal�lta, ha �t min�l t�volabb tudja vinni a f�ldt�l �s az embert�l. J�hv� megk�zel�thetetlen fens�gben emelkedik v�lasztott n�pe f�l�. M�zes a H�reb hegy�n "elrejt� az � orc�j�t, mert f�l vala Istenre tekinteni" (2M�z 3,6; 34,8), �zsai�s egyenesen hal�lf�lelmet �rez, amikor l�tom�s�ban J�v�t l�tja; s retteg�ssel ki�lt fel: "Jaj n�kem; elvesztem, mivel...a seregeknek Ur�t l�tt�k szemeim!" (6,5). J�zus az "Atya" fogalm�ban Istent az egek megk�zel�thetetlen magass�g�b�l val�s�ggal a teremtm�nyek k�z� hozta. Isten, mint szem�lyes szellem, nemcsak felett�nk van, hanem mellett�nk, legbens�bben k�zel �ll hozz�nk annyira, hogy val�s�ggal benne �l�nk; mozgunk �s vagyunk (ApCsel 17,28).

Ezt az istenk�zels�get szeml�ltette az atya �s a gyermek k�z�tti szeretetviszonyban: J�zus szerint Isten olyan k�zel van hozz�nk, hogy a tisztasz�v�ek val�s�ggal l�tj�k �t, a b�kess�gre t�reked�k pedig, Isten fiai; tan�tv�nyait�l egyenesen azt k�v�nta, hogy legyenek irgalmasak; mint a mennyei Atya irgalmas, �s legyenek t�k�letesek, mint a mennyei Atya t�k�letes.

b) Isten egyetemess�ge. Isten az eg�sz emberis�gnek Atyja, aki szem�lyv�logat�s n�lk�l egyform�n szereti teremtm�nyeit faji, vall�si �s jellembeli k�l�nbs�gekre val� tekintet n�lk�l. Neki nincsenek v�lasztottjai �s nem tesz senkivel kiv�telt, � egyetemes Atya(5). Az egyetemes atyas�g nemcsak az emberis�gre; hanem a vil�gegyetem eg�sz�re is kiterjed: Isten a mi Aty�nk, de egyben a mindens�g Atyja is

c) A h�v� ember testv�ris�ge �s istenfi�s�ga. Isten mindny�junkat egy v�rb�l teremtett (ApCsel 17,26): Lelk�nk az � szellem�b�l val�. Mindny�jan egy Aty�nak vagyunk gyermekei J�zus szerint. A testv�ris�gb�l k�vetkezik az embert�rs k�telez� szeretete; melyet J�zus a m�sodik nagy parancsolatnak nevezett (Mk12,31 ). Az istenfi�s�g ezzel szemben Isten �s a h�v� ember k�z�tti viszonyt fejezi ki, mely l�nyeg�ben az embernek az Atya hasonl�s�g�ra val� t�k�letesed�sben, a vele val� k�z�ss�gben �s egy�ttmunk�lkod�sban �ll.

A 3M�z 11,44 szerint �gy sz�lott n�p�hez: "Legyetek szentek, mert �n szent vagyok:" J�zus ezzel szemben azt k�v�nta az emberekt�l, hogy "Legyetek t�k�letesek..."(Mt 5,48). A szents�g �s t�k�letess�g nem azonos jelent�s� fogalmak. A szents�g Isten vil�gfeletti; megk�zel�thetetlen fens�g�t jelenti a teremtm�nnyel szemben. A szents�gnek �ppen ez�rt csak Isten fel�l, fel�lr�l a f�ldre leny�l� sz�lai vannak. A t�k�letess�g viszont a min�s�gi fejl�d�snek cs�csa, melynek a f�ldr�l az �g fel� n�v� sz�lai vannak. A szents�g a megk�zel�thetetlen Isten �llapota s mint ilyen, az ember sz�m�ra eszm�ny nem lehet. A t�k�letess�g ezzel szemben az Atya eszm�nyi �llapota, melynek el�r�s�re mindannyiunknak t�rekedni kell. J�zus felh�v�sa szerint, hogy "Legyetek t�k�letesek", az eszm�ny maga az Atya, kihez nek�nk hasonl�v� kell lenn�nk. � a vezet�, akit k�vetn�nk kell. Am�g Isten t�nylegesen az eg�sz emberis�g szeret� Atyja, addig az ember csak �lland� t�k�letesed�s �ltal lehet �s v�lik Isten fi�v�. Az istenfi�s�g, mint eszm�ny �ll el�tt�nk, megval�s�t�sa Isten �s a mi k�z�s nagy �gy�nk.

d) Isten szeretete. Isten atyas�g�nak legl�nyegesebb tulajdons�ga a szeretet: Az 1J�nos lev�l �r�ja azonos�tja: Istent a szeretettel (4,16). A mindens�g Atyja m�s, mint szeretet nem is tud lenni. J�zus a szeretetet Isten olyan tulajdons�g�nak fogta fel, mely meghat�rozza Isten minden tev�kenys�g�t �s teremtm�nyeivel val� kapcsolat�t. Isten szeretete v�gtelen �s egyetemes, rnelyb�l senki kiz�rva nem lehet. Isten mindenkit szeret, m�g az arra �rdemteleneket is; egyar�nt felhozza napj�t "mind a gonoszokra, mind a j�kra, �s es�t ad, mind az igazaknak, mind a hamisaknak"(Mt 5,45). Ez a szeretet vezette J�zust arra, hogy az ember k�t nagy k�teless�g�nek form�j�t is a szeretetben hat�rozza meg (Mk 12,30-31).

Isten egyetemes szeretet�nek k�vetkezm�nye a gondvisel�s, melyben atyai gondoskod�sa t�kr�z�dik ir�ntunk. Isten gondvisel� szetetete kiterjed minden �l�l�nyre, a "mez�k f�v�re", az "�g madaraira", �s mindenek f�l�tt embergyermekeire (Mt 6,26-34), akinek egy hajsz�la sem veszhet el az � tudta n�lk�l.

Isten szeretet�nek term�szetes k�vetkezm�nye J�zus tan�t�s�ban az egyetemes �rv�ny� emberszeretet. Az l. J�nos lev�l �r�ja szerint "ha �gy szeret minket az isten, nek�nk is szeretn�nk kell egym�st". "Ha azt mondja valaki, hogy: Szeretem az Istent; �s gy�l�li a maga atyjafi�t; hazug az: mert aki nem szereti a maga atyjafi�t; akit l�t, hogyan szeretheti Istent, akit nem l�t?"(4,11,20).

Az emberszeretet pr�bak�ve J�zusn�l az ellens�g szeretete. Am�g az �sz�vets�g azt rendeli, hogy gy�l�ljed ellens�gedet, J�zus ezzel szemben azt tan�tja, hogy "szeress�tek ellens�geiteket" (Mt 5,43--45). A m�sok felett val� kiv�l�snak is egyed�li m�dja a k�z�ss�g szolg�lat�ban val� kiv�l�s: "Ha valaki els� akar lenni; legyen mindenek k�z�tt utols� �s mindeneknek szolg�ja"(Mk 9,35).

Isten szeretet�nek m�rhetetlen gazdags�ga mag�ban foglalja a j�s�got, igazs�got �s irgalmass�got.

Isten maga a legf�bb j�s�g, �gy tapasztalta J�zus. � mindenkinek j�t ad, aki hozz� fordul (Mt 7,7-11), �s gondoskodik mindazokr�l akik benne b�znak (Lk 12,22-31). Hasonl�t ahhoz a kir�lyhoz, aki a k�ny�rg� szolg�nak elengedi �sszes ad�ss�gait (Mt 18,2i-35). �s hasonl�t ahhoz az emberhez, aki a k�s�n munk�ba �ll� sz�l�munk�snak is ugyanazt a b�rt adja; mint ami csak az eg�sz nap dolgoz�knak j�r (Mt 20;1-l�). Isten olyan, mint az �desapa, aki t�kozl�, de megt�rt fi�t visszafogadja (Lk 15r). Istent�l mindenki aki k�r, az kap, aki keres, tal�l: "Avagy ki az az ember k�z�letek, aki ha az � fia kenyeret k�r t�le, k�vet ad neki; �s ha halat k�r, vajon k�gy�t ad-e neki. Ha az�rt ti gonosz l�tetekre tudtok a ti fiaitoknak j� aj�nd�kokat adni, mennyivel ink�bb ad a ti mennyei Aty�tok j�kat azoknak, akik k�rnek t�le" (Mt 12,8-11). J�zus szerint ebben a spont�n j�s�gban nyilatkozik meg Isten t�k�letess�ge (Mk 10,18) �s az ir�ntunk val� szeretete. .

Isten j�s�ga elv�laszthatatlan igazs�goss�g�t�l. � az ember �s a vil�g foly�s�ban az igazs�got keresi, elhat�roz�sainak rug�ja az igazs�g. Az Atya minket cselekedeteink �s �let�nk szerint �t�l meg: a j�t jutalmazza, a rosszat b�nteti. Az �sz�vets�gben J�hv� b�ntet�se megtorl�, mely n�ha kiterjed az ut�dokra is, harmad �s negyed�ziglen. J�zusn�l viszont Isten felemel�, �jranevel� igazs�gszolg�ltat�s�t tal�ljuk.

Isten igazs�goss�g�nak mintegy kieg�sz�t�je az irgalmass�g. Isten a b�n�s ir�nt igazs�gos, de irgalmas is. Irgalmass�ga abban nyilv�nul meg, hogy a rosszt�l visszatart �s a j�ra ind�t. A b�ntet�s �ltal nem elveszteni akar, hanem lehet�s�get adni arra, hogy b�neinket megb�njuk, azokt�l megtisztuljunk. A b�n elleni k�zdelem legszem�lyesebb �gy�nk; melyet egyed�l kell megv�vnunk. Isten igazs�goss�g�t �s irgalmass�g�t J�zus meggy�z� er�vel mutatta be tan�t�s�ban. Szerinte a b�n�s megt�r�s�t maga Isten is akarja �s �rvend neki. Az apa elveszettnek hitt fia megt�r�s�n ink�bb �r�l, mint az otthon maradt er�nyesnek. J�zus szerint irgalmass�g�n�l fogva mindent megtesz, hogy a b�n�s megt�rjen �s �j �letet kezdjen. Isten term�szetesen nem haszn�l semmi k�nyszert a b�n�s megt�r�se �tdek�ben, de a b�n k�vetkezm�nyei al�l nem mentes�ti; a b�n�snek v�llalnia kell a b�nh�d�st, hogy annak t�z�ben megtisztuljon �s �jj�sz�less�k. " Az atyas�g fogalm�b�l k�vetkezett J�zusn�l az Istennel val� szem�lyes kapcsolat szabads�ga is. � nemcsak �gy tekintett Istenre, mint teremt�re �s gondvisel�re, hanem mint egy olyan szem�lyes k�zel�ll� val�s�gra, akinek k�p�t lelk�ben hordozta �s hasonl�s�g�ra t�rekedett. A h�v�nek joga van arra hogy Atyj�val szabadon �s szem�lyesen �rintkezhess�k, k�zvet�t�k n�lk�l. Isten atyas�ga eleve kiz�rja a k�zvet�t�s minden form�j�t. Isten atyas�ga nem �ll ellent�tben Isten fels�g�vel �s szents�g�vel, s nem jelenti az isteni t�k�letess�g humaniz�l�s�t. J�zus soha nem t�vesztette szem el�l az isteni �s emberi megk�l�nb�ztet�s�t. Tan�t�s�ban az Atya mindv�gig Isten marad a maga mindent fel�lm�l� m�lt�s�g�ban. V�ltozatlanul hitte, hogy Isten az �g �s a f�ld mindenhat� Ura, akinek az emberek olyan al�zattal tartoznak, mint szolga az ur�nak(6). (Mt 11,25; Mk 1,27; 14,36; Lkl6,l3; 17,7-10). Isten atyas�g�b�l nem k�vetkezik az isteni t�rv�ny komolys�g�nak megv�ltoz�sa, sem az, hogy Isten ezent�l eln�zi az ember b�neit. J�zus hat�rozottan tan�totta Isten �t�let�t a b�neiket megb�nni nem akar� b�n�s�k felett (Mt 10,28; Mk 2,43-48; Lk I 3,3; 8,26-30). Isten atyas�ga �s fels�ge k�z�tti �sszhang J�zusn�l az im�ds�gban jut teljes kifejez�sre. A zsolt�r�r�, aki nem �rezte Isten k�zels�g�t, �gy im�dkozott: "�m�, mint a szolg�k szemei uroknak kez�re, mint a szolgal�ny szemei asszonya kez�re, �gy n�znek szemeink az �rra, a mi Isten�nkre, m�gnem megk�ny�r�l rajtunk!" (123,2). Neh�mi�s �gy kezdte k�ny�rg�s�t: "K�rlek, Uram, mennyeknek Istene, nagy �s rettenetes isten! Ki megtartja a sz�vets�get �s irgalmass�got az �t szeret�knek �s az � parancsolatait megtart�knak: �h, legyen figyelmetes a te f�led �s szemeid legyenek nyitva, hogy meghallgasd a te szolg�dnak k�ny�rg�s�t, mellyel �n k�ny�rg�k most et�tted nappal �s �jjel!" (1;5-6). Ezzel szemben J�zus a hozz�nk k�zel�ll� gondvisel� Aty�hoz im�dkozott, aki el�tt gyermeki bizalommal t�rta ki lelk�t. Fennmaradt im�i mind az "Aty�m" vagy "Mi Aty�nk" megsz�l�t�ssal kezd�dnek. Az Aty�ban val� hit fakasztotta fel sz�v�ben a legszebb im�ds�got, melyben az ember Istenhez sz�lhat :,; Mi Aty�nk..," (Mt 6;6-13).

J�zus istenfogalma egyed�l�ll�, nem hasonl�that� a vall�sok t�rt�net�ben megjelen� istenekhez. � t�rta fel el�tt�nk �s tette re�nk n�zve is �l� val�s�gg� Istent, akinek k�p�t lelk�ben hordozta �s hasonl�s�g�ra �lland�an t�rekedett. Teljesebb k�pet adni Istenr�l, mint amit � adott; ma sem tudunk: J�zus istenfogalm�b�l kivil�glik ir�ntunk val� szeretete, agg�d�sa �s bizakod�sa t�k�letesed�s�nkben: istenfi�s�gunkban. Ez tette tan�t�s�t evang�liumm�.

A j�zusi istenfogalom eszm�ny, mely fel� t�rekedn�nk kell, �s k�zdeni megval�s�t�s��rt. Ez az �rtelme k�vet�ihez int�zett felh�v�s�nak "Legyetek az�rt ti t�k�letesek, mik�nt a ti mennyei Aty�tok t�k�letes"(Mt 5,48).

Jegyzetek

1. Dr. Borb�ly Istv�n: Az unit�rius kereszt�ny hit alapfogalmai. Kolozsv�r. 1931. 51. l.

  1. D�vid Ferenc: "R�vid magyar�zat" stb c. 1567-ben kiadott m�v�ben szint�n ezt �llap�tja meg, hogy: "Semmi nincsen az eg�sz der�k szent�r�sban vil�gosabb �s nyilv�bban val� tudom�ny, mint az egy Istenr�l val� tudom�ny." (Els� r�sz, A.)
  2. V�. Conybeare, F. C.: Outlines of a Philosophy of Religion. II: 688. 1.
  3. Az "Atya" elnevez�s mintegy 245-sz�r fordul el� az �jsz�vets�gben: A Mat� szerinti evang�lium �r�ja a "mennyei Atya" elnevez�st haszn�lja (5; 16; 45, 6, l, 9; 7, 1-l; 21; 12, 50).
  4. V�. Channing; E..V., T�k�letes �let. Kolozsv�r, 1875: 38. 1.
  5. Moffat J., szerint mivel a "szent" t�vols�gi �rz�st fejez ki, J�zus �ppen isten�lm�ny�b�l kifoly�lag ezt az �rt�kjelz�t Istenre nem alkalmazta (Theology of the Gospels. ch. 3).



Serz�i jog Unitárius Portál
Minden jog fenntartva.


Kateg�ria: Teol�gia
Cimk�k: Semmi
K�nyvjelz�: Share/Save/Bookmark

[ Vissza ]



______________________________________________________________________________________________________________

Virtu�lis Unit�rius K�z�ss�g UniGy�r�je
[ El�z� | Gy�r� f�oldala | Feliratkoz�s | V�letlenszer� oldal | K�vetkez� ]


 

Unitárius Háló
(VUK)

Unitárius
Keres�

Unitárius
Képtár

Unitárius
Linktár

Unitárius
Média

Unitárius
Napló

Unitárius
Naptár

Unitárius
Társalgó

UniPédia


freestat.hu


Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek.
A közzétett hírek és hozzászólások szerz�ik tulajdonai, minden más tartalom: © 2002-2010 Magyarországi Unitárius Egyházé.

googlePR.hu - ingyenes PageRank


Weboldalunk hírei a backend.php és az ultramode.txt fájlokkal is elérhet�ek.
**

You can syndicate our news using the file backend.php

Distributed by Raven PHP Scripts
New code written and maintained by the RavenNuke™ TEAM


(Original PHP-Nuke Code Copyright © 2004 by Francisco Burzi)
oldal gener�l�sa: 1.33 m�sodperc


:: fisubsilver shadow phpbb2 style by Daz :: PHP-Nuke theme by coldblooded (www.nukemods.com) ::

按揭計算機| 買樓| 上車盤| 搵樓| 屋苑| 樓盤| 地產| 租樓| 租盤| 二手樓| 新盤| 一手樓| 豪宅| 校網| 放盤| 樓價| 成交| 居屋| 貝沙灣| 美孚新邨| 嘉湖山莊| 太古城| 日出康城| 九龍站 | 沙田第一城| 西半山 樓盤| 樓市走勢| 青衣| 西貢 樓盤| 荃灣 樓盤| Grand Austin出售的樓盤

推荐一个卖雪茄的网站| 雪茄网购| 雪茄哪里买| 雪茄| 哈瓦那雪茄| 雪茄网| 雪茄专卖| 雪茄价格| 雪茄烟网购| 雪茄专卖网| 雪茄专卖店| 网上哪里可以买雪茄| 买雪茄去哪个网站| 雪茄怎么抽| 雪茄烟| 雪茄吧| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 大卫杜夫雪茄| 保利华雪茄| 古巴雪茄品牌| 古巴雪茄价格| 古巴雪茄| 古巴雪茄多少钱一只| 古巴雪茄专卖网| 烟斗烟丝| 烟丝| 小雪茄| 金特罗雪茄| 帕特加斯d4 | 蒙特雪茄| 罗密欧朱丽叶雪茄|

噴畫| banner| banner 價錢| Backdrop| Backdrop 價錢| 易拉架| 易拉架 價錢| 橫額| 印刷| 橫額印刷| 印刷 報價| 貼紙| 貼紙印刷| 宣傳單張| 宣傳單張印刷| 展覽攤位| 書刊 印刷| Bannershop| Ebanner| Eprint| 印刷 黃店| 印刷公司| 咭片| 海報| 攤位| pvc板| 易拉架設計| 海報印刷| 展板| 禮封| 易拉架尺寸| foamboard| pvc| printer| label| print shop| poster| business card| postcard| print services| printing company| name card| hk print| hong kong printing| Leaflet| Printing|

邮件营销| Spread| Email Marketing 電郵推廣|

wms| vending machine| barcode scanner| QR code scanner| SME IT| it solution| rfid tag| rfid| rfid reader| it outsourcing| printing labels| IRLS| IT Support| system integration| software development| inventory management system| label printing| digital labelling| barcode label| Self Service Kiosk| Kiosk| Voice Picking|

Luxury Travel| Six Senses Travel| Six Senses Zighy Bay| Vietnam Travel| Morocco Travel| Park Hyatt| Peninsula| Automatic Label Applicator| 度身訂造 旅遊| 峴港 旅遊| 芽莊 旅遊| 北海道旅遊| 越南旅遊| 杜拜旅遊| 摩洛哥旅遊| 六善| KLook| Travel 旅遊| 旅行| KUONI 勝景遊| 郵輪| Luxury| Aman| Silversea| Luxury Cruises| Six Senses| 峴港| 芽莊| Abu Dhabi| Private Tours| AmanTokyo| Amanyangyun| Cuba Private Tours| 古巴私人包團| Jetour| Amanemu| 定制旅游| 高端旅游| Luxury Travel Agency Hong Kong| 銀 海 郵輪| Tailor Made Travel| Tailor Made Trips| 豪華 旅遊|

Tomtop| Andoer| LEMFO| Anet A8| Xiaomi Roborock S50| Xiaomi M365 Scooter| MXQ PRO| MJX Bugs 5W| Hohem Isteady Pro| Hubsan H501s X4| Anet A6| Dobby Drone| ILIFE V7s| Creality Ender-3| Hubsan H501s| Hohem Gimbal| Trumpy Bear| Amazfit Bip| Hubsan H501s| Vernee T3 Pro| DJI Mavic Air| Anet A8 3d Printer Review| Populele| SONOFF| Homekit| JJPRO X5| LEMFO LEM7| Anet| Koogeek| Hubsan Drone| Wltoys| Feiyu| Zeblaze| Lixada|

electric bike| best electric bike| electric bikes for adults| e bike| pedal assist bike| electric bikes for sale| electric bike shop| electric tricycle| folding electric bike| mid drive electric bike| electric bike review| electric fat bike| fat tire electric bike| electric bicycle|